קורונה בישראל

לראשונה: מחלימים מקורונה יסייעו לחולים ב"הדסה" | ב"שיבא" מוקם מתחם מיון מחודש מחוץ למלר"ד

בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה בישראל: ב"שיבא" מוקם מתחם מיון מבודד מחוץ למלר"ד וב"הדסה" החל לפעול לראשונה בעולם מערך מחלימים מתנדבים לתמיכה בחולי קורונה במצב בינוני עד קשה

מתנדב מחלים מסייע לחולה קשיש במחלקת קורונה ב"הדסה עין כרם". צילום: אלי אטיאס

העבודות להקמת מתחם חדש ומבודד מחוץ למחלקה לרפואה דחופה (מיון) החלו הבוקר (ה') בבית החולים שיבא בתל השומר על מנת לתת מענה לעלייה בתחלואה בקורונה ברחבי הארץ. במקביל, בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים מוקם מערך מחלימים לתמיכה בחולי קורונה ולראשונה בעולם, חולים קשים בקורונה יוכלו להיעזר בתומכי חולים.

המתחם החדש ב"שיבא" מחולק לכמה אזורים: אזור לטיפול בחולי קורונה או פונים שיש חשד כי הם חולים בנגיף, שאינם מסוגלים לשבת וזקוקים לטיפול אינטנסיבי הכולל בידוד בתנאי תת לחץ או הנשמה; אזור נוסף למטופלים עם קורונה או שיש חשש כי נדבקו, המסוגלים לשבת וישהו בתאים מבודדים האחד מהשני; אזור לטיפול באנשים שנמצאים בבידוד ביתי, אבל הגיעו למיון מסיבות רפואיות אחרות כמו בעיה אורתופדית; ואזור מבודד למלווים ולבני המשפחות, שבו יציב שיבא עמדת מידע שבה יוכלו המלווים להתעדכן בכל רגע נתון במצב הטיפול ביקיריהם.

הקמת מתחם מבדוד מחוץ למלר"ד "שיבא". צילום: דוברות בית החולים

ד"ר אבי עירוני, מנהל המחלקה לרפואה דחופה ב"שיבא", מסר כי "המתחם החדש נבנה באופן שיבטיח את נוחות, בריאות ובטיחות הפונים למיון. במתחם זה נעמיד לרשות המטופלים תנאים הכוללים, בין השאר, מיזוג אוויר וחימום בחורף, אמצעי בידוד טובים יותר ומקום נפרד ומבודד לרווחת המלווים ובני המשפחות. נוסף כל כך, בכוונתנו לעשות כמיטב יכולתנו כדי לקצר את זמן השהייה במתחם ולהקל עד כמה שניתן על ציבור הפונים".

פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעת זיהומים ב"שיבא", הסבירה כי "הצורך בהקמת המתחם החדש עלה בעקבות הגידול במספר הפונים למיון עם חשד לקורונה ובמספר החולים באורח קשה. 'שיבא' הוביל את המאבק הלאומי בקורונה מתחילתו, ועם ההכנות לגל השני נערך כדי לתת את המענה הרפואי הטוב ביותר בכל תרחיש ולהבטיח את בריאות ושלום הצוותים המטפלים, המטופלים והציבור הרחב".

ד"ר יובל לוי, סגן מנהל בית החולים הכללי, מסר: "עם פתיחת המתחם המחודש, 'שיבא' מרחיב את יכולותיו לטפל במספר גדול יותר משמעותית של חולי קורונה או פונים עם חשד לקורונה המגיעים למיון, וזאת תוך כדי שיפור מהותי בשירות הרפואי – הפחתת הצפיפות והעומס, פיזור המטופלים בין המתחם הקיים לזה המחודש והגדלת היקף הצוותים הרפואיים המטפלים".

פיילוט ב"הדסה": תמיכה של מחלימי קורונה מתנדבים במתחמים המבודדים

במקביל, ב"הדסה עין כרם" הוקם מערך מחלימים לתמיכה בחולי קורונה והחל מאמש (ד'), החולים המאושפזים עם קורונה במצב בינוני-קשה יוכלו להיעזר במתנדבים תומכים. מחלימי קורונה ודאיים יוכלו להיכנס למחלקות הקורונה כדי לתמוך ולסייע בטיפול בחולים במתחמי הקורונה המבודדים.

השירות מורכב ממתנדבים ומתנדבות שחלו בקורונה לפני יותר מחודש ולאחר החלמתם נבדקו ויש להם מטוש שלילי ובדיקת נוגדנים (סרולוגיה) המצביעה על רמת נוגדנים מסוג IGG גבוהה לקורונה. מתנדבים אלה גם תרמו פלזמה לפיתוח הנסיוב נגד קורונה.

מתנדבים רשומים, שיודעו כמובן גם באשר לסכנות, הורשו מהיום להיכנס לאתרי הקורונה ולסעוד ולסייע לחולי הקורונה הזקוקים לעזרה או לחברה לבידוד במתחם, מעבר לטיפול הסיעודי השוטף.

המיזם נתמך על ידי העמותה החרדית ״יד אברהם״ וב"הדסה" מקווים למצטרפים נוספים מקרב הציבור שהחלים מקורונה ושהסיוע האנושי הזה יזלוג לבתי חולים נוספים לטובת חולי הקורונה הקשים.

המתנדבים במחלקות סועדים את המטופלים, אם בהגשת מזון אישית סיוע בפעולות פשוטות ואם בישיבה לידם על מנת להקשיב, לסייע בכל צורך ולהיות לחברה לקשישים מבודדים ובודדים. למתנדבים ניתנו בתרומה טלפונים ניידים פשוטים והם יכולים לקשר את החולים המבודדים למשפחות שמחוץ למתחמים.

השירות יבוצע כפיילוט, ובתוך חודש חודשיים ניתן יהיה להסיק את המסקנות לגבי רמת יעילותו בסיוע לאוכלוסיית החולים ב-covid-19.

מנכ״ל הדסה, פרופ׳ זאב רוטשטיין, מסר: "מדובר במיזם ראשון בעולם מסוגו. לקחינו מן הגל הקודם מצביעים על קושי בבידוד החולים החשים שננטשו והם זקוקים גם להתמודד נפשית עם המצב וכן לסיוע יומיומי בדברים פשוטים ובנאליים. העזרה חיונית בעיקר לקשישים שבהם. ביום אחד הם נאלצים להתאשפז בבידוד, מרוחקים מבני משפחה או מטפלים סיעודיים שהיו צמודים אליהם ונוצר כאן בהחלט פער שיש למלא אותו.

"מלבד הטיפול המוגש להם על ידי הצוות הסיעודי והרפואי שעובדים במסירות ובאינטנסיביות ומסביב לשעון, 'הדסה' לקחה על עצמה לדאוג להם בהיבט זה ובחמלה רבה לסייע גם בצדדים שאינם נטו רפואיים או סיעודיים רגילים. שמעתי בהתרגשות על מתנדבים שנכנסו למחלקה וסיפרו שסייעו לחולים בהגשת כוס תה והקשבה לסיפוריהם האישיים".

ב"הדסה" מדגישים כי הרשמת המתנדבים ובדיקת מועמדותם והתאמתם מבחינת רמת נוגדנים, וכמובן סינון מוקדם ובחינת הרקע הרפואי שלהם, מתבצעת דרך מנהלת שירותי הסיעוד של בית החולים, ד״ר רלי אלון, וכל מתנדב נדרש להיקלט כמתנדב רשום בבית החולם באגף משאבי אנוש. מדובר במהלך רגיש ויש לבחון כל מועמד שבעתיים בהתאמתו לכניסה למתחם סגור ומבודד והמרכז הרפואי מגן עליו היטב. על כן הוחלט כי כל מתנדב, למרות שכנראה הוא מחוסן לנגיף, ימוגן בקפידה ויוכנס למחלקה לאחר הדרכת צוות מניעת זיהומים ואחיות המחלקה כדי להימנע מכל סיכון מיותר.

נושאים קשורים:  קורונה,  המרכז הרפואי "שיבא",  פרופ' זאב רוטשטיין,  ד"ר אבי עירוני,  פרופ' גילי רגב-יוחאי,  ד"ר יובל לוי,  19-COVID,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות