חדשות

למרות הלחץ והשחיקה, סקר רופאים בארה"ב מגלה: 71% מרוצים בעבודתם

משימות פקידותיות פוגעות בשביעות הרצון של הרופאים, בעוד שהגישה החיובית למקצוע טמונה בעיקר במערכת היחסים הבינאישית ובקשרים עם קולגות לעבודה

שביעות רצון בקרב רופאים. אילוסטרציה

בעיית השחיקה במקצוע הרפואה וגם מחסור הולך וגדל בכוח אדם, לא רק בישראל, גם בארה"ב, מדאיגים ולכן מעסיקים לא מעט ארגוני בריאות המחפשים דרכים יצירתיות כדי להתמודד עם שני אתגרים אלה. אלא שמתברר, מתוך סקר שנערך באחרונה בהשתתפות יותר מ-5,000 רופאים בארה"ב, כי למרות הכל הם עדיין מוצאים "שפע של נקודות חיוביות" בעיסוקם התובעני ולפחות לפי עדותם, הם שמחים ומרוצים מהמקצוע.

הסקר נעשה על ידי האקדמיה האמריקאית של רופאי משפחה (AAFP – American Academy of Family Physicians) ובו השתתפו גם מומחים בתחומי רפואה אחרים מכל רחבי ארה"ב והוא הצביע על כך שהמפתח לגישה החיובית של הרופאים נמצא במערכת היחסים הבינאישית.

הסקר מצא כי רוב (71%) הרופאים שעוסקים כיום במקצוע שמחים ומרוצים מעבודתם, 57% "נהנים מהחיים המקצועיים במידה רבה או במידה רבה מאוד". 59% דיווחו שהם מרוצים, כאשר המבוגרים שביניהם, אלה שעובדים במקצוע הרפואה יותר מ-30 שנה, אמרו לסוקרים כי "הם מרוצים ביותר מעבודתם ומחייהם". בנוסף, 61% הדגישו בתשובותיהם כי אם היה עליהם לחזור וללמוד מחדש את המקצוע ולעבור את כל המסלול הקשה שלאחרי הלימודים, היו עדיין רוצים להיות רופאים.

אחד הנושאים המעניינים שנבדקו בסקר היה מה הביא את רוב הרופאים לעסוק בתחום ומה גורם להם, למרות הקשיים, להיות שמחים ומרוצים מהמשרות שלהם? התשובה היתה: מערכת היחסים הבינאישית עם חברים, מטופלים, עמיתים ובני המשפחה.

כאשר לרופאים יש בעבודתם חברים-עמיתים, יש לכך השפעה חיובית רבה על התייחסותם למקצוע. נמצאה בסקר תאימות ישירה בין מספר החברים-עמיתים שיש לרופא במקום עבודתו לבין שביעות הרצון שלו מהחיים. רופאים שדיווחו לסוקרים כי יש להם הרבה חברים בעבודתם גם אמרו שרמת שביעות הרצון שלהם גבוהה (70%). מבין הרופאים שדיווחו שאין להם חברים – רק 39% דירגו את רמת שביעות הרצון שלהם מעבודתם כ"גבוהה".

ממצאים דומים נמצאו בתשובה לשאלה עד כמה העמיתים שלהם תומכים ומסייעים להם. אלה שיש להם הרבה חברים במקום העבודה דיווחו שהם זוכים לתמיכה רבה (69%), בעוד שרק 29% מבין אלה שאין להם עמיתים (39%) מסרו לסוקרים שהם חשים "נתמכים" בעבודתם.

הרוב המכריע של הרופאים שהשתתפו בסקר דיווחו על "יחסים חיוביים" שיש להם עם המטופלים (88%), עם רופאים אחרים (84%) ועם אנשי הצוות (87%). עם זאת, רק 50% מהרופאים הצביעו על "יחסים חיוביים עם האדמיניסטרציה". כמו כן הדגישו כי "חשובים היחסים עם החונכים (מנטורים)". 52% חשו שהמנטורים שלהם חשובים לקריירה ו-73% דיווחו שהם עצמם משמשים חונכים-מנטורים לרופאים אחרים.

נושא אחר שנבחן בסקר היה "החיים שמחוץ לעבודה". רופאים דיווחו שהם מבלים בתכיפות זמן רבה באינטרנט או עם המשפחה וחברים. רבים מהם גם עוסקים בפעילות גופנית: 62% - פעם בשבוע ו-41% מספר פעמים במהלך השבוע.

משימות פקידותיות פוגעות בשביעות הרצון

בעוד שבאופן כללי הרופאים מרוצים/שמחים, הם הצביעו בסקר על מגוון רחב של היבטים במקצוע שגורמים להם לא להיות מרוצים. הבעיות המרכזיות: היעדר בקרה (72%), נטל פקידותי (71%), "תשישות רגשית" (69%). הסקר גם זיהה משימות ספציפיות שמונעות מהם להיות מרוצים ושמחים בעיסוקם בעבודה. שני הנושאים שדורגו בראש הרשימה: משימות פקידותיות ומנהליות-אדמיניסטרטיביות (28%). נושאים אחרים: אילוצי זמן והיעדר תמיכה וגיבוי של הצוות שמסביב. אגב, שכר לא מתגמל במידה מספקת היה הנושא שדורג בתחתית הרשימה של נושאים שמונעים את שביעות הרצון מעבודה.

לחץ וסטרס בעבודה

העיסוק ברפואה, מיסודו, מלחיץ. הסקר מצא כי רק אצל 35% מהרופאים שביעות הרצון בחייהם רבה יותר בהשוואה ללחץ בעבודה, בעוד ש-43% דיווחו שהם חשים יותר לחוצים בחייהם לעומת שביעות הרצון מהחיים.

הסטרס והלחץ מתבטאים באופנים שונים, אבל 81% מהנשאלים דיווחו שהם חשים לחץ כאשר הם מגלים שאין להם מספיק זמן כדי למלא את משימות היומיום שלהם בעבודה. עם זאת, גם כאשר הם מנסים להתמודד עם הלחץ, 63% עדיין מוצאים זמן ליהנות מהחיים בדרכים שונות.

כיצד רופאים מתמודדים עם לחץ וסטרס בעבודה: 76% פשוט "מורידים הילוך" ככל שניתן, 73% מקדישים יותר זמן כדי לבלות עם המשפחה וחברים ו-63% פשוט נוטלים חופשה.

אוטונומיה ויכולת של שליטה על העבודה דורגו כ"חשובים באופן מיוחד" לרופאים, אלא שרק מעטים מהם נהנים מיכולת שליטה מלאה על העבודה. רק 13% דיווחו שיש בידיהם שליטה מלאה. 43% דיווחו שיש להם מידה מסוימת של input בעבודתם במקום שתהיה בידיהם שליטה מלאה עליה.

עם זאת, להיעדר או לחוסר יכולת של שליטה ואוטונומיה אין השפעות על יכולת ואיכות העבודה של הרופאים במשרותיהם. 68% דיווחו שלמרות זאת יש בידם יכולת לבצע את עבודתם באופן יעיל ושיש בידיהם כל המשאבים הדרושים לכך. רק 31% חשים שהארגונים המעסיקים אותם מציבים את בריאות הרופאים בראש הנושאים המועדפים.

אלא שמעט רופאים חשים שמעריכים אותם במידה מספקת – רק 34%. בדרך כלל הם מוערכים ומקבלים הוקרה ותודה מהמטופלים ומעמיתים. רק 29% דיווחו שהם זוכים להוקרה ולהכרה רשמית.

רופאות מול רופאים

רופאות דירגו בסקר את סוגיית העבודה המלחיצה במקום גבוה יותר מרופאים גברים בהשוואה לשביעות הרצון (46% לעומת 39%). עם זאת, רופאות דיווחו שהן מקדישות למטופליהן יותר זמן (53%) לעומת רופאים גברים (46%). 53% מהרופאות דיווחו שהן נמצאות במקום העבודה שלהןם 14-10 שעות ביום (לעומת 58% מבין הגברים). הרופאות מצאו בעבודה עם מטופלים יותר שביעת רצון לעומת התחושה הזאת של רופאים גברים – 90% לעומת 86%). עם זאת, 47% מהרופאות גם ציינו שיש להן תחושה של חוסר תגמול כספי על עבודתן.

נושאים קשורים:  סקר רופאים,  שביעות רצון מקצועית,  חדשות
תגובות