קורונה בישראל

מה הם התסמינים קצרי וארוכי הטווח בקרב חולי קורונה שהחלימו?

סקירה המפרטת את שלל התסמינים לאחר ההחלמה מקורונה על פי עדויות שהצטברו מרחבי העולם נמסרה למשרד הבריאות

תסמיני מחלת הקורונה. אילוסטרציה

למשרד הבריאות הועברה בשבוע שעבר סקירה העוסקת ב"נזקים קצרי טווח וארוכי טווח אצל חולי קורונה שהחלימו ושוחררו לבתיהם". הסקירה מרכזת עדויות בנושא זה שהצטברו מרחבי העולם, מתחילת התפשטות המגיפה לפני תשעה חודשים והועברה לגורמים המקצועיים במשרד על ידי חברת המודיעין הרפואי מדינט. כך דיווחה בסוף השבוע רוני לינדר ב"דה מרקר".

על פי הסקירה, תסמינים ממושכים נפוצים בקרב מי שמחלתם היתה קשה אולם יש שהם מופיעים גם בקרב אלה שנחשבו חולי קורונה קלים וא-סימפטומטיים. רוב העדויות הן מה שמוגדר "תצפיתיות" ומחברי הסקירה ציינו ש"עדיין חסר מידע מקצועי מהימן ובדגש על היקף כל תופעה, חומרתה וגורמי הסיכון".

הסימפטומים הנפוצים ביותר שנמשכו לאורך זמן לאחר ההחלמה: קוצר נשימה, תשישות, הפרעות במערכת העיכול (שלשולים), נדודי שינה, כאבי ראש, כאבים בחזה, כאבי מפרקים וירידה כללית באיכות החיים.

בקרב צעירים בריאים ומקרים קלים, יש עדויות על תסמינים שעדיין נמשכים חודש לפחות מאז השחרור מבית החולים: עייפות, ערפול מחשבתי וקשיים קוגניטיביים אחרים, צמרמורות, הזעות ואיבוד התיאבון. אצל חולים קשים רואים גם בהדמיות רדיולוגיה בריאות ובלב קשיים שונים.

בסקירה צוין שמחקר תצפית בריטי, שעקב אחרי 110 חולי קורונה במצב קל, בינוני וקשה, ארבעה שבועות אחרי השחרור מבית החולים נמצא ש-74% מהם חוו סימפטומים ממושכים. ככל שהמחלה היתה קשה יותר, כך עלה הסיכוי לסימפטומים ממושכים שנמשכו חודש לאחר האשפוז וגם ירידה באיכות החיים. הסימפטומים כללו בעיקר קוצר נשימה (39% מהמקרים), תשישות (39%) ונדודי שינה (24%). אלה שמחלתם היתה קשה ונזקקו לחיבור למכשירי הנשמה או לתוספת חמצן באשפוז הדגימו תוצאות חריגות בבדיקות אובייקטיביות כמו צילומי חזה. אולם, תוצאות בדיקות הדם הראו חזרה לנורמה בקרב הרוב המוחלט של המטופלים.

במחקר איטלקי שעקב אחר 143 מחלימים שאושפזו חודשיים לאחר האבחנה הראשונית, נמצא כי 87% מהם עדיין דיווחו על תסמין אחד לפחות ממנו הם סובלים: 53% דיווחו על תשישות, 43% על קוצר נשימה, 27% על כאבי מפרקים ו-21% על כאבים ומיחושים בחזה. בשכיחות נמוכה יותר דווח על שיעול, נדודי שינה, ירידה בתפקודי הכליות ושינויים בחוש הטעם והריח.

מחקרים תצפיתיים נוספים כללו דיווחים על הפרעות נוירולוגיות ולעתים אף פסיכיאטריות זמניות, ירידה בשמיעה, טנטון ואירועי טרומבוזיס.

"מדינט" מסרה כי "נאסף מידע אנקדוטלי מדיווחי רופאים וחולים ברשתות החברתיות ומכלי תקשורת בעולם. רופאים דיווח על נזק לכבד ולכליות, ורטיגו, נשירת שיער ופריחות, יתר לחץ דם, בעיות לבביות וירידה בסיבולת לב-ריאה כסימפטומים שעלולים להופיע בטווח הארוך.

כן נמסר שבסקירה שפרסמה רשת בתי החולים האמריקאית מאיו קליניק נכתב שרוב החולים בקורונה מחלימים לחלוטין בתוך שבועות, אך חלקם ממשיכים לחוות סימפטומים שונים גם לאחר שהחלימו, בכלל זה גם אלה שמחלתם היתה קלה. ככל שהחולה מבוגר יותר או חולה קשה יותר, כך עולה הסיכון לנזק ארוך טווח לאחר ההחלמה מקורונה.

במטרה לצמצם בנזקים ארוכי טווח, עורכי הסקירה המליצו למחלימים על פעילות גופנית בעצימות נמוכה-בינונית בבית במשך 8-6 שבועות מהשחרור; הערכת תפקוד רגשי וגופני וכן בדיקת תפקודי ריאות 8-6 שבועות לאחר השחרור; ובנוסף על מעקב אחרי מחלימי קורונה שסבלו מפגיעה לבבית ונמצאים בסיכון גבוה יותר לתחלואה קרדיווסקולרית.

נושאים קשורים:  תסמיני קורונה,  קורונה,  חדשות,  מחלימי קורונה
תגובות

עשיתי בPUBMED חפוש של COVID19 and comlications /
מצאתי תיאורי מקרה של גיאן ברה . מיוקרדיטיס הוא סבוך חריף אצל חולים קשים אך לא ראיתי שזה ארוך טווח בקלים /בינוניים. מעט מאד מידע ואין משהו מוצק.