קורונה בישראל

מנכ"ל רמב"ם: "בתי החולים בגירעון עצום – חשש לפיטורי אלפי עובדים"

הכנסות התאגידים צנחו, הפעילות האלקטיבית נעצרה ונאסרה פעילות תיירות המרפא, אך המדינה אינה משפה על ההפסדים שנגרמו לבתי החולים בשל משבר הקורונה: "אם התאגידים יקרסו - 10,000 עובדים בסכנת פיטורים", מזהיר ד"ר הלברטל

פרופ' מיקי הלברטל, מנהל רמב"ם. צילום: פיוטר פליטר

"רק בבתי החולים הממשלתיים יש כיום גירעון תקציבי של מיליארד שקל". כך אומר מנהל בית החולים הממשלתי ד"ר מיכאל הלברטל, המשמש גם כחבר בוועד איגוד מנהלי בתי החולים, בראיון לרוני לינדר המתפרסם הבוקר (א') ב"דה מרקר". "עוד לא דיברנו", הוסיף ד"ר הלברטל, "על בתי החולים הציבוריים העצמאיים (שערי צדק, הדסה, לניאדו ומעייני הישועה) שאני לא יודע איך מנהליהם ישנים בלילה. כל בתי החולים בארץ ללא יוצא מהכלל בגירעון עצום. אנחנו עמוק בתוך אירוע הקורונה וכרגע אין לנו מושג לפי איזה תקציב אנחנו עובדים והמצב הזה רק הולך ומחמיר".

ד"ר הלברטל סיפר: "התקציב השנתי שלנו הוא בערך שני מיליארד שקל. במשך חודשיים עצרו את רוב ההכנסה של בית החולים בהוראת משרד הבריאות וכך נוצר פער של כ-170 מיליון שקל בהכנסות. היתה אמנם ירידה קלה בתקציב הקניות, אבל ההוצאות על כוח אדם לא השתנו. בבתי החולים האחרים זה עוד יותר גרוע. כיוון שרמב"ם הוא בית חולים ממשלתי, המדינה תכסה את ההוצאות בסופו של דבר, אבל כאן נכנס נושא התאגידים".

תאגידי בתי החולים הן עמותות הפועלות מחוץ לשעות הפעילות הרגילות בביצוע ניתוחים, מחקר ושירותים שונים ומאפשרות להנהלות בתי החולים גמישות ניהולית בשימוש בכספים ובהעסקת עובדים מעבר לתקנים ולהסכמים הקיבוציים. "במשך חודשיים הכנסות התאגידים צנחו כמעט לאפס, הפעילות האלקטיבית אחרי הצהריים נעצרה לגמרי ונאסרה פעילות תיירות המרפא. ברמב"ם 40%-30% מכוח האדם מקבלים משכורות מהתאגיד. אם התאגידים יקרסו - 10,000 עובדים בסכנה", הזהיר הלברטל.

עוד אמר מנהל רמב"ם: "על המדינה לשפות אותנו על ההפסדים שנגרמו לנו, אבל המדינה מנסה להשתמש באירוע הקורונה ולדרוש שינויים מפליגים בתאגידים ולשלוט בהם. זו פגיעה קשה בגמישות התאגיד ובית החולים".

אחד מסעיפי טיוטת חוק ההסדרים שנגדו יצאו מנהלי בתי החולים הציבוריים קובע שבכל חדר ניתוח פרטי חדש שייפתח, לפחות 60% מהפעילות תהיה במימון ציבורי (טופס 17) כדי לדאוג שרוב הניתוחים יבוצעו במימון ציבורי גם על ידי ספקים פרטיים. אבל מנהלי בתי החולים הציבוריים חוששים שתיווצר תחרות לא הוגנת מול בתי החולים הפרטיים שהוצאותיהם נמוכות יותר ותהיה הסטה של יותר ניתוחים אלקטיביים למערכת הפרטית.

נושאים קשורים:  חדשות,  ד"ר מיקי הלברטל,  רמב"ם,  גירעון בתי החולים,  קורונה,  טיפולים אלקטיביים,  תיירות מרפא,  תאגידי בריאות
תגובות