טרשת נפוצה

דלקת קרומי המוח ודה-מיאלניזציה קורטיקלית בטרשת נפוצה אקוטית

החוקרים מצאו סמנים ביולוגיים בטרשת נפוצה המנבאים תוצאים לטווח הארוך

03.01.2019, 16:47
דלקת קרום המוח: צילום מיקרוסקופי של חיידקי Neisseria meningitidis (מקור: ויקיפדיה)
דלקת קרום המוח: צילום מיקרוסקופי של חיידקי Neisseria meningitidis (מקור: ויקיפדיה)

פתולוגיות קורטיקליות של החומר האפור במוח (GM), כולל דה-מיאלניזציה ונוירו-דגנרציה, הקשורות לדלקת של קרומי המוח, יכולות להיות חשובות בקביעת התפתחות של מוגבלויות במחלת הטרשת הנפוצה (MS). עם זאת, עלינו לדעת יותר כיצד דה-מיאלניזציה קורטיקלית, נוירו דגנרציה ודלקת של קרומי המוח תורמים לפתולוגיה בשלבים מוקדמים של טרשת נפוצה כדי לנבא בצורה טובה יותר תוצאים לטווח הארוך.

במהלך המחקר, קטעי רקמה מטרשת נפוצה בעלת משך קצר (12 יחידות, משך מחלה חציוני של שנתיים), מתקדמת (21 יחידות עם משך מחלה חציוני של 25 שנים), קטעי רקמה בריאים כבקרה (11 יחידות) וקטעי רקמה עם מחלות נוירולוגיות דלקתיות אחרות (6 יחידות) עברו אנליזה כמותית באמצעות אימונו-היסטוכימיה, אימונו-פלורסנציה והיברידיזציה באתר (in-situ).

התוצאות הראו כי דה מיאלניזציה קורטיקלית של החומר האפור הייתה נרחבת במספר מקרים של MS אקוטית (1-48% מהחומר האפור הקורטיקלי) כאשר נגעים מתחת לקרום הפיה היו הסוג הנפוץ ביותר (62%). מספר תאי המיקרוגליה/מאקרופאגים המאוקטבים (CD68+) היו מוגברים במקרים עם נגעים מתחת לפיה וצפיפות הנוירונים הייתה ירודה באופן משמעותי בטרשת נפוצה אקוטית עם חומר אפור במראה תקין או נגוע בהשוואה לבקרה (p<0.005). דלקת קרומים משמעותית עם מבנים דמויי-לימפואיד נצפתה ב-4 מתוך 12 מקרים של MS אקוטית. שיעור הדלקת בקרומים הייתה בקורלציה עם אקטיבציה של מיקרוגליה/מאקרופאגים (p<0.05), אבל לא באזור הדה-מיאלניזציה הקורטיקלית, עובדה המהווה תמונת מראה של הימצאות מבנים דמויי-לימפואיד בצמוד לנגעים ואזורי דה-מיאלניזציה ורה-מיאלניזציה של חומר אפור קורטיקלי.

הממצאים של החוקרים מדגימים שדה-מיאלניזציה קורטיקלית, אובדן נוירונים ודלקת של קרומי המוח מהווים סימני היכר משמעותיים בטרשת נפוצה אקוטית ותומכים בצורך לזהות ביו מרקרים מוקדמים בפתולוגיה זו על מנת לנבא את תוצאות המחלה בצורה טובה יותר.

מקור: 

Bevan R. J. et al. (2018) Annals of Neurology. https://doi.org/10.1002/ana.25365

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  הפרעות דה-מיאלנטיביות,  ביומרקר,  מחקרים
תגובות