חדשות

האיגוד לרפואת ילדים מתריע על מחסור חמור ברופאי ילדים בישראל

שיעור רופאי הילדים בארץ עומד על 0.8 לאלף נפש בלבד | יו"ר איגוד רופאי הילדים: יש צורך בהגדלת מספר המתמחים ובהקצאת משאבים להתמחות בקהילה

רפואת ילדים. אילוסטרציה

האיגוד לרפואת ילדים סימן שורה של נושאים לקראת תחילת המו"מ להסכם הקיבוצי החדש של הרופאים עם האוצר וביניהם: הצורך להגדיל את מספר המתמחים ברפואת ילדים וזאת "בהלימה לעלייה שחלה ועוד צפויה גם בשנים הקרובות במספר בוגרי לימודי הרפואה בישראל ובהתאם לצורכי המדינה".

האיגוד גם הדגיש את הצורך "להקצות משאבים ותקנים לשם הגברת החשיפה של המתמחים לתחום רפואת הילדים בקהילה במהלך ההתמחות שלהם. כמו כן, להקטין את העומס המוטל על רופאי הילדים בבתי החולים ובקהילה ולהביא לכך "שכל רופא יוכל אז להקדיש יותר זמן למטופל שלו - כלומר יידרש לטפל בפחות מטופלים ליחידת זמן". כל זאת, כחלק מהפעולה הנדרשת להקטנה ולמניעת השחיקה של הרופאים.

פרופ' שי אשכנזי, יו"ר איגוד רופאי הילדים. "השקעה ברפואת ילדים היא המפתח גם לבריאות האוכלוסיה הבוגרת בישראל" (צילום: יח"צ)

האיגוד ידרוש ליצור עבור רופאי הילדים בקהילה מסלולי קידום, הוספת השתלמויות, הגברת הרצף הטיפולי והידוק הקשר שבין בית החולים לקהילה - מהלכים שיתרמו לצמצום הפערים בזמינות ובנגישות לרופאים בין יישובי מרכז הארץ לבין הפריפריה.

"השקעה ברפואת ילדים היא המפתח גם לבריאות האוכלוסיה הבוגרת בישראל, ובכך יש גם תרומה חשובה לחברה כולה", אמר יו"ר האיגוד, פרופ' שי אשכנזי, כשהציג אתמול (ד') נושאים אלה בפתיחת הכנס השנתי של האיגוד הישראלי לרפואת ילדים שנערך בתל אביב.

בסקירה שמסר פירט פרופ' אשכנזי: כיום יש בישראל 3,372 רופאי ילדים מומחים, שהם כ-8% מכלל הרופאים בארץ (38,765), כאשר רק 2,514 מהם בגיל 67 שנים ומטה; מהם 53% רופאות. זאת, כאשר 33% מאוכלוסיית ישראל – קרוב ל- 2.8 מיליון – הם ילדים עד גיל 18 בעוד שיעור רופאי הילדים עומד על 0.8 ל-1,000 נפש בלבד והמחסור בהם מורגש במיוחד בקהילה.

פרופ' אשכנזי ציין כי האיגוד הצליח להוסיף במסגרת ההתמחות ברפואת ילדים בישראל את רוטציית החובה בתחום הרפואה הדחופה וכן הביא לאישור התמחות-על במחלות מטבוליות אצל ילדים. יותר מ-30 מרפאות מוכרות כיום להתמחות רפואת ילדים בקהילה, לרוטציה שמשכה גמיש, בין חודש ועד שישה חודשים. האיגוד קיים פגישה עם מנכ"לי הקופות כדי לדיון במימון רוטציית ההתמחות בקהילה. "אנחנו נמצאים עתה בהליכי אישור להכללת רוטציה גם בטיפות חלב", מסר פרופ' אשכנזי.

"בשנים 2018-2017 החלו בישראל בהתמחות ברפואת ילדים 141 ו-146 רופאים צעירים, פי שניים לעומת מספרם לפני כעשר שנים" הוסיף פרופ' אשכנזי. הוא הביא לדוגמה את ארה"ב שבה משך ההתמחות ברפואת ילדים הוא שלוש שנים, בדנמרק ובאיטליה – חמש שנים ובאירלנד – שבע שנים. בספרד, ההתמחות בתחום רפואת ילדים בקהילה נמשכת שישה חודשים.

בהתייחסו לבחינות ההסמכה לרפואת ילדים בשנה האחרונה בהשוואה לשנים קודמות ציין פרופ' אשכנזי שב-2019 ניגשו לבחינות שלב א' 160 מתמחים, לעומת 122 בשנת 2014. בשש השנים האחרונות רואים גידול עקבי במספרם. 81% מהם עברו את הבחינה. הציון הממוצע היה 76. את בחינה שלב ב' עברו 91% מהנבחנים.

כ-1,000 רופאי ילדים מהקהילה, קופות החולים, בתי החולים השונים ומערכת הבריאות השתתפו בכנס. הוא אמור היה להתקיים בחודש שעבר (נובמבר) אך נדחה על רקע סבב הלחימה מול הג'יהאד האיסלאמי בעזה.

נושאים קשורים:  פרופ' שי אשכנזי,  רפואת ילדים,  רופאי ילדים,  מערכת הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
10.12.2019, 13:31

שקר מוחלט, רוב הביקורים אצל רופא ילדים בקהילה מיותרים ואחות מיומנת היתה יכולה לטפל בילדים אלו בהצלחה ולפנות זמן לרופא לטפל בילדים עם בעיות הקשות והכרוניות. הבעיה הרי מתנהלת כמו גילדה.ומגינה על הרופאים במקום על הרפואה

אנונימי/ת
10.12.2019, 13:32

שקר מוחלט, רוב הביקורים אצל רופא ילדים בקהילה מיותרים ואחות מיומנת היתה יכולה לטפל בילדים אלו בהצלחה ולפנות זמן לרופא לטפל בילדים עם בעיות הקשות והכרוניות. הבעיה הרי מתנהלת כמו גילדה.ומגינה על הרופאים במקום על הרפואה