קורונה בישראל

במשרד הבריאות עדין לא הסתיים הדיון לקביעת ההגדרה מיהו חולה קורונה קשה

האם בעקבות הודעת ארגון הבריאות העולמי על שינוי במדד הסטורציה הקובע מיהו חולה קורונה קשה יש עלייה במספר החולים הקשים?

בדיקת ריווי חמצן בדם, סטורציה. אילוסטרציה

צוות טיפול במגפות (צט"מ) במשרד הבריאות מקיים דיון, שטרם הסתיים, לעניין ההגדרה מי ייחשב "חולה קשה" בקורונה, זאת לאחר שארגון הבריאות העולמי (WHO) שינה הגדרה זאת באחרונה. "בשלב זה", מסר דובר משרד הבריאות, "אין כל שינוי בהגדרות ובאופן הדיווח של בתי החולים על מצב החולים. לגופו של עניין: יש אכן עלייה בחולים קשים הזקוקים לטיפול נמרץ", כך מסר משרד הבריאות בהודעה רשמית.

הסיבה לכך: דיווח שפורסם אמש בערוצי הטלוויזיה, לפיו התעורר ויכוח בין הרופאים לגבי הגדרת "חולה במצב קשה". בערוץ 12 למשל, צוטטה פרופ' עדית מטות, מנהלת מערך ההרדמה וטיפול נמרץ ב"איכילוב": "בעוד שבגל הראשון חולים קשים נספרו במניין הזה רק אם נזקקו לאמצעי עזר כלשהו נוסף על מסיכת חמצן כדי לנשום. עכשיו ארגון הבריאות העולמי הודיע שיש לכלול במניין החולים הקשים גם את אלה שאינם עונים על אותם הקריטריונים, אבל רמת החמצן שלהם בדם, הסטורציה, היא מתחת לשיעור מסוים".

קודם לכן הוכללו בהגדרה "חולה קשה" אלה שהיו ברמת סטורציה של 90  ומטה, ואילו עתה הם אלה שרמתה 93 ומטה. בעקבות שינוי זה אכן יש עלייה של כ-40% במניין החולים הקשים לעומת מה שהיה לפני השינוי.

בערוץ 13 צוין גם שההחלטה על שינוי בהגדרה הגיעה בעקבות דרישתה של פרופ' גליה רהב מ"שיבא", שהתעקשה להגדיר "מצב קשה" גם מי שהסטורציה שלו נמוכה מ-94, "אפילו אם הרופאים המטפלים סבורים שמצבו של החולה טוב".

נושאים קשורים:  פרופ' גליה רהב,  פרופ' עידית מטות,  חדשות,  סטורציה,  קורונה,  משרד הבריאות,  19-COVID
תגובות