חדשות

ליצמן: "ביה"ס לרפואה שייפתח באריאל יעלה את מספר הסטודנטים לרפואה בארץ ליותר מ-900"

סגן שר הבריאות מגיב על כמה מנתוני דו"ח ה-OECD האחרונים שהציגו תמונה עגומה של מערכת הבריאות בישראל

ליצמן על המחסור במכשירי MRI. "בכלל לא צריך לקבל אישורים ממשרד האוצר על זה" (צילום: אילוסטרציה)

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אינו מתכוון לפעול להוצאתן מסל הבריאות הממלכתי של תרופות מצילות חיים אלא להרחיב את האפשרות לתרופות מצילות חיים במסגרת השב"ן. את הדברים אמר אתמול (ב') בפני ועדת הבריאות של הכנסת במסגרת הצגת ההתקדמות בביצוע תכניות הממשלה והעמידה ביעדים שנקבעו. בתוך כך נדרש ליצמן להגיב על נתוני דו"ח ה-OECD שהתפרסמו בתחילת השבוע והציגו תמונה עגומה של מערכת הבריאות בישראל.

לגבי הוצאתן של תרופות מצילות חיים מסל הבריאות, אמר ליצמן: "זה פייק ניוז. מעולם לא אמרתי את זה ולא ביקשתי את זה. לא נוציא כלום מהסל הציבורי אבל אתמוך בהרחבה לבעלי השב״ן. לסל הבריאות מוגשות מאות תרופות וטכנולוגיות חדשות, אך תקציב הסל מוגבל לחצי מיליארד שקל, למרות שהגדלנו את התקציב. לכן אני תומך להעניק אפשרות למבוטחי השב״ן, שהם רוב האוכלוסיה, לקבל תרופות מצילות חיים דרך השב״ן".

בדיון העלה יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), את מצבה המוזנח, כדבריו, של מערכת הבריאות בישראל לנוכח נתוני דו"ח ה-OECD שהתפרסמו בתחילת השבוע (א').

"למרות כל המאמצים והתקציבים שהתווספו והעבודה האדירה של סגן השר וצוות המשרד", אמר ח"כ אלאלוף, "אנחנו עדיין בפיגור רב לעומת (שאר מדינות) ה-OECD. הפערים גדולים בכל התחומים, בכוח אדם, בתשתיות ועוד. הזנחנו את תחום הבריאות, כמו גם את תחום הרווחה, מאז שנת 2003. הפסקנו לתמוך בתחומים האלה בצורה משמעותית. לא לקחנו בחשבון את הגידול באוכלוסיה. השאלה המהותית היא: איזו רמת שירותי בריאות אנחנו רוצים במדינה? הידע שברשותנו הוא אדיר, אבל הוא לא מגיע לכלל האוכלוסיה".

בתגובה ענה מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "הוספנו מיטות אשפוז, אמנם באיחור אבל הוספנו. הורדנו ב-2% בשנה את הפניות למלר"דים, אבל זמני ההמתנה עולים כי פונים חולים יותר קשים. החלה הידברות עם משרד האוצר לגבי היערכות אסטרטגית לשנים 2030-2020. זה צורך ממשי לאור הזדקנות האוכלוסיה, התייקרות התרופות והשירותים, עלייה בתחלואה כרונית וציפיות גוברות מהציבור.

"בנוסף", אמר בר סימן טוב, "צריכים לעשות שינוי בדרך שבה אנחנו מתקצבים בתי חולים - טרם השלמנו זאת. יש כבר תכנון לבית חולים בקריות. נעדכן בקרוב מאוד את נוסחת הקפיטציה, יש לזה משמעות רבה מאוד".

"אני לא בא לטייח ולהגיד שהמצב מצוין, המצב הוא לא כל כך סימפטי", אמר סגן שר הבריאות על הנתון לפיו שיעור מסיימי לימודי רפואה בישראל נמצא במקום הלפני אחרון בין מדינות ה-OECD וכי רוב הסטודנטים הישראלים לרפואה כלל לא לומדים בארץ. "אבל", הוסיף ליצמן, "עשינו צעדים גדולים ואנחנו נדביק את הפער. בשנת 2005 למדו בארץ 400 סטודנטים לרפואה, וב-2016 למדו כבר 770. נעלה ליותר מ-900 באמצעות בית הספר לרפואה שייפתח באריאל".

על העובדה כי שיעור מכשירי ה-MRI למיליון תושבים בישראל עומד על 4.9 מכשירים לעומת ממוצע ה-OECD העומד על 15.8 מכשירים, אמר ליצמן: "הוספנו ונוסיף עוד MRI ורובוטים. לטענתי, בכלל לא צריך לקבל אישורים ממשרד האוצר על זה".

נושאים קשורים:  דו"ח ה-OECD,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  חדשות,  סטודנטים לרפואה,  תרופות מצילות חיים,  שב"ן,  מכשירי MRI
תגובות
03.07.2018, 16:43

בבתי הספר לרפואה בארץ כעת לומדים מדי שנה כ160 ויותר סטודנטים אמריקאיים שהסיבה שהם כאן היא רק התשלום בדולרים שמקבלות מהם האוניבסיטאות. כלאמר במאמץ רגולטורי קטן מאד אפשר להעלות במיידי את מספר המקומות ללימודי הרפואה בארץ.מה לעשות שבסוף רק הכסף מדבר..!

אנונימי/ת
03.07.2018, 17:25

ואיפה יתמחו כל אותם סטודנטים? כבר היום בוגרי סטאז' ממתינים זמן לא מבוטל כדי להמתין להתמחות.
ואני גם לא בטוח שפתיחת פקולטה נוספת באריאל מוצדקת. זה לא שמספר הרופאים כאן לאלף נפש נמוך ביחס ל OECD. מה שנמוך זה מספר המיטות לנפש.

אנונימי/ת
03.07.2018, 20:20

שלא יתמחו, קצנו בהתמחות היתר (Overspecialization)! הקהילה משוועת לרופאים כלליים טובים.

אנונימי/ת
03.07.2018, 22:09

אני חי כאן? כי אם כן אתה אמור לדעת שאין כבר דבר כזה רופאים כלליים. זה שייך לעבר. רפואת משפחה היא מומחיות לכל דבר.
וזה לפני שאמרתי שלא כולם רוצים או מתאימים להיות רופאי משפחה

אנונימי/ת
04.07.2018, 21:54

אחרי מלחמת יום כיפור , התקבלו כל הסטודנטים לרפואה מחו"ל ,שהשתתפו במלחמה , באופן אוטומטי להמשך
לימודיהם בארץ.
איזה אסון קרה?

כעת לומדים בחו"ל , סטודנטים בוגרי יחידות קרביות , לוחמי "צוק איתן"

מה ההבדל ?

עם פסיכומטרים 690 ומעלה

למה לא לאפשר צעד דומה?

05.07.2018, 22:15

לצערנו מקבלי ההחלטות לא ממש מבינים בכסף כי העובדה שהמון סטודנטים יוצאים ללמוד בחו"ל זהו נזק כלכלי משמעותי למדינה

אנונימי/ת
05.07.2018, 22:31

איך בדיוק נזק כלכלי למדינה? הם עוברים הכשרה על חשבונם במקום על חשבון המדינה. המדינה מקבלת רופאים מבלי להשקיע בהכשרה שלהם

03.07.2018, 20:36

לא ברור למה לא מגדילים את הסטודנטים לרפואה ל150 בכל פקולטה בארץ. יש מחסור אדיר ברופאים שהופך נוראי משנה לשנה .

אנונימי/ת
05.07.2018, 21:23

Age of retirement should be increased to 70 if indeed there is a deficiency in MDSi.
In the USA there is NO obligatory age of retirement. In order to allow turnover of leadership the age 0f 67 could be kept as retirement age for Menahel Mahlaka

אנונימי/ת
04.07.2018, 20:20

מר ליצמן, אין בעיה בארץ עם מספר הסטודנטים, גם אין בעיה בכלל עם מספר הרופאים... יש מללללא רופאים. הבעיה במספר התקנים. תפנים את זה כבר.

אנונימי/ת
04.07.2018, 20:44

אני צופה שלבוגרי אריאל הדלת לfellowship בהרבה מקומות בחו"ל תהיה סגורה בגלל מיקומה.
על הסטודנטים לקחת את זה בחשבון