סוכרת סוג 2

השפעת אמפגליפולזין על אי ספיקת לב ותפקוד כלייתי במטופלים עם פרפור פרוזדורים

במחקר נבדקה השפעת אמפגליפלוזין על תוצאים קרדיווסקולריים ותוצאי אי ספיקת לב בחולי סוכרת עם פרפור פרוזדורים

פרפור פרוזדורים (צילום: אילוסטרציה)

פרפור פרוזדורים הוא מצב נפוץ בקרב מטופלים עם סוכרת ואי ספיקת לב. פרפור פרוזדורים מגביר את הסיכון לתוצאים קרדיווסקולריים שליליים. במאמר שפורסם ב-European Journal of Heart Failure הוצגו תוצאות אנליזה של מחקר ה-EMPGA-REG OUTCOME. במחקר נבדקו תוצאים קרדיווסקולריים וכלייתיים במטופלים עם וללא פרפור פרוזדורים ובנוסף, נבדקה ההשפעה של אמפגליפלוזין על תוצאים אלו.

באנליזה נכללו 389 מטופלים עם פרפור ו-6,631 ללא פרפור. החוקרים מצאו כי תוצאים שליליים היו נפוצים יותר בקרב מטופלים עם פרפור.

במחקר נמצא כי אמפגליפלוזין מפחיתה תמותה קרדיווסקולרית ואשפוזים בגין אי ספיקת לב לעומת אינבו במטופלים עם פרפור פרוזדורים (יחס סיכונים, 0.58; רווח בר-סמך 95%, 0.36-0.92) וללא פרפור פרוזדורים (יחס סיכונים 0.67; רווח בר-סמך 95%, 0.55-0.82).

תוצאות דומות נצפו עבור תמותה כוללת, נפרופתיה חדשה או החמרה בנפרופתיה, תחילת טיפול במשתני לולאה והיארעות של בצקת.

המספר האבסולוטי של תוצאים שליליים שנמנעו היה גבוה יותר בקבוצת המטופלים עם פרפור כך שלמעשה ההשפעה של אמפגליפלוזין היתה גדולה יותר בקבוצת המטופלים עם פרפור.

לדוגמא, שימוש באמפגליפלוזין בחולים עם פרפור פרוזדורים מונע 25.3 מקרי מוות לעומת 6.6 מקרים בקרב חולים ללא פרפור. כלומר, האפקט של אמפגליפלוזין בחולים עם פרפור פרוזדורים גדול פי 3.8 לעומת בחולים ללא פרפור פרוזדורים.

התחלת שימוש בתרופות משתנות ממשפחת משתני הלולאה (loop diuretics) או הופעה של בצקת (edema), במיוחד בהקשר של ביקורים במיון והגברת הטיפול באי ספיקת לב, קשורים לסיכון מוגבר למוות באותה המידה כמו אי ספיקת לב כשלעצמה.

אנליזה זו מראה ששימוש באמפהגליפלוזין הפחית גם את הפרמטרים הנ"ל של התחלת טיפול במשתני לולאה והופעת בצקת.

החוקרים מסכמים כי בקרב מטופלים עם סוכרת סוג 2 ומחלה קרדיווסקולרית מאומתת, מטופלים עם פרפור פרוזדורים סובלים משיעור גבוה יותר של תוצאים שליליים הנגרמים על ידי אי ספיקת לב. אמפגליפלוזין מפחיתה תוצאים שליליים של אי ספיקת לב ותוצאים כלייתיים שליליים ללא תלות בקיומו של פרפור פרוזדורים אך השפעת התרופה בולטת במיוחד במטופלים עם פרפור פרוזדורים.

מקור: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31820559

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  אי ספיקת לב,  כליות  אמפגליפלוזין,  מחקרים