חדשות

מומחים במניעת זיהומים מ"הדסה" מסייעים לבית חולים באתיופיה

משלחת מומחים ביקרה בבית החולים בעיר מקלה המשרת כתשעה מיליון תושבים והדריכה את הצוות הרפואי המקומי במניעת זיהומים

חברים מצוות "הדסה" בבית החולים באתיופיה

משלחת של רופאים ומומחים נוספים למחלות זיהומיות מ"הדסה" סייעה לבית החולים האוניברסיטאי איידר בעיר מקלה באתיופיה בהרחבת הידע של הצוות הרפואי שם בכל הנוגע למניעת זיהומים.

במשלחת לקחו חלק פרופ' אלון מוזס, מנהל המחלקה למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות ב"הדסה", כרמלה שוורץ, המנהלת הסיעודית של המרכז האמבולטורי למחלות זיהומיות, ד"ר שמואל בננסון, מנהל היחידה למניעת זיהומים ותמרה זייטר, מיקרוביולוגית בכירה.

"הרגשנו שיש רצון חזק ומוכנות אמיתית לקדם את נושא מניעת הזיהומים בבית החולים", סיפרה שוורץ. "הבעיה היא", הוסיף פרופ' מוזס, "משאבים מוגבלים אבל יש רצון אמיתי ליישם תכניות פעולה לשם מניעת זיהומים, למרות הקשיים. הצענו כמה פתרונות והצגנו נהלי פעולות שניתן ליישמם באופן מיידי".

העיר מקלה נמצאת כ-650 ק"מ צפונית לאדיס אבבה וחברי משלחת האו"ם לאתיופיה ולאריתריאה מתגוררים בה. בית החולים משרת את אוכלוסיית האזור כולו, כתשעה מיליון תושבים.

בין ההמלצות של צוות "הדסה" למארחיהם: להקים צוות שיעסוק במניעת זיהומים בבית החולים וגם יגיע בעתיד להכשרה ב"הדסה" להעמקת הידע בכל הנוגע למניעת זיהומים. כן הודגש הצורך בחינוך בסיסי של כלל הצוות הרפואי ועובדי בית החולים למניעת זיהומים. סומנו כמה מחלקות הנמצאות במצב שבו הן יכולות להוות מודל לחיקוי לכל השאר.

בין השאר הודרכו עובדי בית החולים בהקפדה על היגיינת ידיים, בסכנה שבשימוש חוזר באביזרים חד פעמיים, כפי שקורה לעתים קרובות במדינות הסובלות ממגבלות חמורות במשאבים, וכן בחשיבותם של תהליכי ניקוי, חיטוי ועיקור יעילים. בדו"ח המסכם של הביקור הודגשו נהלים בכל הנוגע לניקוי, חיטוי ועיקור ציוד רפואי, מכשירים כירורגיים, אנדוסקופיים וציוד הנשמה.

מאחר שבית החולים סובל גם ממחסור במים זורמים, המליץ הצוות הישראלי למארחיו לעבור לשימוש בתכשיר אלכוהולי לחיטוי ידיים (במקום מים וסבון) בכל המחלקות ובחדרי הניתוח. הוצע גם להקים צוות ייעודי למניעת זיהומים, שיכלול רופאים ואחיות – אחות אחת במשרה מלאה לנושא זה על כל 200 מיטות. הצוות יקדיש כל זמנו למניעת זיהומים ויכוון את העשייה בתחום זה בבית החולים. כן הוצגו המלצות נוספות לעניין נקיון חדרי המטופלים באופן יומיומי ולאחר שחרור וכן נקיון חדרי הניתוח.

למעבדה המיקרוביולוגית הוצע לבצע אומדן השכיחות של הימצאות של חיידקים עמידים בקרב החולים בבית החולים. כן הוצע לשלוח מיקרוביולוג בכיר מ"הדסה" שיגיע מישראל עם ציוד המעבדה הדרוש  לשם כך.

נושאים קשורים:  מניעת זיהומים,  פרופ' אלון מוזס,  אתיופיה,  חדשות,  משלחת רופאים ישראלית,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות