יתר לחץ דם פורטלי

תוצאות היריון במטופלות עם יתר לחץ דם פורטלי אידיופתי

התוצאות הכלליות של נשים עם יתר לחץ דם פורטלי אידיופתי שאינו-שחמתי אשר נכנסו להריון הן חיוביות, למרות היארעות משמעותית של סיבוכים הקשורים ליתר לחץ דם הפורטלי כגון החמרה במיימת ופקקת ורידים פורטלית

08.01.2019, 18:28

כ-15% מהמטופלים עם יתר לחץ דם פורטלי אידיופתי שאינו-שחמתי (idiopathic non-cirrhotic portal hypertension, INCPH) הם נשים בגיל הפוריות. במחקר חדש שנערך במספר מרכזים באירופה והתפרסם בכתב העת Journal of Hepatology, ביקשו החוקרים לקבוע את תוצאות ההיריון של האם ושל העובר בנשים עם INCPH.

החוקרים ניתחו באופן רטרוספקטיבי את התיקים הרפואיים של נשים עם INCPH שהיו במעקב במרכזים של קבוצת המחקר VALDIG, אשר עברו היריון אחד ויותר במהלך תקופת המעקב אחר מחלת הכבד שלהם.

בסך הכול 24 הריונות התרחשו ב-16 נשים תוך ממוצע של 24 (טווח בין-רבעוני 5-66) חודשים לאחר אבחון INCPH. לארבע נשים הייתה פקקת ורידית פורטלית חלקית כבר לפני ההריון. בשעת ההתעברות, 2 מתוך 16 נשים היו עם מיימת הניתנת לזיהוי ואחרות היו א-סימפטומטיות. מתוך 24 ההריונות היו ארבע הפלות, הריון חוץ רחמי אחד, והפסקת הריון יזומה אחת בשבוע ה-20 להריון. מתוך 18 ההריונות האחרים שהגיעו ל-20 שבועות (ב-14 מטופלות), היו תשע לידות מוקדמות ותשע לידות במועד. כל התינוקות היו בריאים בעת הלידה, אך אחד מהם נפטר ביום 1 מגורם לא ידוע ואחד ביום 22 לחיים עקב דלקת קרום המוח זיהומית; שניהם היו פגים.

לגבי האימהות, אצל שתיים מהן המיימת החמירה, שתיים מהן סבלו מדמם מדליות למרות טיפול בחסמי בטא שאינם סלקטיביים במהלך ההריון, ואחת פיתחה פקקת ורידים פורטלית זמן קצר אחרי הלידה. דימום גניטלי התרחש בשלוש מטופלות, כולל שתיים שקיבלו טיפול באנטי-קואגולציה. כל 16 הנשים היו בחיים וא-סימפטומטיות לאחר תקופת מעקב עם חציון של 27 (טווח בין-רבעוני 9-93) חודשים אחרי הלידה האחרונה.

החוקרים מסכמים שהתוצאות הכלליות של נשים עם INCPH אשר נכנסו להריון הן חיוביות למרות היארעות משמעותית של סיבוכים הקשורים ליתר לחץ דם הפורטלי. התוצאות העוברית הן חיוביות ברוב ההריונות שהגיעו לשבוע ה-20 של ההריון.

מקור:

Andrade, Filipe et al. Pregnancy in idiopathic non-cirrhotic portal hypertension: A multicentric study on maternal and fetal management and outcome. Journal of Hepatology , Volume 69 , Issue 6 , 1242 – 1249

נושאים קשורים:  יתר לחץ דם פורטלי,  פקקת ורידית,  הריון,  פגים,  הפלה,  מחקרים
תגובות