רשומת בריאות אלקטרונית

ההשפעה האתית של רשומה רפואית אלקטרונית (EHR)

חוקרים הגיעו למסקנה כי רשומה רפואית אלקטרונית מעלה שאלות אתיות שיש לקחת בחשבון והיא ניתנת לשיפור אם ניישם את הצעות הרופאים לשיפורה

12.02.2020, 16:57
רפואת משפחה. אילוסטרציה

מטרת המחקר הייתה לחקור האם יש שאלות אתיות הנובעות משימוש במערכת EHR משותפת, המבוססות על הניסיון היומי של רופאים בטיפול הראשוני.

בניסוי האיכותני, החוקרים ערכו 14 ראיונות מקיפים חצי-מובנים עם רופאים בטיפול הראשוני בבתי חולים שלישוניים.

החוקרים זיהו ארבעה נושאים: 1) רופאים מתארים את ה-EHR כתרופה עם תופעות לוואי, אשר להן הם מציעים פתרונות לשיפור; 2) רשומה משותפת מעלה שאלות אתיות הקשורות באוטונומיה ובאמון; 3) למרות שהשימור ב-EHR יכול לפגוע באמון של המטופל, הוא גם יכול לתמוך ביחסי הגומלין בין הרופא למטופל כאשר הוא הופל להיות חלק פעיל בשיחה; 4) EHR משותפת עלולה לגרום לספקי השירות הרפואי (וקרוביהם) להימנע מבקשה לעזרה בנושאים רגישים.

רופאי הטיפול הראשוני חוששים שגישה לתוצאות יכולה לגרום לבלבול וחרדה אצל מטופלים, שייצרו מתח בין האוטונומיה והיתרונות שב-FHR המשותפת. יעילות ואיכות הטיפול המשופרות באמצעות FHR משותפת מסתמכות על כך שרופאים בוטחים אחד בשני כדי להימנע מבדיקות כפולות. עם זאת, הדבר עלול לפגוע בגישה הסקפטית המהותית בתחום העיסוק ברפואה, ועלינו להיות מודעים לסיכון הגברת הטיית האישור והטיית העיגון.

ה-HER נחשב לעבודה בתהליך – ניתן לשפר את תכנון ה-EHR על ידי בחינת אסטרטגיות ההתמודדות של הרופאים ויישום הצעותיהם לשיפור. יש לקחת בחשבון במחקרים עתידיים שאלות אתיות בנושאים של אוטונומיה, אמון ומעמד הרשומה השייכת לרופאים ולמטופלים.

מקור: 

Moerenhout, T. et al, (2020) JABFM DOI: 10.3122/jabfm.2020.01.190154

נושאים קשורים:  רשומת בריאות אלקטרונית,  אתיקה רפואית,  רופאי טיפול ראשוני,  מחקרים
תגובות
17.02.2020, 23:04

הגהה, מישהו?