חדשות

מחקרים חדשים מעידים: צריכת שום ואגוזים מקטינה סיכון לסרטן ריאות

לפי מחקרים שנעשו בסין ובהולנד, אכילת שום חי ואגוזים עשויה להפחית את הסיכון לפתח סרטן ריאות, בהתאם לרמת הצריכה שלהם

שיני שום. אילוסטרציה

במסגרת הקמפיין השנתי להעלאת המודעות לסרטן ריאות, הציגה השבוע האגודה למלחמה בסרטן ממצאים ממחקרים שונים בהקשר למחלה:

אכילת שום עשויה להפחית את הסיכון לפתח סרטן ריאות – כך עלה ממחקר שנערך בסין בשנת 2016 ובדק את הקשר בין אכילת שום, הידוע בסגולותיו הבריאותיות לבין התחלואה בסרטן ריאות. תוצאות המחקר הצביעו על כך שצריכת שום חי עשויה להפחית את הסיכון לפתח סרטן ריאות, בהתאם לרמת הצריכה שלו.

ממחקר אחר עלה כי מעשנות שעובדות במשמרות לילה נמצאות בסיכון מוגבר לחלות בסרטן ריאות. המחקר נערך באוניברסיטת הרווארד בארה"ב עוד בשנת 2013. נבחן בו הקשר שבין עבודת אחיות במשמרות לילה מתחלפות לבין הסיכון לחלות בסרטן ריאות בקרב אותן נשים. המחקר הצביע על סיכון מוגבר לחלות בסרטן ריאות הקשור בעבודה ממושכת במשמרות לילה מתחלפות בקרב מעשנות. סיכון זה איננו קיים בקרב לא-מעשנות.

כמו כן הצביע האגודה למלחמה בסרטן על קשר אפשרי שבין גז הראדון לסרטן הריאות. באזורים מסוימים בארץ קיימים בקרקע מצבורי ראדון - גז טבעי חסר ריח. כאשר הוא נפלט מן הקרקע, הוא מתנקז ליסודות בניינים ומרתפים. יש סברה שחשיפה ממושכת לראדון מעלה סיכון לחלות בסרטן הריאות, בעיקר בקרב מעשנים. לכן מומלץ לערוך בדיקה לגילוי נוכחות ראדון ולנקוט בצעדים פשוטים של אוורור מקלטים ומרתפים כדי להפחית את הצטברותו.

במחקר עוקבה שבוצע באוניברסיטת מסטריכט בהולנד נבדק הקשר שבין צריכת אגוזים כוללת וצריכה של אגוזים מסוגים שונים לבין הסיכון לחלות בסרטן הריאות. לצורכי המחקר אספו החוקרים נתונים על הרגלי התזונה, הבריאות ואורח החיים של 120,852 מבוגרים בריאים, נשים וגברים בגיל 69-55. בתום מעקב של 20 שנה זוהו 2,861 מקרי סרטן הריאות, מרביתם מסוג סרטן תאים לא קטנים (SCC, אדנוקרצינומה ותאים גדולים), ומיעוטם, כפי שידוע גם מחוץ למסגרת המחקר, מסוג תאים קטנים – סוג הסרטן המתאפיין בהתפשטות מהירה והתפתחות גרורות בשלבים מוקדמים של המחלה ונגרם לרוב כתוצאה מעישון.

המחקר העלה שצריכה כוללת של אגוזים לא הראתה קשר מובהק סטטיסטי לסיכון לחלות בסרטן ריאות באופן כללי. עם זאת, צריכה יומית גבוהה של אגוזים (למעלה מ-10 גרם, למשל 4-3 אגוזי מלך, 5 אגוזי קשיו או פקאן ו-9-7 שקדים), לעומת אי צריכתם, נמצאה קשורה בירידה של 38% בסיכון של גברים לחלות בסרטן ריאות מסוג תאים קטנים, הסוג השכיח פחות אך נחשב אלים מאחר שנוטה להתפתחות של גרורות בשלבים המוקדמים של המחלה.

הירידה בסיכון נצפתה יותר באלה שמעולם לא עישנו או נגמלו מעישון של עד חפיסת סיגריות אחת ביום. צריכה ספציפית של אגוזי עצים - אגוזי מלך, לוז, ברזיל, קשיו, פקאן, פיסטוקים ערמונים ודומיהם ושל אגוזי אדמה (בוטנים) היתה קשורה בירידה בסיכון הגברים לפתח סרטן ריאות מסוג תאים קטנים: עבור כל 5 גרם ביום של אגוזי עצים נצפתה ירידה של 30% בסיכון, ועבור בוטנים נצפתה ירידה של 7%. לא נצפה קשר דומה לגבי תת סוגים אחרים של סרטן ריאות. לא נצפה קשר בין צריכת אגוזים לסיכון לפתח סרטן ריאות בקרב נשים.

המחקר פורסם במהדורת פברואר 2019 של  Lung Cancer.

נושאים קשורים:  סרטן הריאות,  עישון,  חדשות,  שום,  אגוזים,  סיכון לסרטן ריאות
תגובות
07.11.2019, 11:25

בוטנים זה סוג של קטניה ולא קשור בכלל לאגוזים.
אם בוטנים מוריד סיכוי לסרטן אז גם חומוס פול ואפונה אמורים להוריד.
לכן יתכן שהתוצאות מושפעות ממשתנים אחרים ולא מהאגוזים דווקא. (אולי אנשים שאוכלי אגוזים באופן כללי גם אוכלים יותר בריא באופן כללי., אולי אוכלים יותר סיבים תזונתיים, וכן הלאה....)

שוב - בלבול בין מתאם סטטיסטי וסיבתיות
אל תרוצו לקנות אגוזים...