קורונה בישראל

משרד הבריאות דורש להגביל פעילות בחדרי כושר, פארקים וחופי רחצה

משרד הבריאות סימן פעילויות בתרבות הפנאי והבילויים כמקור להדבקה המונית | המרכז הלאומי למערכת בקורונה: "חולה בודד באירוע המוני מדביק עשרות עד מאות"

משרד הבריאות שוקל לקבוע מספר מירבי של נופשים בחופים ובפארקים. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

הממשלה תתכנס היום (ב') למה שהוגדר כ"ישיבה דחופה" ובה ידונו המלצות נוספות של משרד הבריאות להטלת מגבלות  שיצמצמו את ההתקהלויות במרחב הציבורי. בין השאר מוצע: להטיל מגבלות על הרחצה בחופי הים. למשל, לקבוע מספר מירבי של נופשים בחופים ובפארקים; לסגור ברים ומועדונים ולאסור קיומם של מחנות קיץ של תנועות הנוער. משרד הבריאות מבקש לבחון גם הטלת מגבלות נוספות על חדרי הכושר, אפילו עד כדי סגירתם לפרק זמן שיקבע.

כמו כן, נבחנת אפשרות לצמצם עוד יותר את מספר המתפללים בבתי הכנסת מ-50 ל-20. נבחנית גם המלצה לצמצם למינימום פעילות של בתי מלון שאינם מוקדשים לבידוד של חולי קורונה קלים.

אמש התקיימה על כך התייעצות שבה השתתפו נציגי משרד ראש הממשלה, המל"ל, משרד הבריאות והאוצר. משרד הבריאות סימן פעילויות בתרבות הפנאי והבילויים שעליהם יש להטיל הגבלות, עד כדי סגירה לתקופה ממושכת, משום שבהם קיים מקור להדבקה המונית של משתתפים ונוכחים. "במצב התחלואה הנוכחי, אי אפשר לקבל עוד שמקומות בילוי, שהם מקורות ההדבקה המרכזיים, ימשיכו לפעול כפי שהם", הדגישו נציגי משרד הבריאות בדיון.

הבוקר דיווחו כלי התקשורת כי משרד הבריאות גם ממליץ להטיל מגבלות על מסעדות ובתי קפה שבהם יהיה היתר רק ל-20 סועדים, אבל נציגי משרד הבריאות הדגישו כי יידרש מתן פיצוי כלכלי לבעלי העסקים. משרד האוצר ממליץ לפי שעה "להתחשב בגודל המסעדה" אבל משרד הבריאות טוען ש"אין לכך משמעות, לאור העובדה שכל הסועדים נושמים את האוויר מאותו מזגן ומשתמשים באותם תאי שירותים – מה שגורם לסכנת הדבקה גדולה".

ההחלטה להחמיר בהגבלות, הצפויה להתקבל בישיבת השרים היום, התגבשה בעקבות סקירה של פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן המשמש כראש הצוות המייעץ לראש הממשלה ולמל"ל לפיה תמונת המצב הנוכחית בתחלואה מחייבת קבלת החלטות מיידית ולא בעוד שבועיים.

בכיר במשרד הבריאות צוטט בעילום שם בכלי תקשורת שונים אומר: "אם הממשלה היתה מקשיבה להתרעות שלנו שהוצגו בפניה לפני שבוע ושבועיים, לא היינו מגיעים למצב הנוכחי. התבשמו מהנתונים שיש מעט חולים קשים, אבל אני הזהרתי שהמספר הזה יעלה, כי זה בלתי נמנע. בארבעה הימים הראשונים של יולי אושפזו יותר חולים קשים מאשר בכל חודש מאי. כל המתנה בהטלת מגבלות הכרחיות על התקהלויות מגדילה את מספר החולים החדשים, החולים הקשים, המונשמים והמתים".

"חולה בודד באירוע המוני מדביק עשרות עד מאות אנשים"

במקביל גם מרכז המידע והידע הלאומי למערכת בקורונה פרסם אתמול מסמך שבו הדגיש: "התפרצויות נרחבות של התחלואה בעולם היא בעקבות קיומם של אירועים המוניים. לכן, ההמלצה היא להורות שלא לקיים אירועים מסוג זה, אם לא ניתן לאכוף באופן הדוק את הנחיות הריחוק החברתי" .

לפי הדו"ח, במקרים רבים של אירועים המוניים שבהם נכחו חולי קורונה, זוהתה לאחר מכן התפרצות רחבה של הנגיף. בפרט, נצפו מקרי הדבקה המוניים במסיבות ובפאבים שבהם קשה לאכוף את הגבלת מספר החוגגים ואין דרך מעשית לשמור על ריחוק חברתי ביניהם ולוודא חובת עטיית מסכה בכל משך השהות באותו מקום.

מחברי הדו"ח כתבו: התפרצויות בעקבות מסיבות המוניות תרמו לתחילת גל התחלואה המחודש בפורטוגל, בקרואטיה ובדרום קוריאה וייתכן שגם במדינות נוספות. ממשלות רבות החזירו את מגבלת ההתכנסות לאחר שזיהו את האירועים ההמוניים כמוקדי התפרצות מחודשת של המחלה. לעיתים חולה בודד באירוע המוני מדביק עשרות עד מאות אנשים נוספים. אירועים אלו מאיצים את התפרצות המגפה, ועל כן עיקר הסכנה הוא בעצם קיומם, בפרט כאשר הם מתקיימים במקומות סגורים וצפופים".

בין הדוגמאות שהובאו במסמך: בירדן נדבקו לפחות 76 משתתפים בחתונה בחודש מארס שבה השתתפו כ-350 מוזמנים. בארה"ב  יותר מ-230 חולים התגלו בבדיקה שנערכה ל-350 באי כנסיה במדינת אורגון שנדבקו במהלך חתונה או בהתכנסויות שקדמו לכך; בספרד, כל 20 משתתפי מסיבת יום הולדת שנערכה במאי נדבקו בנגיף; בפורטוגל, 76 נדבקו במסיבת יום הולדת שבה נכחו 100 איש; בדרום קוריאה, חולה שעבר בין מועדוני לילה גרם להדבקה של לפחות 270 אנשים; בהודו, יותר מ-100 נדבקו בחתונה ביוני שבה החתן עצמו היה חולה ומת כמה ימים לאחר מכן. בלוויה נדבקו רבים אחרים; ביפן, לפחות 38 נדבקו במכון כושר  ממתאמן שהיה חולה.

סקר שביצעו 500 אפידמיולוגים בניו יורק וכן מסמך שהפיצה ההתאגדות הרפואית במדינת טקסס (TMA) הראו שהפעולות עם הסיכון הנמוך ביותר להדבקה הם כושר אישי בחוץ ותדלוק בתחנת דלק. בסיכון נמוך נמצאות גם ישיבה במסעדה בחוץ, קניות והליכה לים. בסכנה בינונית מיקמו המומחים את בריכות ציבוריות, קניונים ומספרות. בסכנה גבוהה דירגו האפידמיולוגים: מטוסים, חדרי הכושר (סגורים), אמצעי תחבורה ציבורית ומסעדות מקורות.

ברמת הסיכון הגבוהה ביותר להדבקה: כל מי שלוחץ ידיים באירוע המוני או משפחתי,  אירועים המוניים, מועדונים וברים - שההתקהלויות בהם הוגבלו עד היום ל-50 משתתפים.

המסמך  שהופץ בטקסס העניק ניקוד בסולם שבין 1 ל-10 לגבי הסיכונים השונים:

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  הדבקה בנגיף,  חדשות,  הגבלות,  משרד הבריאות,  קורונה,  חדרי כושר,  חוף ים,  פארקים,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
06.07.2020, 23:58

סגר כדי למנוע סגר? לא השאירו לנו כלום