מצבים כרוניים

האם שימוש בראיונות מובנים יכול לשפר את ההתמקדות במטופל בסקירה של תחלואה מרובה?

החוקרים ביצעו מחקר אקראי מבוקר שמטרתו הייתה לבדוק האם שימוש בתבנית חדשה שנבנתה לצורך סקירת מחלות כרוניות יכולה להוביל לשיפור בהתמקדות במטופל בהשוואה לשיטות הקיימות

רופאה, יחסי רופא-חולה (צילום: אילוסטרציה)

שימוש בתבניות במחשב לצורך סקירה של מצבים כרוניים הינה שיטה נפוצה מאוד לצורך תיעוד של תהליך הטיפול, אך היא עשויה לפגוע בתקשורת ולמנוע מהמטופלים להעלות דאגות נוספות שלהם. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את ההשפעה של תבניות חדשות במחשב על ההתמקדות במטופל בסקירה של תחלואה מרובה.

החוקרים ביצעו הערכה איכותית באמצעות ניסוי אקראי מבוקר בו השתתפו 33 רופאי משפחה מאנגליה וסקוטלנד אשר בחנו את ההטמעה של התערבות מורכבת ממוקדת-מטופל במטרה לשפר את הניהול של מקרי תחלואה מרובה. על מנת לתמוך בהתמקדות במטופל, החוקרים השתמשו בתבניות שעוצבו במיוחד ושילבו מספר סקירות של מצבים כרוניים שונים.

החוקרים תיעדו 28 סקירות שנעשו באמצעות תבניות במחשב ותשע סקירות רגילות. החוקרים השתמשו גם ב-16 ראיונות של מטופלים, ארבע קבוצות מיקוד של מטופלים ו-23 ראיונות של רופאים בשמונה מתוך 12 ההתערבויות שנבדקו. השעתוקים עברו ניתוח תמטי בהתבסס על מרכיבים שהוגדרו מראש בנוגע למיקוד במטופל ובנוגע לשימוש בתבנית.

תוצאות המחקר הראו שהייתה יותר הפרעה בתקשורת בסקירות שבוצעו באמצעות ראיון בגלל שהתבנית לא הייתה מוכרת. עם זאת, השאלה הראשונה בתבנית בנוגע לנושאים בריאותיים החשובים למטופלים, העלתה בהצלחה דאגות בריאותיות מתחומים רחבים. המטופלים בירכו את הראיונות שהיו יותר הוליסטית ומכילים, אך ישנם צרכים מצד נותני שירותי הבריאות שלא הושגו.

מרבית הרופאים הרגישו שהם מצליחים לזהות את המטרה של המטופלים, אך חלק הרגישו שהשיטה מסיטה את תשומת הלב מטיפול במצב הכרוני. כמו כן, נמצא שהרופאים הובילו את הצבת המטרות, במקום שיהיה תהליך משותף.

החוקרים הסיקו ששילוב של שאלות המתמקדות במטופל בתוך תבניות שמטרתן לסקור מצבים כרוניים יכול לשפר את התפיסה של המטופלים בנוגע להתמקדות בהם, למרות תשומת הלב שהתבניות דורשות מהרופא. כמו כן, החוקרים טענו כי יש לשקול הוספה של שאלה בתחילת סקירות סטנדרטיות שתעסוק בדאגות המרכזיות של המטופל.

מקור: 

Mann, C. et al. (2018) British Journal of General Practice 68

נושאים קשורים:  מצבים כרוניים,  תחלואה מרובה,  איכות חיים,  רפואה ראשונית,  טיפול ממוקד-מטופל,  מחקרים
תגובות