חדשות

חלבון רב מטרות עשוי לשמש בסיס לתרופה ביולוגית לאוסטיאופורוזיס

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע הראו כי חלבון אנושי בגוף יכול לעבור שינוי שיסייע לו לשמש כתרופה עם מעט תופעות לוואי לטיפול באוסטיאופורוזיס

ד"ר ניב פפו, המכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב (NIBN)

שלושה חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע הראו כי חלבון אנושי בגוף יכול לעבור שינוי שיסייע לו לשמש כתרופה לטיפול באוסטיאופורוזיס - מחלה שבה העצמות הופכות עם הזמן לפריכות וחשופות יותר לשברים. על עבודתם דווח לפני עשרה ימים בכתב העת PLOS Biology.

החוקרים הם ד"ר ניב פפו מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה ומהמכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב (NIBN), ד"ר נועם לבאות מהמחלקה לפיזיולוגיה וביולוגיה של התא והדוקטורנט יובל צור.

בדיווחם מסרו כי הציגו מודל לאוסטיאופורוזיס בחיות מעבדה באמצעותו הדגימו את מיקודה של התרופה לתאים מפרקי עצם ואת יעילותה בעיכוב תהליך פירוק העצם, הגורם למחלה. הם מצאו כי החלבון המעובד מהווה אלמנט חשוב בתרופה ועשוי לספק הקלה לחולי האוסטיאופורוזיס תוך כדי כך שהוא מלווה בפחות תופעות לוואי בהשוואה לתרופות הקיימות כיום.

מחלת האוסטיאופורוזיס נגרמת עקב הפרעה בשיווי המשקל בין התהליך הטבעי של יצירת רקמת עצם חדשה לבין פירוק של רקמת העצם הישנה על ידי תאים המפרקים עצם, אוסטיאוקלסטים.

כיום, ציינו החוקרים, התרופות לאוסטיאופורוזיס מכוונות לבצע השבתה מוחלטת של תהליך פירוק העצם לתקופה בלתי נשלטת. אולם בכך מוגבר הסיכון לתופעות לוואי כמו מחסור בסידן בדם, שברים לא רגילים והרס של עצם הלסת.

בנוסף סובלים החולים המטופלים בתרופות הקיימות מתופעות לוואי במערכת העיכול. מסיבה זאת השימוש בתרופות הקיימות בשוק מוגבל וקיימת ירידה בהיענות החולים להשתמש בהן. "עובדה זו ממחישה שעל אף ההתקדמות שחלה בטיפול בחולי אוסטיאופורוזיס עדיין יש צורך משמעותי בתרופות חדשות, בטוחות וממוקדות עם השפעה ביולוגית ממושכת".

לאחר שהוכיחו כי חלבון טבעי בגוף יכול לעבור שינויים שיגרמו לו לשמש כתרופה המסוגלת לקשור שני קולטנים על גבי התא באותו הזמן, צופים המדענים מאוניברסיטת בן גוריון שחלבונים שעברו שינוי יוכלו להוות את הדור הבא בייצור התרופות עם יכולות ממוקדות יותר ועם פחות תופעות לוואי.

אמנם בשלב זה המחקר מתמקד באוסטיאופורוזיס אולם קיימת הערכה שחלבונים שעברו שינוי יכולים להוות בסיס לתרופות גם למחלות נוספות, ביניהן מחלות עצם אחרות וסוגי סרטן שונים, ובאופן ספציפי לפעול כנגד גרורות סרטניות לעצם.

נושאים קשורים:  המחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה בנגב,  המכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב,  אוניברסיטת בן גוריון,  תרופה ביולוגית,  חדשות,  תופעות לוואי,  אוסטאופורוזיס
תגובות