החלפת מפרק ברך

פרוקטוזאמין כסמן לסיבוכים אחרי החלפת מפרק ברך בהשוואה להמוגלובין מסוכרר

פרוקטוזאמין מהווה מדד מצויין לסיבוכים לאחר החלפת מפרק ברך. פרוקטוזאמין משקף טוב יותר את השליטה בסוכר, ובעל ערך ניבויי טוב יותר לסיבוכים. ערך זה גם מגיב מהר יותר לטיפול בהשוואה להמוגלובין מסוכרר

המטופלת עברה ניתוח להחלפה מלאה של הברך. אילוסטרציה

לא ידוע מהו הסמן הטוב ביותר בשביל לחזות שליטה בסוכר לפני ניתוח להחלפת ברך (Total Knee Arthroplasty). המטרה של המחקר הנוכחי הייתה להעריך את פרוקטוזאמין (Fructosamine) בהשוואה להמוגלובין מסוכרר לחיזוי סיבוכים מוקדמים לאחר החלפת מפרק ברך, ולנסות לברר מהו הסף מעליו הסיכון לסיבוכים עולה בצורה ניכרת.

מחקר זה היה מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי שהעריך מטופלים שעברו החלפה ראשונית של מפרק ברך בארבעה מוסדות אקדמיים. המטופלים (סוכרתיים ולא סוכרתיים) עברו הערכה עבור רמות הפרוקטוזאמין ורמות ההמוגלובין המסוכרר במהלך שלושים הימים שלאחר הניתוח. שיעור הסיבוכים הוערך במשך 12 שבועות מהניתוח וכלל זיהום בפרק התותב, סיבוכים בפצע, אשפוז מחדש, ניתוח מחדש ומוות. נעשה שימוש במדד Youden’s Index בשביל להעריך את רף הפרוקטוזאמין וההמוגלובין המסוכרר שקשורים בסיבוכים. שני רפים נוספים נבדקו עבור המוגלובין מסוכרר – 7% ו-7.5%, בהשוואה לפרוקטוזאמין כמדד ניבוי לסיבוכים.

בסך הכל, 1,119 מטופלים (441 גברים, 678 נשים) נכללו במחקר. רמת פרוקטוזאמין של 293 מיקרומול/ליטר זוהתה כרף המדויק ביותר הקשור לסיבוכים. מטופלים עם רמות הגבוהות מערך זה היו בעלי סיכוי הגדול פי 11.2 לפתח זיהום במפרק התותב בהשוואה למטופלים עם ערך נמוך מזה (p=0.001). אשפוז מחדש וניתוח מחדש היו גבוהים פי 4.2 ו-4.5 במטופלים עם ערך הגבוה מהסף הנ"ל (p=0.005 ו-p=0.019, בהתאמה). מטופל אחד (1.7%) בעל ערך גבוה של פרוקטוזאמין נפטר בהשוואה למטופל אחד (0.1%) בקבוצה עם הערך התקין (p=0.1). סיבוכים אלו נשארו בעלי משמעות סטטיסטית גם לאחר ניתוחי רגרסיה רבים. בניגוד לפרוקטוזאמין, שלושת ערכי הסף שנמדדו עבור המוגלובין מסוכרר לא נמצאו בקשר משמעותי לסיבוכים.

המסקנות ממחקר זה תומכות בבדיקת רמות פרוקטוזאמין לכל המטופלים שעוברים ניתוח החלפת ברך.

מקור: 

Shohat N. et al (2019). Bone Joint J 2019;101-B(7 Supple C):3–9.;

נושאים קשורים:  החלפת מפרק ברך,  פרוקטוזאמין,  המוגלובין מסוכרר,  מחקרים
תגובות