קורונה בישראל

דיווח: בכירים במשרד הבריאות אינם משתפים פעולה עם "המכלול"

התנגשות בין אנשי מערכת הבריאות לבין אנשי המטה לבטחון פנים האחראים על המערך שנועד למנוע התפרצות נוספת של קורונה | יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "המכלול הוא מערך מיותר"

עובדי מד"א במתחם היבדק וסע בירושלים. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מי שאמור היה לנהל את מערך התחקור הנרחב שנועד לקטוע את שרשרת ההדבקה בנגיף הקורונה, תא"ל (מיל.) אורי זייפרט, שהתפטר מתפקיד זה זמן קצר לאחר מינויו, טוען שנאלץ לעזוב את התפקיד משום שבכירים במשרד הבריאות לא שיתפו פעולה. כך דווח אמש ב"חדשות ערוץ 13". הבוקר (ד') גם מדווח עידו אפרתי ב"הארץ" כי תלונות דומות הגיעו ממקורות נוספים.

על הקמת מערך התחקור המהיר לקטיעת שרשראות ההדבקה, שהוגדר כמהלך מרכזי בתכנית למניעת התפרצות נוספת של נגיף הקורונה, הוכרז לפני כחודשיים. המטה לביטחון לאומי (מל"ל) מנסה לקדם את תפעולו, אלא שעל פי הדיווח, משרד הבריאות לא ממהר להתגייס.

מקורות המעורים בפרטים מתארים את התנהלות משרד הבריאות כהכשלה מכוונת. היא החלה עוד בראשית הליך ההקמה של גוף התחקור שקיבל את השם "המכלול", גוף חיצוני למשרד שאמור לסייע בניהול מהיר של קטיעת שרשראות ההדבקה. את רעיון הקמת המנגנון הזה קידם צוות-מייעץ שבראשו עמד פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, שקבע כי קטיעת שרשרת הדבקה חייבת להתבצע בתוך 48 שעות או פחות מרגע איתור נדגם שהתברר שנדבק בנגיף.

בין אנשי מערכת הבריאות ומשרד הבריאות לבין גופים ומומחים חיצוניים אחרים מהמל"ל, מערכת הביטחון או מכון ויצמן – נמשכת ההתנגשות. בדיווח נמסר: "במערכת הבריאות רואים במעורבותם של מי שאינם רופאים או מומחים בבריאות הציבור ומחלות זיהומיות חדירה ברגל גסה לטריטוריה של ניהול המשבר. אנשי צוות המכלול החיצוני, שבראשו עומד כיום אל"מ (מיל') ערן זליגמן מחיל האוויר, נראים בעיניהם כנטע זר שנכפה על המערכת".

התומכים בפעילות מערך זה טוענים שרצף ההדבקות בבתי הספר חידד את הצורך בקיום מערך תגובה מהיר ויעיל, כזה לטפל בהתפרצויות נקודתיות. צוות שכזה מסוגל לערוך תחקור שיאפשר למקד את אופן השימוש בבדיקות וימנע גם עומס מיותר על המעבדות. אלא שבמשרד הבריאות יש הטוענים שגוף כזה איננו נחוץ.

רק שלשום התקיימה פגישה ראשונה בין אנשי הצוות הזה לבין רופאים מחוזיים של משרד הבריאות. הוברר גם שבקופות החולים, המנהלות את המעבדות שבסמכותן לאשר ביצוע בדיקות, לא גובשו עד כה נהלי עבודה להתנהלות מול אותו צוות.

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, סבור שדרושים אנשי צוות נוספים לנושא התחקור ולא מערך חיצוני. "המכלול הוא מערך בזבזני, לא יעיל ומיותר", אמר פרופ' לוין ל"הארץ". "זה אותו היגיון כמו להקים מערך של אפידמיולוגים שיפקח על פעילות חיל האוויר כדי לייעל אותו. לא צריך עוד מנהלים ופקחים. צריך עוד כוח אדם מקצועי ומשאבים. החשיבה המקצועית לוקה. לא צריך רק 'לקטוע שרשראות', צריך גם לזהות מוקדי תחלואה ולהכילם".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  המכלול,  פרופ' חגי לוין,  משרד הבריאות,  מל"ל,  קורונה
תגובות

לפי אותו היגיון של התנהלות של מדינת ישראל בעניין הקורונה כנראה שבקרוב נראה ויכוחים בצוות "כיפת ברזל" של אנשי ההגנה האוירית - מי ילחץ על כפתור השיגור של הטיל בעוד האיום טס במהירות לאסון המתממש. האם איבדנו את שפיות דעתנו עד כדי כך שלא איכפת לנו להזניח את אוכלוסיית ישראל בעוד המגיפה הקטלנית תוקפת אותנו??

12.06.2020, 16:05

לא ברורה כוונתך? האם מעוניין ברמטכ"ל על, לא רופא, שיפקד על מערכת הבריאות?