דעות

יש לשנות את חוק זכויות החולה שהתיישן ולהתאימו לרפואת העידן החדש

חוק זכויות החולה שחוקק ב-1995 היה מהפכני לזמנו אך כבר אינו מתאים לשינויים שעברה המערכת הרפואית ב-25 השנים האחרונות ולבעיות שהועלו במהלך הזמן להן החוק מעניק פתרון חלקי, אם בכלל

חולה, אשפוז. אילוסטרציה

כמדי שנה, גם בכנס השנתי ה-12 של האגודה לזכויות החולה (19 בדצמבר) מועלות לדיון סוגיות מהותיות הנוגעות בזכויות מטופלים בהווה ובראייה קדימה. השנה בחרנו להתמקד בשני נושאים בעלי חשיבות רבה לארגוני החולים ולחולים עצמם. אחד מהם הוא חוק זכויות החולה שחוקק ב-1995 והיה מהפכני לזמנו, וכיום יש להתאימו לשינויים שעברה המערכת הרפואית ב-25 השנים האחרונות ולבעיות שהועלו במהלך הזמן להן החוק מעניק פתרון חלקי, אם בכלל.

את חוק זכויות החולה יש צורך לתקן ולהוסיף בו סעיפים עקרוניים ומשמעותיים ולהרחיב לחלק מסעיפים קיימים. כך לדוגמה, בחוק הקיים נבצר מקומם של בעלי מקצוע רבים בשירות הרפואי שהחוק לא חל עליהם כמו פאראמדקים ורפואה משלימה. כל אלה צריכים הגדרה מסודרת בחוק. נוסף על כך, כיום אין הגדרה של סטטוס וסמכויות הממונה על פניות הציבור שכל מוסד רפואי חייב למנות (כולל בתי חולים) בחוק. דוגמה נוספת היא הגדרה מסודרת של מצבים שבהם אדם מסרב לקבל טיפול ומענה על השאלה כיצד המערכת צריכה להתנהל מולו, כמו לדוגמה פינוי באמבולנס או אדם שעוזב את בית החולים ומסרב לקבל טיפול. כל אלה ונושאים רבים נוספים יש צריך להסדיר במסגרת החוק.

בשנה האחרונה פועלת ועדה חשובה שיוזמיה הם עו"ד גלעד בוק, יו"ר פורום הבריאות הארצי בלשכת עורכי הדין ועו"ד טליה אגמון, המשנה ליועץ המשפטי במשרד הבריאות. שניהם יספרו על תהליך העבודה המקיף לבחינת כל סעיפי החוק, בשיתוף  הגופים המעורבים בנושא (קופות החולים, בתי החולים, משרד הבריאות, ארגוני חולים, הסתדרות הרפואית, מד"א, צה"ל ועוד). הצגת המידע במסגרת הכנס לארגוני החולים ונציגים מהשטח במערכת הבריאות, תיתן להם כלים ותסייע להם לאתר ולהעביר לוועדה הצעות לשינויים נוספים מנקודת מבטם ותאפשר להם להשפיע עיצוב החוק - זו כעת ההזדמנות של נציגי החולים בעמותות ואנשי השטח במערכת הבריאות לשנות ביחד את החוק.

הנושא השני שבו בחרנו לעסוק ואשר גם לו השלכות על זכויות המטופלים וכלל הציבור הוא רפואת העתיד. ההבנה של מה שמתוכנן ולאן אנחנו צועדים מהווה סמן דרך לתכנון הפעילות העתידית שלנו כארגוני חולים. סגנון הטיפולים החדש המתוכנן, פניה של המערכת, יוזמות שכבר מתהוות – כל אלה בעלי חשיבות גדולה מאוד לעמותות וכמובן למטופלים עצמם. גם הם, גם אנחנו, חייבים לעקוב בדריכות ולוודא שהחולים מקבלים את זכויותיהם ושאף יורחבו בעידן החדש.

ואם תותר לי מילה אישית, החלק הנוסף והמרכזי של הכנס ממלא אותי בגאווה רבה בכל שנה מחדש, כבר ארבע שנים ברציפות: הענקת "אות סגן שר הבריאות עבור פעילות יוצאת דופן לקידום הנגשה ומימוש של זכויות הנובעות ממצב רפואי". מדובר בפרויקט משותף של משרד הבריאות (בהובלת אגף השירות, תחום מיצוי זכויות) ושל האגודה לזכויות החולה שמטרתו להעריך ולהוקיר את העוסקים בקידום, הנגשה ומימוש של זכויות בתחום הבריאות, להעלות את המודעות לנושא, לקדם שיתופי פעולה ולעודד את מוסדות הבריאות לפעול לקידום, הנגשה ומימוש זכויות אלו.

מחמם את הלב לראות מדי שנה את עשרות המועמדויות המוגשות מכלל הגופים במערכת הבריאות – עמותות קטנות כגדולות, אנשים פרטיים, בתי חולים וקופות חולים - השנה הוגשו מעל 50 עבודות, בהן יותר מ-20 מטעם עמותות חולים. ועדה שמינה סגן שר הבריאות היא הממליצה לסגן השר על ארבע הזוכות, על פי קריטריונים מוגדרים של יעילות, השפעה ועוד. טקס הענקת האות נערך בכנס במעמד סגן השר. זהו הישג אדיר להעניק במה לפעילות חיונית ורבת היקף שכזו. אני ממליץ לכולם לעיין בחוברת המקצועית המפרטת את כל המועמדויות אשר תחולק בכנס ותעלה לאתר משרד הבריאות – סיפור הצלחה של ממש.

הכנס מיועד לפעילים בארגוני החולים ולעובדי מערכת הבריאות בתחומים הנושקים לפעילות ארגוני החולים, מכוון להרחבת הידע של ארגוני חולים וכן מהווה קרקע פורה למפגשים של ארגוני חולים בינם לבין עצמם ולהעמקת הקשר ושיתופי הפעולה עם עובדי מערכת הבריאות המוזמנים אף הם. אני אף שמח על כך שהצלחנו לשלב חולים ועמותות חולים בכל אחד מחלקי הכנס, במסגרת הדברים הנאמרים על הבמה ומאחורי הקלעים.

אנחנו, כאגודה, נפגשים יום יום עם החולים אם באמצעות אלפי הפניות המגיעות לטיפולנו מדי שנה ואם בהרצאות לקהלים מגוונים בנושאי מיצוי זכויות. רק במחצית השנה האחרונה קיימנו הרצאות לקהלים בבית שאן, ירושלים, שגב שלום, נתיבות, שפרעם, אבו סנאן, תל אביב ועוד, ובשנת 2020 אנו מתכננים להעביר עשרות נוספות, כאשר חלקן הגדול הוא במרכזי "עוצמה" של משרד הרווחה לסיוע לאוכלוסיות מוחלשות.

בכנס, כמו בעבודתנו היומיומית, נמשיך לפעול למען ובשיתוף כלל ארגוני החולים, ניזום שותפויות בתוך מערכת הבריאות, נשתף בידע ומידע עדכני, כל זאת בהתאם למטרה אשר לשמה האגודה לזכויות החולה הוקמה – שמירה על זכויות המטופלים והרחבה שלהם לרווחת המטופלים ובני משפחתם.

לתכנית הכנס - ליחצו כאן

נושאים קשורים:  חוק זכויות החולה,  דעות,  האגודה לזכויות החולה,  כנס,  חדשות
תגובות