קורונה בישראל

האיגוד לרפואה פנימית נערך למהלכי מחאה: "לא נאשפז חולים במסדרונות"

על רקע הדאגה מגל הקורונה הנוכחי, דו"ח שנמסר לוועדת ביקורת המדינה חושף את מצבן של המחלקות הפנימיות: מחסור בלפחות 485 רופאים פנימאים | באיגוד קוראים לממשלה ליישם מיד את מסקנות ועדת טור-כספא

צוות רפואי במחלקת קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

ועדת ביקורת המדינה, בראשות ח"כ עפר שלח, מקיימת היום (ד') דיון דחוף במצב המחלקות הפנימיות על רקע הדאגה מגל הקורונה הנוכחי. לקראת הדיון העביר יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, דו"ח מיוחד ובו נתונים עדכניים על מצב המחלקות הפנימיות.

האיגוד מיפה את המצב בפועל בבתי החולים מבחינת תקני כוח האדם במחלקות - תקני רופאים, אחיות וסיעוד וצוות פארא-רפואי - כך עולה כי מתוך מדגם שכלל 84% מכלל המחלקות הפנימיות, 93 מתוך 111, בבתי החולים בישראל חסרים בהן עתה 485 רופאים פנימאים.

ממוצע תקני הרופאים במחלקות הפנימיות עומד על 11.62 רופאים בלבד במחלקה. מהם: 3.65 מומחים, כולל מנהל וסגן מנהל המחלקה ו-7.97 מתמחים. זאת כאשר ועדת טור-כספא, שהגישה לפני שנה את המלצותיה לשיפור מצב המחלקות הפנימיות, קבעה כי מספר תקני הרופאים הנדרש למחלקה פנימית הוא 16.

מספר הרופאים המתוקננים במחלקות הפנימיות בארץ כיום הוא כ-1,290, בעוד שמספר תקני הרופאים הדרוש ברפואה הפנימית, לפי המלצות הוועדה הוא כ-1,775. כלומר, חסרים בישראל 485 פנימאים, מומחים ומתמחים.

"ב-2 ביולי אשתקד", נכתב בדו"ח שנמסר לוועדת ביקורת המדינה, הונח על שולחן הממשלה דו"ח הוועדה לשיפור הרפואה הפנימית, בראשות פרופ' רן טור כספא. הדו"ח הכיר במשבר הקשה של 111 המחלקות הפנימיות בבתי החולים, עמוד השדרה של המערכת האשפוזית הציבורית בישראל, אשר מאז גם מגויסות לטיפול בחולי הקורונה. הדו"ח הצביע על כך שהמחלקות סובלות מתת תקינת כוח אדם, מחסר בציוד רפואי, חסר בתקני מיטות ומאשפוזי מסדרונות מסכני חיים.

פרופ' אליס מסר: "שנה חלפה, ולמעט טיוטת חוזר מנכ"ל כללי ולא תכליתי, שהשאיר אחריו משה בר סימן טוב בסיום תפקידו במשרד הבריאות, לא קורה למעשה כלום. איך נמשיך לנהל גם את מחלקות הקורונה, אם תתחדש ותתעצם התפשטות המגיפה? או איך נקצר  בתורנויות המתמחים? איך נשרוד?".

במקביל הודיע האיגוד לרפואה פנימית כי הוא "נערך למהלכי מחאה: לא נאשפז חולים במסדרונות, מעבר לתקינה!".

פרופ' אליס הוסיף: "מה שקורה כאן זו הזנחה. שכחו אותנו! באילו מילים חריפות יש להשתמש כדי להניע את מקבלי ההחלטות? לא צריך שימחאו לנו כפיים, לא צריך מטסי חיל אוויר, לא צריך שיודו לנו על התגייסותנו למאבק בנגיף. מה אנו כן צריכים מראש הממשלה ומשריו? שיאשרו את התקנים הנחוצים לנו על מנת להפעיל באופן סביר את המחלקות הפנימיות.

"המחלקות הפנימיות הן גם מחלקות הקורונה. לא נחתו בארץ מהחלל החיצון רופאים מסתוריים כדי לטפל בחולי הקורונה – אלה הם רק אנחנו, הפנימאים. אנחנו נטפל בחורף הקרוב בחולי הקורונה, וגם בחולי השפעת ובדלקות הריאות ובמגוון רב של תחלואה מורכבת". פרופ' אליס ציין: כעת יוני, קיץ, אבל המחלקות הפנימיות מלאות. רובן מעל 100% תפוסה, ואם אינן בתפוסות מלאות, זה משום שהצוותים מדוללים. מאות נמצאים בבידוד. יש לחצים עלינו מהנהלות בתי החולים לשחרר מהר מאושפזים".

עוד אמר פרופ' אליס: "אני מבקש לעדכן כי חוץ מהבטחות, הרי שבשטח, בבתי החולים, אין שום שינוי. עד כה, משרד הבריאות החמיץ כמה הזדמנויות ואפשרויות כדי לשפר את המצב. אפילו כשקיבל החלטה באפריל על תוספת מבורכת של 200 תקני רופאים – בגלל העלייה בתחלואת הקורונה שהדאיגה את המערכת – שכח לוודא שהם לא הולכים לאיבוד בדרך מירושלים אל בתי החולים ברחבי הארץ, ושהם אכן מגיעים למחלקות הפנימיות ומאוישים ברופאים פנימאים.

"מעבר לכך", הוסיף פרופ' אליס, "תקינה מלאה של רופאים במחלקות הפנימיות היא תנאי בסיסי לכל יוזמה לשינוי באופי העבודה במחלקות כיום. לשר הבריאות החדש אין 100 ימים של חסד. אני קורא לו ולמנכ"ל המשרד לממש לאלתר את המלצות ועדת טור-כספא לשיפור הרפואה הפנימית".

נושאים קשורים:  פרופ' אבישי אליס,  מחלקות פנימיות,  קורונה,  חדשות,  ועדת טור כספא,  תת תקינה,  מחסור ברופאים
תגובות
24.06.2020, 20:24

חיזקו ואימצו! וחשוב מכך, קיימו! אין אשפוזים במסדרון. אם אפשר להשבית את המשק הישראלי בעלות של 80 מיליארד כדי להוריד תמותה, אפשר בהרבה פחות להוריד תמותה במחלקות הפנימיות.

נוכח מצב החירום מציע לבצע "גיוס " חירום של פנימאים שעבדו פעם כרופאים בכירים במחלקות הפנימיות עד גיל 73 ולתגמל אותם בהתאם לדרגה האחרונה בה עבדו במחלקה. כמובן אם הם כשירים לכך מבחינה פיזית מאחר ועבודה בפנימית אינה קלה במיוחד.

כל מי שמכיר הנושא ועם ותק בעבודה כפנימאי(כמוני למשל--45 שנה)ידע מייד עם הקמת הוועדה של טור-כספא מה יהיו מסקנותיה ומה תיהיה היענות המערכת לישום ההמלצות.
אז ממש ממש אין טעם להיות מופתע או מאוכזב במיוחד.
בעבר אמרתי בפורומים שונים וגם כתבתי שאם הפנימאים לא יפעילו סנקציות שיכאיבו (קצת)לא נשיג כלום.
הצעתי, לדעתי, משהו מאד סביר.
פשוט שנפסיק לתפקד כיחידות טיפול נימרץ נשימתי חליפי לכל המיקרים שאין עבורם מקום ביחידות יעודיות. (המספר נע בערך סביב 500 מונשמים בפנימיות)
ברור, לצערנו, שאלו החולים הקשים,וזקנים יותר שאף אחד לא כ"כ רוצה לטפל בהם.
כמובן שאף אחד לא רצה לאמץ הצעתי.
אמרו לי --אז מי אתה רוצה שיטפל בהם?ועניתי זה לא הבעיה שלנו. שההנהלות ידאגו.
אולי האורטופדים או הכירורגים ונראה מה תיהיה התגובה.
אז לי ברור ששום דבר משמעותי לא יקרה.
דרך אגב הסיכוי כיום שפנימאי בכיר גימלאי ירצה לחזור למחלקה פנימית שואף לאפס. בידקו הנושא.
בידקו גם כמה רופאים פנימאים בכירים חדשים רוצים להשאר בפנימית.
מניח שהרוב יודעים התשובה.
(מקווה שאבישי קורא מהשכתבתי)

25.06.2020, 13:04

ח.ח.ח.
היטיבו להסביר ד"ר הוכמן, וד"ר שניידר, את הבעיות מגבלות ובעצם את אזלת היד של הר,י ו"האיגוד" . בעבר אחר הסכם 2011, טענתי כשם שאני סובר היום.
יש הסכם עם הממשלה , בהעדר מילוי התחיבויות המדינה יש מקום להר"י על שלל עורכי דיניה לבטל את ההסכם ולפתוח בשביתה כללית
צריך ללמוד מהמורים, ולנהוג כדרך הסתדרות המורים, השגים קטנים מול המדינה כל מספר חודשים. מלחמת התשה.
לענין שילוב פנימאים שאינם עובדי ביה"ח. כולל גימלאים, ניתן לבדוק בסקר קצרצר כמה יהיו מוכנים לעבוד יום בשבוע במחלקה פנימית, אני אישית אופטימי, שוה בדיקה. יש להחריג ולהרחיק רופאים מבוגרים ובעלי גורמי סיכון ממחלקות הקורונה כמובן .
מזה שנה ויותר אני מנהל תכתובת עם אגף "החרום" במשרד הבריאות בקשר לכך שמרבית רופאי הקהילה (גם אלו שאינם פנימאים) אין מיומנות בסיסית ברפואת חרום.
כאשר תרחיש היחוס שעמד לנגד עיני, רעידת אדמה (שכמו COVID 19 ) ברור שתבוא
ותרחיש ה 120000 טילי חיזבאללה ושותפיהם לדרך.
ההצעה עסקה בכך שכל רופא קהילה, בכל מקצוע רפואי שהוא כולל "מרותקי ביה"ח בחרום" 3 פעמים בשנה יוצמד דרך קבע לחדר מיון, יח' טיפול נמרץ, הרדמה, וכד'. יבנה מערך הדרכה למיומניות וחשיבה חשיבה חשיבה לגישה בטיפול בטראומה כולל טריאז'.
לדאבוני נעניתי שהרעיון טוב! אך אני!!! צריך להביא גם רעיון למימון???
עניתי שיש מקור מימון ! כל רופא שכיר זכאי לימי השתלמות בתשלום, כל קופה ומספר הימים שהיא מקצה. ומהם יגבה שכר הרופאים על ימי העבודה בבבתי החולים.
לעינין רפואה פנימית פניתי אישית בדואל ליו"ר הארגון (גילוי נאותהיתי מסופח למחלקתו עד שנת 2013) ולדאבוני עד היום לא נעניתי
מתכונת האירגונית של המחלקות הפנימיות אינו מיטבי לרופאים הבכירים , המתמחים , ובעיקר למטופלים. הוא מיטיב רק עם המנהלים.
כל המחלקות המאשפזות הפנימיות הגריאטריות ותתיהן יעברו למבנה של חטיבה אחת, לפי פילות תחלואה לפי תת המקצועות יתחלקו מיטות האשפוז הפנימי. על כל תת מחלקה יופקד מנהל מתחום מקצועו (קרדיולוג, ראות, זיהומולוג וכד' וכל המומחים בביה"ח בהתמחות זו יהיוו את הרופאים הבכירים ברוטציה של 3 חודשים. מחלקה אחת תשאר במתכונת פנימית הנוכחית למקרים לצורך לברורים מורכבים.
כל המתמחים יהיו מתמחי הסקציה הפנימית ויעברו כל 4 חודשים בכל אחת מתת המחלקות, שם יזכו ללמוד את תת המקצוע מהמוחים בכל תת מקצוע , יחשפו לסגנונות ניהול שונים, התלות ב"מנהל מחלקה " אחד מאליה תתבטל. (ואולי כל האנונימים בבלוג יוכלו לצאת מהארון- זה שיפור היחס למקום העבודה ברמה הריגשית ) איכות ההתמחות תגדל, היכולת למומחים הצעירים לבחור בתת התמחות תשתפר מאד.
ואחרון אחרון מי שלא הבין שהמדינה ויתרה עלינו האזרחים יפקח עיניו:
יש חסר תקינה באלפי מיטות אשפוז
יש חסר "תקינה" ברופאים מומחים בכל קופות החולים
אנו "מיצרים" 40% מ"תצרוכת" הרופאים השנתית
השכר הבסיסי בלי כל התוספות על עבודה נוספת או ישראבלופים כמו כונניות על, ססיות, סגירת תורים וכיוב' הינו בלתי הולם.
והמדינה בדו-פרצופיות כולל דרך חברות הביטוח המשלים של קופות החולים דוחקות לרפואה פרטית, או חצי פרטית
עצוב שכך פני הדברים והתחושה של שברה הסולידריות החברתית במדינה וכל אחד לנפשו, ל"ביתו" קשה, עוד יותר לנו כרופאים שבין אם נרצה או לא יש לנו מחויבות חברתית מהמעלה הראשונה.
השינוי חייב לבוא מלמטה, מאיתנו.