מגזין

מנהלי קופות החולים ויו"ר האגודה לזכויות החולה מתחילים שנה חדשה

ההזנחה התקציבית והגירעונות, המחסור בכוח אדם והתורים, לצד המהפכה הדיגיטלית והחידושים המשמעותיים בשירותי הבריאות – יו"ר האגודה לזכויות החולה ומנכ"לי הקופות בפרויקט מיוחד ל"דוקטורס אונלי" לקראת השנה החדשה

ההזנחה התקציבית, הגירעונות, המחסור ברופאים ובאחיות, התורים הארוכים, השב"ן, הפערים בין מרכז לפריפריה, הזדקנות האוכלוסיה וההתנהלות הרגולטורית – מה חושבים על מצבה המדאיג של מערכת הבריאות יו"ר האגודה לזכויות החולה ומנכ"לי קופות החולים בישראל, מה הם הפתרונות שהם מציעים, כיצד מתבטאת בפועל המהפכה הדיגיטלית ומה הם החידושים המשמעותיים בשירותי הבריאות בעתיד הקרוב בכלל ובשנה החדשה בפרט?

שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה: "יש צורך ליידע את המטופלים ולממש את זכויותיהם באופן יזום ואוטומטי, כך שכולם יקבלו את המגיע להם על פי חוק ומבלי שיצטרכו להילחם"

שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה

מדי שנה, בראש השנה אנחנו מאחלים לעצמנו התחלות חדשות וברכות מלוא החופן לשנה החדשה. באחד המנהגים, בברכת ריבוי זכויות, אנו נוטלים חופן גרעיני רימון ומברכים "שירבו זכויותינו כרימון".

גם השנה, אנחנו, מטופלי מערכת הבריאות, מקווים שבשנה הקרובה מערכת הבריאות תיקח מאותו חופן גרעיני רימון. שתפעל להרבות את זכויותינו ותימנע מצמצומן בהסברים של אילוצים כספיים וגירעון תקציבי.

מיצוי זכויות החולה - בנקודה זו יש צורך ליידע את המטופלים ולממש את זכויותיהם באופן יזום ואוטומטי, כך שכולם יקבלו את המגיע להם על פי חוק ומבלי שיצטרכו להילחם. מערכות המחשוב של הקופות מכירות את הנתונים של כל אחד ואחת ואת הזכויות הקיימות במערכת הבריאות ולכן יכולות בקלות לפתח מערכות למיצוי זכויות יזום ואוטומטי. כך למשל, כל מי שמאושפז מעל שבוע יקבל מידע כי הוא זכאי להשתתפות במימון אחות לילה ומי שעבר אירוע לבבי יקבל מידע כי הוא זכאי להחלמה, מי שנדרש לטיפול דחוף יועבר מיידית לטיפול הקופה לאיתור שירות זמין עבורו כמו שמחייב משרד הבריאות. מי שזקוק לטיפול שאינו כלול בסל הבריאות, יועבר באופן אוטומטי לבדיקת ועדת חריגים, מה שיגדיל את סיכוייו לקבל את הטיפול לו הוא זקוק.

בטווח הארוך צריך לשלב מערכות אלו גם עם פוליסות הבריאות הקיימות שרוב הציבור אינו מודע לזכויותיו ומתקשה להבין את זכאותו בפוליסות אלו. בעזרת כל אלה יהיה אפשר לצמצם את הצורך בסיוע ארגוני חולים, ייעוץ משפטי ושומרי סף אחרים.

"יש לשים סוף להסדרי הבחירה, כך שמטופלים יוכלו באמת לבחור את המוסד הרפואי בו ירצו לקבל טיפול, ובכך ליצור תחרות של איכות ושירות בין המוסדות הרפואיים. כיום, יולדת יכולה לבחור את בית החולים בו תרצה ללדת ולכן זה התחום העיקרי בו קיימת תחרות בין בתי החולים"

ההמתנה לתורים - על כך אוסיף ואאחל לקיצור תורי המתנה לקבלת שירות רפואי. החוק במצבו הנוכחי מחייב את הקופות לספק שירות רפואי בזמן "סביר". יחד עם זאת עד כה לא הוגדרה "סבירות" מהי ותורי ההמתנה במערכת הציבורית רק הולכים ומתארכים: שנה לנוירולוג, חצי שנה לטיפול נפשי, שעות ארוכות בחדרי מיון, חודש ואפילו יותר לטיפולי פיזיותרפיה וכן הלאה. מצב זה מביא לפריחת שירותי הייעוץ בשב"נים (הביטוח המשלים של הקופות), וכך מי שיכול לשלם כ-200 שקל "מדלג" על תור ההמתנה ופונה לרופא במסגרת זו. מערכת הבריאות צריכה להעמיד את בריאותנו בעדיפות עליונה, על פני שיקולי תקציב. ובתוך כך, הקופות יפעלו לצמצום תורי ההמתנה ויספקו שירותי בריאות בזמן ומרחק מתקבלים על הדעת.

הסדרי הבחירה - בשנה הבאה צריך גם לשים סוף להסדרי הבחירה, כך שמטופלים יוכלו באמת לבחור את המוסד הרפואי בו ירצו לקבל טיפול, ועל ידי כך ניצור תחרות של איכות ושירות בין המוסדות הרפואיים. כיום, יולדת יכולה לבחור את בית החולים בו תרצה ללדת ולכן זה התחום העיקרי בו קיימת תחרות בין בתי החולים. ראו איזה יופי נראות מחלקות היולדות, איזה יחס הן מקבלות – הלוואי על כל המחלקות האחרות. השירות והרווחה למטופלים בבתי החולים יעלו פלאים.

צמצום פערים - גם השנה נאחל ונייחל לצמצום הפערים במערכת הבריאות. עקרון השוויון הוגדר כעקרון מוביל במערכת הבריאות בישראל, ולראייה הסעיף הפותח את החוק קובע כי: "ביטוח הבריאות הממלכתי לפי חוק זה, יהא מושתת על עקרונות של צדק, שוויון ועזרה הדדית". אולם, הוא אינו מבוצע הלכה למעשה. במציאות הקיימת, אי השוויון רק מתעצם, בעיקר על רקע מצב סוציואקונומי ומגורים בפריפריה.

יותר ויותר רפואה מתבצעת תוך השתתפות כספית של התושבים וכמעט 40% מההוצאות לבריאות יוצאות ישירות מכיסם של האזרחים. מחקרים מראים ש-12%-15% מהחולים מוותרים על טיפול כי אינם יכולים לשלם את ההשתתפות העצמית שהקופות גובות. תשלומי ההשתתפות העצמית הם מס על החולים ולכן חייבים לצמצם אותם באופן משמעותי, כולל ביטולם כשמדובר במקבלי קצבאות הכנסה. כדי שכל תושב ותושבת יקבלו אותה הזדמנות טיפולית, המדינה חייבת להגדיל את השקעתה בבריאות ולהקטין את השתתפות הציבור.

קשר מטפל-מטופל - במסגרת אותו צמצום פערים במערכת הבריאות, נאחל גם להגברת החמלה וצמצום הניכור המאפיין את העידן הטכנולוגי. אמנם המערכת מצליחה להתייעל באמצעות מגוון שירותים דיגיטליים, טיפולים אינטרנטיים ומוקדים, אולם מצד שני גם מייצרים ריחוק בין המטפל למטופל. הקשר הזה חייב להישמר כדי לתת את ההזדמנות הטיפולית לכולם.

נוסף על הקשר בין המטפל למטופל, חשובה גם הגברת שיתוף המטופלים בתהליכי קבלת ההחלטות. אנו שומעים מאנשים כי ברגע שהם הפכו למטופלים, החשיבה שלהם ונקודת המבט שלהם על שירותי המערכת השתנו. פתאום להמתין שבוע לקבלת פענוח של צילום CT נראה רחוק, תור המתנה של שבועיים לצילום אולטרסאונד לבדיקת חשד לגידול נראה רחוק מאוד ואנחנו מבינים קצת יותר איך מרגיש אדם חולה הממתין לטיפול או מקבל יחס קר בטיפול.

החולים הם אלה שרואים את חוליי מערכת הבריאות, יש להם את הפרספקטיבה הנכונה וקולם חשוב מאין כמותו. כך לדוגמה, חשובה נוכחותם גם בוועדות המשנה של סל הבריאות, גם בוועדות הסל עצמן וגם בתהליכים אשר מתרחשים בבתי החולים ובקופות החולים כל השנה. לפעמים זה בדיוק מה שחסר כדי להפוך תכנית טובה למצוינת - שיתוף אמיתי, בפועל, מכל הלב ולא רק בהצהרת כוונות.

גם השנה ניטול חופן גרעיני רימון ונאחל ליקירינו ולעצמנו, כמו גם למערכת הבריאות שלנו: "יהי רצון מלפניך אלוהינו ואלוהי אבותינו שירבו זכויותינו כרימון".

רן סער, מנכ"ל "מכבי": "יש תחומים במערכת שדורשים תיקון עמוק. בהיותנו סטארט-אפ ניישן, צריך גם התנהלות רגולטורית בהתאם"

רן סער, מנכ"ל קופות החולים מכבי

את מערכת הבריאות פוגש כל אדם בישראל. משלב ההריון ולעתים טיפולי הפריון, דרך שלבי החיים השונים ועד לגיל השלישי – הצוות הרפואי והמנהלי נמצא תמיד לרשותם של המטופלים. יש בישראל נשות מקצוע מן הטובות בעולם (מרבית הצוות מורכב מנשים), והרפואה הישראלית היא איכותית ונגישה (יחסית) לכל המטופלים.

בראש ובראשונה אני מאחל לכולנו שבשנה החדשה נחזק עוד יותר את נקודות החוזק שלנו, אך יש מספר תחומים במערכת שדורשים תיקון עמוק יותר. לגביהם אני מאחל שנוציא ישן מפני חדש, שנרענן את החשיבה האישית שלנו ואת החשיבה הארגונית, שנצליח להשתחרר מקבעונות ולפרוץ קדימה עם יצירתיות.

"הצורך הגובר בשירותי בריאות בשילוב הירידה בשיעור הרופאים באוכלוסיה עלול להביא גם לכניסה של כוחות פחות מקצועיים אל תוך המערכת"

מקצוענות רפואית – הצוות הרפואי הוא הבסיס לכל מה שמקבל המטופל ממערכת הבריאות. אפשר לסמן V גדול בסעיף המקצוענות. אנחנו ב"מכבי" גאים מאד על כך ששיעור הרופאים המומחים אצלנו הוא הגבוה ביותר ביחס לכל קופות החולים. עם זאת, בחלוף השנים פחת שיעור הרופאים בישראל וזהו גורם המשפיע גם על האיכות הרפואית. גם הרופאים המוכשרים ביותר מתקשים להביא את יכולותיהם לידי ביטוי בעומס השורר בכל רחבי המערכת.

הצורך הגובר בשירותי בריאות בשילוב הירידה בשיעור הרופאים באוכלוסיה עלול להביא גם לכניסה של כוחות פחות מקצועיים אל תוך המערכת. אני מאחל לכולנו, הן כאנשי בריאות והן כמטופלים, שיגדל מספר ושיעור הרופאים בישראל אך במקביל שתישמר הרמה המקצועית הגבוהה, כדי שנוכל לדעת שאנחנו בידיים הטובות ביותר.

חדשנות – שנת תש"פ תהווה נקודת מפנה עבור חברי "מכבי". בטווח של חודשים ספורים נסיים את הפיתוח וההטמעה של כלים חדשניים לא רק ברמה הטכנולוגית אלא גם התפישתית. הרופאים יוכלו להתמקד יותר ברפואה והמטופלים יוכל לקבל שירות נוח, נגיש וזמין יותר. "מכבי" היא מהגופים שמתהדרים במשהו רק לאחר שהוא עומד על הרגליים ומצליח. גם כאן נפעל באופן דומה אך היה לי חשוב לתת לדמיון שלכם סיבה להיכנס לפעולה.

הרפואה מתפתחת ומצליחה לייצר דרכים חדשות לביצוע בדיקות וטיפולים רפואיים. במקרים רבים החסם מפני שימוש בטכנולוגיה הוא האסדרה (רגולציה) ובהיותנו "סטארט-אפ ניישן" צריך גם התנהלות רגולטורית בהתאם. על הרגולטור לדחוף קדימה, לעודד, לתמרץ, לפתוח דלתות ולפתור חסמים.

בתחום החדשנות אני מאחל לקבוצת מכבי ולכל ארגוני הבריאות בישראל, שנמשיך להמציא ולפתח שירותים בעלי ערך למטופלים שלנו. שהרגולציה תאמץ ותחבק בחום את החדשנות ותקל בכך על אלפי חולים.

תקשורת – אפשר לקפוץ מדרגה באיכות הטיפול אם התקשורת בין המטפלים השונים תהיה טובה יותר. נתחיל בתקשורת בתוך הצוות הרפואי באותו מוסד – רופאים מתחומים שונים, מחלקות שונות, דימות וצוות טיפולי ועוד ועוד. נמשיך אל הקשר בין הקהילה לבין בתי החולים ואני מאחל שנצליח להתגבר על החסמים ונייצר רצף של תקשורת סביב המטופלים. ב"אסותא אשדוד" יצרנו אינטגרציה מצוינת בין "מכבי" לבין בית החולים שעוטפת את המטופל בשירות במעבר מ"מכבי" אל בית החולים ובשחרור מבית החולים חזרה אל הטיפול ב"מכבי".

המטופלים – מרכז הטיפול הרפואי הוא המטופלים. התנהגות אישית בריאה יותר יכולה להוות מהפכה בפני עצמה. אני מאחל שבשנה הקרובה יעשו כל מטופלת ומטופל את כל מה שהם יכולים למען בריאותם ובריאות בני משפחתם. יאכלו בריא יותר, יעשו יותר פעילות גופנית (אבל לא בשמש), יפסיקו לעשן, ייטלו תרופות לפי הצורך ורק לפי צורך. אני מאחל את זה לכל המטופלים כמו גם לנו בצוות המטפל.

ולסיום, אני מבקש לייחד את הברכה שלי לצוות הרפואי, הסיעודי, הפרא-רפואי, המנהלי והתפעולי של מערכת הבריאות. כל אחד מחברי הצוותים האלה אחראי לדבר החשוב ביותר לכל אדם – בריאותו. הלוואי שתהיה לנו שנה טובה, בריאה, מספקת ושמחה. שנזכה להמשיך לעשות טוב למטופלים, לסייע להם להתרפא ולשפר את איכות חייהם. ביחד, אנחנו מהווים את אחת ממערכות הבריאות הטובות ביותר בעולם.

פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל  ה"כללית": "אני פועל בכל הדרכים העומדות לרשותי להשוואת התקצוב בין בתי החולים של המדינה לבתי החולים הציבוריים האחרים"

פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל "הכללית". צילום: אפרת זיסמן

תחילתה של השנה החדשה הבאה עלינו לטובה היא הזדמנות מצוינת לבחון את מצבה של מערכת הבריאות, לסמן כיווני פעולה ולפעול לשיפור בעיקר בתחום הזמינות למטופלים והבאת מקורות תקציביים נוספים למערכת.

עובדה ידועה היא כי מערכת הבריאות במדינת ישראל סובלת מהזנחה תקציבית של שנים רבות, שהחלה עת החלת חוק בריאות ממלכתי  ונמשכת עד ימינו אלה. הזנחה תקציבית זו מביאה את המערכת לגירעונות גדולים, אשר במקביל למחסור הגדול ברופאים ואחיות ומחסור במיטות אשפוז, גורמת לכך שהמערכת אינה זמינה באופן מספק עבור המטופלים.

יש הערכות שונות לגבי גודל התוספת השנתית הרצויה למערכת כולה ולאחרונה אף קיימת הסכמה כי הסכום הנדרש עומד על כחמישה מיליארד שקל מדי שנה. תוספת תקציבית זו עשויה להביא להתמודדות טובה עם גירעונות בתי החולים והקופות, המחסור במיטות אשפוז, הגידול הטבעי והזדקנות האוכלוסיה. בנוסף אני פועל בשנה האחרונה בכל הדרכים העומדות לרשותי להשוואת התקצוב בין בתי החולים של המדינה לבתי החולים הציבוריים האחרים אשר משרתים מדי יום את כלל תושבי ישראל ומעניקים טיפול רפואי מסור ואיכותי.

"המטופלים של כולנו מעוניינים בשירות מהיר וזמין בכל מקום ובכל שעה וכמערכת אנו צריכים לפעול על מנת להתאים את עצמנו להתפתחויות הצרכניות העדכניות ולחידושים הטכנולוגיים המואצים"

במקביל ועד שתגיע התוספת המיוחלת, אני כמנכ"ל ארגון הבריאות הגדול בישראל, המעסיק למעלה מ-44,000 עובדים במרפאות הקהילה ובבתי החולים, פועל ללא הפסקה, ביחד עם הצוותים בכל הארץ, על מנת להגביר את הזמינות וממשיך לקדם את האיכות הרפואית עבור המטופלים בכל מקום ובכל זמן.

רפואה מרחוק - אחד מהכלים שעומדים לרשותנו במשימה זו היא הרפואה מרחוק. זה עשר שנים "כללית" מובילה את התחום בישראל עם כ-400,000 מפגשים רפואיים דיגיטליים מדי שנה בתחומי רפואת משפחה, ילדים, עור, התפתחות הילד ולאחרונה גם בבתי החולים בהליך הכנה לניתוח וביקורת שלאחריו. לאחרונה אנו ממשיכים להרחיב את הפעילות באופנים נוספים, גם באמצעות מכשיר ה-TYTO המאפשר בדיקה מרחוק ושידור בזמן אמת נתונים חיוניים לרופא מכל מקום ובכל זמן.

בימים אלה, המטופלים של כולנו מעוניינים בשירות מהיר וזמין בכל מקום ובכל שעה וכמערכת אנו צריכים לפעול על מנת להתאים את עצמנו להתפתחויות הצרכניות העדכניות ולחידושים הטכנולוגיים המואצים.

טיפולי בית - נושא מרכזי נוסף שיעסיק את המערכת כולה השנה הוא תחום טיפולי הבית, כיוון שהמרחב הביתי הוא המרחב הטיפולי הרצוי במצבים המאפשרים זאת. ב"כללית" מטופלים בביתם, כבר היום, למעלה מ-70,000 מטופלים במצבים רפואיים שונים. בשנה הקרובה אנו מתכוננים להגביר את הפעילות בתחום זה ולהקל בכך, ולו במעט, על העומס בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות.

לסיכום, ברצוני לציין את חשיבותם המרכזית וחסרת התחליף של רופאי המשפחה והילדים במרפאות הקהילה. מקצוע והתמחות רפואית זו מגלמים בתוכה עולם ומלואו, ניהול מיטבי של בריאות המטופל, קשר ומקור ביטחון גדול עבור המטופלים שלנו.

עובדה ברורה היא שככל שהקשר בין המטופל לרופאו יהיה רציף יותר, קל יותר וזמין יותר, מסע המטופל יגלם אחריות משותפת של שני השותפים, הרופא והמטופל. הליך זה של שיתוף לא יסולא בפז, החל  מהיענות לבדיקות סקר, היענות לטיפול תרופתי, השתתפות בסדנאות קידום בריאות כמו גמילה מעישון, פעילות גופנית וכדומה.

ככל שאנחנו, קברניטי המערכת כולה, נעצים את תחום רפואת המשפחה ורפואת הילדים ונכוון עשייה משמעותית ותקציבים גדולים  לתחום זה, נראה שיפור מתמיד בתוצאי בריאות ובשביעות הרצון של המטופלים.

סיגל רגב-רוזנברג, מנכ"לית "מאוחדת": "החדשנות לא מבלבלת אותנו והדיגיטציה לא הופכת את השירות שלנו למנוכר, כמו שקורה בארגונים גדולים אחרים"

סיגל רגב-רוזנברג, מנכ"לית "מאוחדת". צילום: דנה קופל

"מאוחדת" הובילה השנה מהפכה והלקוחות שלנו כבר נהנים מהדור הבא של "שירותי רפואה מאוחדת היברידית" - עידן חדש של רפואת הקהילה, המשלב בין חדשנות העידן הדיגיטלי למקצוענות והיחס האישי של רופאי הקופה, שעברו הכשרה מקצועית ייחודית בנושא ההיברידי .

שירות הרפואה ההיברידית, מודל חדשני בעולם, פותח על מנת להביא ערך מוסף ללקוחות שלנו – השירות הרפואי המיטבי, בזמינות גבוהה, בכל זמן ומכל מקום.

ההתמקדות שלנו בשנים הקרובות תהיה ההנעה מירבית ומיטבית של איכות הרפואה, ניהול אוכלוסיות המטופלים במעורבות של צוותי מטפלים ממקצועות ותחומים שונים בתהליכים הרפואיים, בשילוב של אנליטיקה, סנסורים ורובוטיקה מתקדמת.

האצנו את הדיגיטציה של השירותים הרפואיים, אימצנו את החידושים העדכניים ביותר בתחום ה-BIG DATA וזה מאפשר לנו להעניק ללקוחות שלנו יותר רפואה מותאמת אישית, יותר היוועצויות רב תחומיות, יותר הדרכה למניעה וגילוי מוקדם, יותר חינוך והרבה הרבה יותר גמישות והבנה לצרכים ייחודיים.

בשנה האחרונה לקוחות רבים שלנו נהנים גם מהשותפות של מאוחדת ב"מדיקה" - רשת בתי החולים הפרטיים השנייה בגודלה בישראל, המפעילה את בית החולים הפרטי אלישע בחיפה ומרכזים כירורגיים רב תחומיים בתל אביב ובעפולה. במרכזים אלה משולבים רופאי "מאוחדת" וזה מאפשר ללקוחותינו ליהנות מרצף טיפולי, גם בקהילה וגם בבית החולים.

"רפואה מאוחדת היברידית מצמצמת את אי השוויון בשירותים רפואיים ומנגישה את רפואת המומחים גם ללקוחות בפריפריה, לחולים שמתקשים להגיע למרפאה וגם עבור אלה שדוחים את הביקור אצל הרופא רק בגלל חוסר נוחות או פנאי"

בכל שלבי הפיתוח וההטמעה של רפואה מאוחדת היברידית לא התפשרנו על פתרונות חלקיים כמו שיחות וידיאו עם רופאים מזדמנים, באמצעות מערכות שאינן שייכות לקופה. השקענו באדפטציה של הרפואה הדיגיטלית לציבור הישראלי ושילבנו אותה בתוך רפואת הקהילה המסורתית שלנו.

הייחוד שלנו הוא בכך שהחדשנות לא מבלבלת אותנו: אנחנו לא מוותרים על ערכים כמו יחס אישי והיכרות עמוקה עם המטופל. הדיגיטציה לא הופכת את השירות שלנו למנוכר, כמו שקורה בארגונים גדולים אחרים. אני רואה ערך רב בעובדה שרפואה מאוחדת היברידית מצמצמת את אי השוויון בשירותים רפואיים ומנגישה את רפואת המומחים גם ללקוחות המתגוררים בפריפריה, מהווה יתרון גם לחולים שמתקשים להגיע למרפאה וגם עבור אלה שדוחים את הביקור אצל הרופא רק בגלל חוסר נוחות או פנאי.

אבל הרכיב שהיה ונשאר קריטי ואשר בלעדיו שום טכנולוגיה לא תועיל הוא ההון האנושי, על המקצועיות, המסירות והאכפתיות של האנשים שלנו. יחד נוכל להמשיך ולייצר תהליכים שיהוו בסיס להטמעת הטכנולוגיה וליצירת הסינרגיה שמעמידה אותנו בעמדת זינוק ראויה כל כך, להמשך תנופת הצמיחה גם בשנים הקרובות.

אני מאחלת לכולנו שמערכת הבריאות הציבורית תתחזק ותשתפר, שהרגולציה לא תהווה חסם לפיתוח ושתמצא היד המכוונת לטיפול מושכל, עם תכנון קדימה שיצעיד את שירותי הבריאות בישראל.

נסים אלון, מנכ"ל "לאומית": "היעד הבא שלי הוא הטמעת בינה מלאכותית בקופה - הבינה המלאכותית תייעץ מה לבדוק ומה לעשות, טרם הפנייה לרופא האישי"

נסים אלון, מנכ"ל "לאומית". צילום: חגית גורן

תש"פ נפתחת בתזמון מרתק ומאתגר כאחד עבור מערכת הרפואה הישראלית. רגע לפני פתיחת העשור השלישי במאה הנוכחית, נראה כי ענף הרפואה עומד בפני מהפכה של ממש כזו העתידה לשנות את פניו ללא הכר, ולפיכך, את חיינו.

לפני עשור הצבתי לעצמי מטרה, להפוך את "לאומית שירותי בריאות" לקופת החולים הדיגיטלית הראשונה בישראל ואני שמח לבשר שהיום השלמת המשימה קרובה מתמיד - טיפול עם הרופא האישי שלך בשיחת וידיאו, התכתבות עם הרופא האישי שלך דרך האפליקציה, מרשמים והפניות לבדיקות שונות בחתימה אלקטרונית, טלה-מדיסין, אספקת תרופות עד הבית, החזרים כספיים באפליקציה, התחייבויות באפליקציה, מעבדה ללא נייר ועוד. זהו רק חלק ממה שמתחולל בשנים האחרונות ב"לאומית שירותי בריאות" במה שניתן להגדיר כמהפכה הדיגיטלית בעולם הבריאות הישראלי.

הגדרנו לנו כחזון להיות קופה עם 100% דיגיטל ועם סיום התהליך המשמעות היא שכל מה שחבר הקופה יכול לקבל במרחב הפרונטלי, הוא יוכל לקבל גם במרחב הדיגיטלי, כל זמן שהטכנולוגיה מאפשרת זאת. אני שמח לבשר שרוב לקוחות לאומית מחוברים לאפליקציה של הקופה, וכמובן – 100% מהרופאים.

"מצאנו כי ההוצאה על 5% מהמטופלים המוגדרים חולים מורכבים היא 53% מכלל ההוצאות הרפואיות של הקופה. פיתחנו מודל המאתר את המטופלים אשר ניתן להתערב רפואית בזמן ולשפר את מצבם הרפואי וכך גם להוריד את ההוצאה הרפואית"

ביקורי רופא דיגיטליים - מניתוח נתונים שביצענו נוכחנו לגלות שרוב ממשקי רופא-מטופל בקופה הם עם הרופא האישי של המטופל ולכן פיתחנו דרך האפליקציה את השירות של "רופא אישי בווידיאו", במסגרתו ניתן לקבוע תור לביקור פיזי לרופא האישי או לקבוע אליו תור בווידיאו. במסגרת החזון, כבר הפכו 10% מביקורי הרופאים בקופה ל"ביקור דיגיטלי" אשר חסך ללקוחות זמן רב של ביקורים בסניפים, שיפר את שביעות רצונם והפחית את עומס העבודה על הסניפים ושיפר וייעל את עבודת הרופא האישי.

בשלב הבא נשלב בקופה את מכשירי ה-Tyto (טייטו) או דומיהם שמאפשרים לבצע בדיקות נפוצות, כמו בדיקות לב, ריאות, גרון, אוזניים, משטח הבטן והעור, מד דופק ומד חום. יש להדגיש ש-100% מרופאי המשפחה הצטרפו לשירות ההתכתבות עם המטופלים, מעל היעד שהצבנו לעצמנו. מעבר לכך, באפליקציה מוצעים היום עשרות שירותים שחוסכים זמן רב לרופאים, למטופלים ולמינהלה. האפליקציה משווה בין חמש בדיקות הדם האחרונות שלך ובמקביל המטופל יכול לקבל  החזרים כספיים תוך חמישה ימי עסקים. כך, במקום להגיע לסניף, למלא טפסים, לבקש החזר ולקבל אותו בתוך חודשיים, אפשר לסרוק את הקבלה ולמלא את הפרטים באפליקציה.

משלוח תרופות לבית הלקוח - המשך המהפכה הדיגיטלית ב"לאומית" תתקיים כבר בחודשים הקרובים, כאשר לאומית תהיה הראשונה בישראל מבין קופות החולים לשלוח תרופות לבית הלקוח, שירות שנועד לחולים כרוניים. איך זה יתבצע? החולה מבצע באפליקציה הזמנה של התרופות לפי המרשמים שלו, מתאמים איתו את המשלוח ומביאים לו את התרופות הביתה תמורת תשלום של עד 29 שקל. בית מרקחת פרטי עם מערך לוגיסטי זכה במכרז, וכעת אנחנו עובדים על מערכות המידע הנדרשות למימוש. הפיילוט יתחיל בדרום ובמרכז הארץ. מבחינת "לאומית", עם משלוחי התרופות אנו סוגרים מעגל עבור לקוחותינו. אני קורא לזה המשולש הקדוש - התקשרות דיגיטלית בין המטופל לרופא, עם או בלי טייטו, הרופא רושם תרופות/ הפניות בחתימה דיגיטלית, והתרופות מגיעות אליך הביתה.

אשפוז בית - זאת ועוד, השנה סיימנו בהצלחה פיילוט של אשפוז בית בעיר אשדוד שבו טיפלנו בעשרות חולים שקיבלו מעטפת רפואית שלמה בביתם במקום להגיע לבית החולים. הצלחת הפיילוט הובילה אותנו להרחיב אותו לרחבי הארץ, זאת במטרה לאפשר ללקוחותינו לנצל את הזמן שלהם בצורה טובה ויעילה יותר ובמקביל ליהנות מטיפול רפואי מקצועי ואחראי בהתאמה לצרכיהם האישיים ככל האפשר.

בינה מלאכותית - כמנכ"ל, עלי לחשוב חמש שנים קדימה ולהחליט לאן הקופה צריכה להתפתח ולכן היעד הבא שלי הוא הטמעת בינה מלאכותית בקופה. הקמנו מכון מחקר לצורך כך ואנחנו מתכוונים להעמיק ולפתח את התחום. אחת מחברות הבינה המלאכותית המובילות בארץ שבחנה את מסד הנתונים שלנו ציינה שהוא מהטובים במערכת הבריאות בארץ ומהווה מכרה זהב של מידע. חתמנו על שיתוף פעולה בתחום, דבר שיוביל לכך שהחוקרים יגיעו למצב שבו בכל פנייה של מטופל עקב בעיה רפואית, הבינה המלאכותית תייעץ מה לבדוק ומה לעשות, טרם הפנייה לרופא האישי. זה יחסוך למטופל את ההגעה הראשונית לרופא אשר ישלח אותו לאותן בדיקות מקדמיות.

כמו כן, חתמנו הסכם עם בית חולים שמטרתו לשלב את מרכז החדשנות שלנו עם מרכז החדשנות של בית החולים ובשיתוף פעולה עם חברות הייטק. במסגרת מחקר, בהתבסס על נתוני ביג דאטה, מצאנו כי 5% מהמטופלים המוגדרים חולים מורכבים, ההוצאה עליהם היא 53% מכלל ההוצאות הרפואיות של הקופה. פיתחנו מודל המאתר את המטופלים אשר ניתן להתערב רפואית בזמן ולשפר את מצבם הרפואי וכך גם להוריד את ההוצאה הרפואית. מודל זה מיושם כבר בקופה.

בשמי ובשם עובדי "לאומית", אני מאחל לכל הקוראים ובני משפחותיהם שנה טובה, שנת בריאות, שנה שבה יתגשמו כל משאלות ליבכם לטובה.

נושאים קשורים:  קופות החולים,  שמוליק בן יעקב,  פרופ' אהוד דודסון,  רן סער,  נסים אלון,  קופת חולים מאוחדת,  לאומי שירותי בריאות,  מכבי שירותי בריאות,  שירותי בריאות כללית,  סיגל רגב רוזנברג,  האגודה לזכויות החולה,  מערכת הבריאות,  מגזין,  חדשות,  טלה מדיסין,  רפואה מרחוק
תגובות
אנונימי/ת
27.09.2019, 09:50

זכויות החולים באמת חשובות לכם ?! - אם כך - פרקו ובטלו את "קופות החולים" -
הן מיותרות , הן שואבות תקציבים עצומים למטרות מיותרות שמופנים
להנהלות אדמיניסטרטיביות וגופים לא רפואיים ( אגפי כ"א, ציוד, תחזוקה ועוד ).
סכומי עתק אלה נגזלים ישירות מהחולים בפועל ומהחולים בעתיד !
המדיניות הממשלתית חייבת להטיל על משרד הבריאות אחריות ישירה ומלאה על
יישום הרפואה הציבורית בפועל ולא להסתמך על גורם מתווך /קופות החולים שיש
לבטל אותו מידית ! במקביל יש למנות גוף מקצועי יעיל ולא גדול מתוך משרד האוצר, לא גדול בכח אדם שעבודתו תהיה בתוך משרד הבריאות , שכרו ישולם מתקציב משרד האוצר, שיפקח על הוצאות משרד הבריאות קטנות כגדולות וימנע בזבוזי כספים והוצאות כספיות של לנטרות יעודיות רפואיות !

אנונימי/ת
27.09.2019, 10:00

על משרד הבריאות להפסיק לאלתר להסתתר מאחורי גבן של קופות החולים המיותרות
לחלוטין, שעצם קיומן פוגע בזכויות החולים ובזכויות של הבריאים , ליטול אחריות מעשית ישירה ומלאה לתפעול וניהול הרפואה הציבורית ולפרק מידית את הקופות
הארכאיות והבזבזניות - על הממשלה לייעד את תקציב הבריאות אך ורק למטרות בריאות ורפואה של הציבור כאשר התפקיד האדמיניסטרטיבי על כל גווניו ושלוחותיו יוטל על משרדי ממשלה אחרים : אוצר,תחבורה , רווחה וכו'.

אנונימי/ת
28.09.2019, 13:12

פרויקט יפה , שנה טובה לכולכם