קורונה עולמי

מאות חוקרים במכתב דחוף ל-WHO: נגיף הקורונה מידבק גם דרך האוויר

בארגון הבריאות העולמי טוענים: הראיות לכך אינן חד משמעיות | אם יתברר שהנגיף מתפשט גם באירוסולים, ייאלצו רשויות הבריאות להשבית תחבורה ציבורית ושירותים נוספים ולחייב עטיית מסיכה בחללים סגורים, גם בבתים

מגיפת הקורונה, תחבורה ציבורית. צילום: אילוסטרציה

239 מדענים מ-32 מדינות פנו לארגון הבריאות העולמי WHO במכתב פתוח ובו קראו לו להכיר בכך שמחלת ה-covid-19 היא מחלה המתפשטת באוויר גם באירוסולים. כך דיווח אתמול (א') "ניו יורק טיימס". בדיווח נמסר כי בכוונת  המדענים לפרסם את המכתב במלואו בכתב עת מדעי בשבוע הבא.

עד כה ה-WHO הגדיר את מחלת ה-covid-19 הנגרמת על ידי הנגיף SARS-CoV2 כמחלה המתפשטת באמצעות רסס טיפתי הנוחת לקרקע ואיננו מידבק כאשר הוא נישא באוויר (אירוסולים). אבל עתה טוענים המדענים שכמות הנגיפים הנותרת באוויר לאחר עיטוש או שיעול מספיקה - במיוחד במקומות סגורים - על מנת לגרום להדבקה חוזרת של אדם נוסף בנגיף. בשלב זה ה-WHO חולק על טענות המדענים.

ד"ר בנדטה אלגרנזי, המנהלת הטכנית של מחלקת המחלות המידבקות ב-WHO, טוענת ש"הראיות להדבקה אווירית בנגיף הקורונה אינן חד משמעיות וקיים ספק שהנגיף אכן נישא באוויר". היא אמרה ל"ניו יורק טיימס": "בחודשים האחרונים הצהרנו שוב ושוב כי אנחנו רואים בהדבקה הנישאת באוויר אפשרות אך בהחלט לא כזו הנתמכת בעדויות ברורות ומוצקות. יש על כך ויכוח מדעי מתמשך".

אלא שבדיווח בעיתון האמריקאי נמסר כי אי-מיילים שנתקבלו מיותר מ-20 מדענים בכירים ומחברים אחרים בארגון הבריאות העולמי מראים שהארגון מתקשה להישאר מעודכן בנעשה במחקר ובתוצאות ניסויים חשובים ולעתים בוחר להתעלם ממסקנות ברורות.

"אם יתברר שהנגיף אכן נישא באוויר ומרחף בו לפרק זמן מסוים, ייאלצו רשויות הבריאות במדינות הנלחמות בהתפשטותו לשנות מהיסוד את היערכותן למלחמה במחלה, באופן שיכלול השבתת מערכות תחבורה ציבורית, חובת עטיית מסיכה גם בחללים סגורים, אפילו בבתים וסגירת שירותים ציבוריים לא נחוצים שונים", צוין בדיווח.

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  חדשות,  התפשטות מחלה,  קורונה,  אירוסלים,  ארגון הבריאות העולמי
תגובות