פנטניל

פירוקסיקאם פומי לעומת פנטניל תת לשוני לטיפול בכאב מתפרץ במטופלים עם גרורות בעצמות

טיפול עם טבליות מתמוססות מהר של פירוקסיקאם פומי הינו טיפול יעיל מבחינת השליטה בכאב של המטופלים וערכי עלות-תועלת, לכן יכול להחליף את הטיפול עם תכשירי פנטניל מתחת ללשון

משככי כאבים אופיאידיים (צילום: אילוסטרציה)

כאב מתפרץ (Breakthrough Pain) הינו החמרה חולפת בכאב, המתרחשת במטופלים עם כאב כרוני תמידי. הכאב המתפרץ הנפוץ ביותר הוא כאב אקראי הקשור לגרורות בעצמות. הרירית בחלל הפה הינה דרך מתן תרופה יעיל. תכשירי פנטניל לשימוש מתחת ללשון הם תכשירים מאוד אטרקטיביים להשגת שליטה בהתקפים של כאב מתפרץ. זאת בגלל הספיגה המהירה של תכשירים אלו דרך רירית חלל הפה. תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים (Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs, NSAIDs) משחקות תפקיד מרכזי כצעד ראשון לטיפול בכאב בחולי סרטן; תכשירים להנחה מתחת ללשון של פירוקסיקאם יכולים להוות אלטרנטיבה שימושית לשליטה בכאב מתפרץ. מטרת המחקר הייתה להעריך את היעילות של פנטניל תת לשוני לעומת טבליות מתמוססות מהר של פירוקסיקאם פומי, במטופלים עם כאב מתפרץ. כמו כן, לבדוק את ההשפעה של טיפולים אלו על סטטוס התפקוד של המטופלים.

במחקר השתתפו 100 מטופלים מבוגרים משני המינים, הסובלים מגרורות בעצמות. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: הראשונה קיבלה טיפול עם טבליות פנטניל מתחת ללשון (קבוצה 1) ואילו השנייה קיבלה טיפול פומי עם טבליות מתפרקות מהר של פירוקסיקאם (קבוצה 2). ההפחתה בעוצמת הכאב נמדדה באמצעות סולמות כאב חזותיים (Visual Analogue Scale, VAS) לפי סולם של בין 0-10. כמו גם באמצעות תדירות התקפי הכאב המתפרץ ותחילת ההקלה בכאב. נקודת הסיום השניונית שנבדקה כללה את הפרמטרים הפונקציונליים שתועדה בהם הפרעה בשאלון BPIי(Brief Pain Inventory).

תוצאות המחקר הדגימו כי לא נמצא הבדל משמעותי בין המטופלים בשתי הקבוצות ביחס לדמוגרפיה. זאת ועוד, נמצאה הפחתה משמעותית במדד הכאב לפי סולמות כאב חזותיים (VAS) בכל אחת מהקבוצות, בהשוואה לערכים שלפני נטילת הטיפול (P=0.001). נמדדו גם שינויים לא משמעותיים בסולמות הכאב החזותיים ((VAS, משך התקפי הכאב ומספר מנות שניטלו מהתרופות השונות. תוך השוואה בין שתי הקבוצות. בקבוצה 2 נמצאה הפחתה משמעותית במדדי שאלון ה-BPI בפרמטרים של יחס לקשר עם אחרים, הרגלי שינה והנאה בחיים. זאת כפי שנצפה לאחר שבועיים ולאחר 4 שבועות (P=0.001).

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפול עם פירוקסיקאם פומי בטבליות המתפרקות מהר הינו משכך כאבים אלטרנטיבי, אשר יכול להחליף את הטיפול בפנטניל תת לשוני במטופלים עם גרורות בעצמות, להשגת שליטה בהתקפים אקראיים של כאב מתפרץ. הטיפול הדגים עדיפות גם מבחינת ערכי עלות-תועלת.

מקור: 

Yousef A. A et al. (2019) Supportive Care in Cancer. 27, 2171

נושאים קשורים:  פנטניל,  פירוקסיקאם,  גרורות,  משככי כאבים,  כאב מתפרץ,  מחקרים
תגובות