קורונה בישראל

חשש לקריסת מערכת הבריאות ולמאות חולי קורונה קשים בתוך כמה שבועות

הצוות המייעץ למערכת הבריאות והמל"ל, בראשות פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, מתריע: אנחנו בפתחו של גל קורונה שלישי שעלול להביא לקריסת מערכת הבריאות - יש להעביר את ניהול המשבר למשל"ט

"מי שמטפל בחולים הללו הם צוותי המיון, הפנימיות וטיפול נמרץ. הצוות הזה לא קיבל ולא מקבל, לא לקח ולא ייקח כספי שר"פ. אלה הרופאים, האחיות וטכנאי ההנשמה שלא דופקים שעות כדי לצאת מוקדם לקיצורי תורים, לססיות ולמרפאות פרטיות". צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90

הצוות המייעץ למערכת הבריאות והמל"ל, בראשות פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, התריע בסוף השבוע מפני "גל קורונה שלישי": זינוק חד במספר החולים במצב קשה - אם לא יינקטו צעדים מיידיים להגבלת התפשטות המגיפה. הצוות העביר במוצ"ש מכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולשר האוצר ישראל כ"ץ ובו הוא מפציר בהם להעביר מיד את ניהול משבר הקורונה ממשרד הבריאות לידי מרכז השליטה (משל"ט) שפעל בגל הראשון.

על פי נתונים שהציג הצוות, שיעור החולים במצב קשה עלה ב-84% בתוך שבועיים, מ-38 ב-18 ביוני ל-74 שלשום (ו') ומספר המאושפזים גדל בשיעור זהה - מ-146 ל-275. עידו אפרתי דיווח ב"הארץ" שבהתרעה הודגש שבתוך 5-3 שבועות יגדל מספר המאושפזים במצב קשה בבתי החולים לכמה מאות. אחת ההערכות מדברת על יותר מ-600 חולים. כרגע רוב הנדבקים הם צעירים, אולם החשש הגדול הוא שרבים מהא-סימפטומטיים נפגשים בשגרה עם מבוגרים ומדביקים אחרים.

פרופ' וקסמן התבטא: "המספרים הנמוכים של חולים קשה היום נותנים אשליה מסוכנת שמצבנו טוב. בשל קצב הגידול של המגיפה, אם ננקוט צעדים רק כשיהיה מספר גדול של חולים במצב קשה לא נוכל למנוע מספר גדול הרבה יותר בהמשך, שעלול להביא לקריסת מערכת הבריאות". לדבריו, הדבר נובע מעיכוב של שבוע או יותר בין אימות חולה ועד הגעתו למצב קשה ועיכוב של שבועיים נוספים, "עד להצטברות שיא של מספר החולים הקשים".

פרופ' וקסמן הוסיף, לפי הדיווח, כי "אם קצב הגידול הנוכחי יימשך, נגיע ל-2,000 חולים חדשים ביום בתוך כ-15 ימים. 2% מהם יהפכו לקשים שבוע לאחר מכן, ואז לקצב העלייה של 40 חולים קשים חדשים ביום. כיוון שחולה קשה נותר בטיפול נמרץ כ-15 יום, יצטברו 600 חולים בטיפול נמרץ בתוך זמן קצר מאוד".

בפנייה התריע פרופ' וקסמן מפני "סכנת קריסה ממשית של מערך האשפוז בתוך שבועות ספורים" וכי "מאחר שישראל עומדת לפני מצב חירום מהחמורים בתולדותיה", דורש הצוות להעביר מיד את ניהול משבר הקורונה ממשרד הבריאות לידי מרכז השליטה (משל"ט). על כך דיווח הבוקר (א') אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

הנושא שהועלה בפנייה זאת נמצא מאמש בדיון במל"ל ובמשרד הבריאות. הבוקר ידונו בו ראש המל"ל, מאיר בן שבת, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי וראש אגף המבצעים בצה"ל אלוף אהרון חליווה, שעמד בראש המשל"ט ב"גל הראשון". הבוקר גם תדון ועדת הקורונה בכנסת בהגבלות שפירט משרד הבריאות בנושא ההתקהלות ויש כוונה להשלים בהליך מזורז את החקיקה הנדרשת להפעלתן ממחר.

על פי הדיווח, הצוות המייעץ כי המדיניות שמותוות כיום בידי השירות לבריאות הציבור במשרד הבריאות היא כשל מקצועי, בנוסף לכשל ניהולי. בפנייה הומלץ להעמיד "אלוף בכיר מצה"ל עם ניסיון ויכולת לנהל אירוע חירום חסר תקדים בהיקפו".

תגובת משרד הבריאות: "המשל"ט לא נסגר, ממשיך לפעול. כל גוף שמוכן להיכנס מתחת לאלונקה ולסייע – תחת משרד הבריאות – מוזמן להצטרף".

נושאים קשורים:  גל קורונה,  מגיפת הקורונה,  פרופ' אלי וקסמן,  חדשות,  חולי קורונה קשים,  טיפול נמרץ,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
05.07.2020, 22:45

מה עשיתם מפברואר?!