קורונה בישראל

המרכז הלאומי למאבק בקורונה ממליץ לאתר חולים באמצעות בלוטות'

כאלטרנטיבה לאיכון שב"כ מוצע לאמץ שימוש באפליקציית ניווט בטלפונים הניידים בהסכמת המשתמשים או לחלופין בטכנולוגיית בלוטות' ושימוש בקוד QR בכניסה למקומות סגורים

מגיפת הקורונה בישראל. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

לבקשת משרד הבריאות והמל"ל הוכן במרכז הידע הלאומי למאבק בקורונה סקירה מיוחדת לבחינת האפשרויות לניטור ואיתור חולי קורונה כולל שימוש בטכנולוגיית בלוטות' או סריקת קוד QR. כך מדווחת הבוקר (ג') מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום".

מהדו"ח עולה כי שני סוגי אמצעים עיקריים באים בחשבון: שימוש באפליקציה המאפשרת למשתמש עצמו לדעת האם היה בסביבת חולה וזאת בטכנולוגיית בלוטות', או שימוש בקוד QR בכניסה למקומות סגורים. אמצעי נוסף: שימוש בהיסטוריית המיקומים שקיימת באפליקציות הניווט בטלפון של המשתמש. מידע זה יעיל לצורך חקירות אפידמיולוגיות, אך לא עוזר לזהות מגעים או נדבקים פוטנציאליים.

בסקירה הודגש עוד כי טכנולוגיית בלוטות' וקוד QR מתאימים יותר למבנים סגורים שבהם קיים חשש לאירועי הדבקה המוניים והם בעלי פוטנציאל הגנה נרחב יותר על פרטיות המשתמש מאשר אמצעים אחרים.

מחברי המסמך ממליצים לבחון את השימוש באפליקציית "המגן" תוך שדרוגה ושיפורה במקביל להפעלת אמצעי חובה בעסקים לניטור הנכנסים לבית העסק על ידי שימוש בקוד או בטופס מקוון "שיאזנו בין הפגיעה בפרטיות האזרח לבין יכולת ניהול חקירה אפידמיולוגית ממוענת ויעילה". עם זאת, ההמלצה היא להשתמש בחקירות אפידמיולוגיות לחולים בהיסטוריית המיקום שלהם הנשמרת בטלפון הנייד באמצעות תוכנות שונות ובהסכמת החולה או המשתמש.

אתמול הוצג לשרים ב"קבינט הקורונה" תרחיש-ייחוס קיצון לפיו יש להיערך עד ל-2,500 מונשמים, 7,500 מאושפזים, 125 אלף חולים "מאות רבות של מתים" – כל זאת למקרה שהתפרצות המגיפה תוחמר ותשתלב עם תחלואת החורף. הממשלה החליטה על היערכות לקראת 2,000 מונשמים מקרב חולי קורונה ועוד 2,000 ממחלות אחרות, בעיקר משפעת החורף.

הקנס על אי עטיית מסכה במרחב ציבורי גדל ל-500 שקל

לצד זה הוחלט על הגברת האכיפה, הגדלת הקנסות על אי עטיית מסכה במרחב ציבורי ל-500 שקל, הפעלת מינהלת אכיפה ריכוזית תחת המשרד לביטחון הפנים (משטרה) ורתימת כל כוחות הפיקוח (לרבות פיקוח עירוני) למשימת האכיפה. ראש הממשלה אמור להביא לדיון נוסף הגבלת משתתפים בהתקהלויות. הדיונים על "חוק הקורונה" ותקנות האכיפה מגיעים לוועדת החוק והחוקה בכנסת.

בדיון בוועדת הקורונה בכנסת בראשות ח"כ יפעת שאשא-ביטון אושרה אתמול הצעת החוק החדשה המחליפה את תקנות שעת החירום שהותקנו בידי הממשלה ב-21 במארס ותוקפן פג ביום א'.

על פי הצעת החוק החדשה, נקבעו למשך 45 יום מעתה הוראות שמטרתן צמצום התפשטות נגיף הקורונה ומניעת הדבקה בנגיף באמצעות מגבלות שונות שמטרתן ריחוק חברתי. התקנות בחוק החדש מסדירות את התנאים לפעילותם של מקומות הפתוחים לציבור, מסחר ועסקי בילוי ופנאי במטרה לצמצם את סיכון ההדבקה במקומות אלה.

נוסף על כך התקנות מגבילות את פעילותם של מקומות ועסקים שבהם מתרחשת התקהלות משמעותית ומתקיים לגביהם חשש לבריאות הציבור - מקומות עבודה, גני שעשועים, מקוואות ועוד. התקנות קובעות כללי התנהגות במרחב הציבורי ובמקומות העבודה.

הסתייגויות חברי האופוזיציה להפחתת הקנסות, הגדלת מספר המשתתפים באירועים, פתיחת גני השעשועים ושינויים בתוקף החוק - נדחו. החוק אושר לקריאה שנייה ושלישית.

משרד הבריאות הסכים לחזור בו מהדרישה לנותני שירותי היופי - ספרים, קוסמטיקאיות - לחבישת משקף מגן נוסף מעבר למסיכת פנים וכפפות על הידיים. ממלא מקום ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר אודי קלינר, אמר בדיון: "זה לא אופטימלי אבל לאור דרישת הוועדה, נבחן את הדברים והתוצאות ונקווה שלא יגרום לשום דבר שלילי".

לבקשת משרד הבריאות, על פי הנוסח שאושר, כל החמרה והקלה שיצטרכו לבוא בהוראות החוק יוגשו כתיקון לחוק בהצבעה אחת בוועדה. משרד המשפטים הביע התנגדות לכך שהחמרה על ההגבלות בחוק לא יעברו כעוד חוק אחר בהצבעה בשלוש קריאות.

נושאים קשורים:  איכון סלולרי,  חוק האיכון,  חקירה אפידימיולוגית,  קורונה,  מסיכות,  חדשות
תגובות