דיכאון

היארעות של דיכאון בחולים המאובחנים עם טרשת נפוצה: מחקר על מספר מאגרי נתונים

חוקרים סבורים כי לחולי טרשת נפוצה יש סיכוי של פי 2 עד 3 ללקות בדיכאון לאחר האבחנה

דיכאון. אילוסטרציה

כיום, אין מספיק מידע על שיעור המקרים של דיכאון חדש, המתגלה לאחר אבחנה עם טרשת נפוצה. מטרת החוקרים הינה לקבוע את ההיארעות של דיכאון מטופל בחולי טרשת נפוצה, לאחר האבחנה של המחלה, בהשוואה לנבדקי בקרה ללא טרשת נפוצה.

החוקרים ביצעו מחקר עוקבה מזווג בשני מאגרי מידע ממוחשבים נפרדים: מערכת שירותי הבריאות הצבאית של משרד הבטחון האמריקאי וה-UK-CPRDי(UK’s Clinical Practice Research Datalink). אוכלוסיית המחקר כללה את כל המטופלים עם אבחנה ראשונה מתועדת של טרשת נפוצה ונבדקי בקרה ללא המחלה. חולים עם היסטוריה של דיכאון תחת טיפול הוצאו מהמחקר. החוקרים העריכו את שיעורי ההיארעות של דיכאון מטופל, בחולים לאחר אבחנה עם טרשת נפוצה ובנבדקי בקרה בריאים, והיחס ביניהם (עם רווחי בר-סמך 95%).

החוקרים מצאו כי היחס בין שיעור ההיארעות של דיכאון מטופל בקרב חולי טרשת נפוצה, לבין שיעור זה בנבדקים בריאים היה 3.2 (רווח בר-סמך 95%: 3.05-3.35) במאגר הנתונים האמריקאי ו-1.9 (רווח בר-סמך 95%: 1.74-2.06) במאגר הבריטי. בנוסף, מצאו כי היחס בין שיעורי ההיארעות היה מוגבר עם העלייה בגיל וכתלות במגדר. מסתבר כי השיעורים היו גבוהים יותר בנשים בהשוואה לגברים. עם זאת, בהשוואה לנבדקים הבריאים, גברים עם טרשת נפוצה היו בכל זאת בעלי סיכון יחסי גבוה יותר מאשר נשים עם טרשת נפוצה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי חולי טרשת נפוצה בבריטניה ובארה"ב הם בעלי סיכון של פי 2 עד 3 ללקות בדיכאון חדש ומטופל, בהשוואה לנבדקים בריאים.

מקור: 

Persson, R. et al. (2020). European Journal of Neurology. https://doi.org/10.1111/ene.14314

נושאים קשורים:  דיכאון,  מחקר עוקבה,  טרשת נפוצה,  מחקרים
תגובות