חדשות

יום הפרקינסון ה-1 בכנסת: מס' החולים לא ידוע ואין השתלמות להפרעות תנועה

משרד הבריאות נקרא להסדיר בהקדם ההתמחות בהפרעות תנועה, לעודד ולתקצב מומחים כדי שיגיעו לפריפריה ולמפות הצרכים והתקצוב לחולי פרקינסון בתקציב הבריאות הממלכתי

כרבע מהמקבלים טיפולים תומכים המתינו יותר מארבעה חודשים לטיפול (צילום: אילוסטרציה)

"איך אפשר לשפר את מצבם של חולי פרקינסון בישראל אם לא יודעים מהו מספר החולים המאובחנים וכמה רופאים נדרשים כדי לטפל במחלה? זה מקצוע במצוקת כוח אדם", כך נמסר אתמול (ג') בדיונים שנערכו בשתי ועדות של הכנסת לרגל "יום הפרקינסון". זו הפעם הראשונה שהתקיים דיון בנושא הזה. יזם והוביל אותו ח"כ ג'מעה אזברגה, יו"ר השדולה למען חולי הפרקינסון בכנסת, בשיתוף עמותת פרקינסון בישראל.

נציגת משרד הבריאות אמרה בתגובה לטיעון שהועלה: "הפרעות תנועה איננה התמחות. אין רישוי כזה. זאת השתלמות ואין כזאת בארץ. נוירולוג מומחה שרוצה להשתלם צריך לטוס לחו״ל. משרד הבריאות מקדם, יחד עם הר״י והמועצה המדעית, השתלמות בהפרעות תנועה בארץ. מקווים שהיא תאושר בחודשים הקרובים. התכנית היא שיהיו מרכזים שיוכלו להציע השתלמות בהפרעות תנועה ורופא שיעשה השתלמות כזאת יוכל לעבוד גם בפריפריה".

ברוריה שרמן, האחות הראשית של "לאומית שירותי בריאות", אמרה בדיון: "אין הגדרה ברורה מה מגיע לחולה פרקינסון. כל קופה וכל רופא נותנים טיפול על פי הלחץ שמפעיל עליו המטופל. לחולי סוכרת מגיע הכל, יש המון תכניות טיפוליות, אלא שפרקינסון היא מחלה שבכלל לא נמצאת על השולחן".

ועדת הבריאות של הכנסת ביקשה שהיא תכין יחד עם העמותה מסמך מיצוי זכויות שיפרט את החבילה הבסיסית שמגיעה לחולים. בסיוע הוועדה, כך הובטח, המסמך הזה יופץ לכל משרדי הממשלה: "חשוב לטפל במחלה זאת כמה שיותר מהר עם מעטפת של טיפולים פרא-רפואיים. זה יכול לעשות מהפך. הוועדה קוראת למשרד הבריאות להסדיר בהקדם את ההשתלמות או ההתמחות במקצוע הפרעות תנועה בישראל. בנוסף, להגדירו כמקצוע במצוקה על מנת לעודד התמחויות נוספות וכן לחפש פתרונות יצירתיים. למשל, שרופאים ממרכז הארץ יבואו יום בשבוע כדי לתת אבחון ולהציע טיפול לפריפריה".

ח"כ ישראל אייכלר: "אי אפשר להשאיר נושא זה (שיגור מומחה לפריפריה) לבחירת מנהל בית החולים. בתחרות שבין אונקולוג ילדים לבין מומחה להפרעות תנועה, חולי פרקינסון תמיד יפסידו".

בסיכום הדיון נקרא משרד הבריאות לטפל גם בנושאים הבאים: לדאוג למימון ההסעות לטיפול והקצאת תקציבים לעניין; לבדוק הקריטריון לקבלת מכשיר "באלאנס"; לבקש מההסתדרות הרפואית להכיר במומחיות בהפרעות תנועה ולקבוע לו"ז מתי התהליך הנדרש לכך יסתיים; לעודד ולתקצב מומחים כדי שיגיעו לפריפריה; ולמפות הצרכים והתקצוב לחולי פרקינסון בתקציב הבריאות הממלכתי.

בוועדת העבודה הרווחה והבריאות, אמרה ח"כ יעל גרמן: "מרכז המידע והמחקר של הכנסת (ממ"מ) ביקש ממשרד הבריאות נתונים על מספר חולי פרקינסון בישראל. זו שערוריה שהמשרד לא יודע לענות על זה. כנ״ל גם לגבי מספר הרופאים לאלף נפש שיודעים לאבחן ולטפל במחלה. גם על השאלה הזו המשרד לא ידע לענות".

ח"כ גרמן ביקשה שוועדת הבריאות תציג דרישה בנושא זה למשרד הבריאות ולהורות לו להעביר לוועדה נתונים ברורים ומדויקים: כמה רופאים נדרשים והאם הרופאים שהתמחו בפרקינסון מספיקים לצורכי האוכלוסיה. "איך אפשר לטפל במשהו כשאין עליו מאגר נתונים? גם לא כל הקופות שיתפו פעולה עם הממ״מ. חלק דיווחו עלפי אבחנה וחלק על פי מרשמי תרופות".

נציגי החולים: "משד הבריאות מסתיר את נתון מספר החולים"

חולה פרקינסון שהשתתף בדיון האשים את משרד הבריאות שכן יודע כמה חולי פרקינסון יש בישראל אבל מסתיר את הנתונים. "הרי כשחולה מאובחן במחלה, הוא מדווח למוסד לביטוח לאומי והוא מבקש לאשר לו אחוזי נכות. גם שולחים אליו בודק כדי לבחון אם הוא כשיר להמשך ולנהוג ברכב או שצריך לשלול ממנו את הרשיון" .

בעלה של חולת פרקינסון סיפר: "עברנו השפלות בוועדות של הביטוח הלאומי. יש רופאים שלא מבינים כלום במחלה הזו, לא יודעים בכלל מה עליהם לבדוק ואיך להציע להתמודד עם המחלה" .

בדיון שבו גם הוצגו "קשיים ביורוקרטיים" שמערימות רשויות שונות, הועלתה בנוסף הדרישה להגדיל את מספר הטיפולים הפרה-רפואיים הנחוצים לחולים, כמו פיזיותרפיה ולהעניק את השירות הרפואי הדרוש לחולים תושבי צפון הארץ באחד מבתי החולים הממשלתיים בצפון.

עמיר כרמין, יו"ר עמותת הפרקינסון, אמר: "חשוב מאד שגם חולים הגרים מחיפה וצפונה יקבלו את הטיפול שמגיע להם. העמותה תפעל להבאת רופא נוירולוג מומחה למרכז הרפואי זיו - זה המינימום ההכרחי".

לדו"ח מספר חולי הפרקינסון, הנוירולוגים והנוירולוגים המתמחים בטיפול בפרקינסון ובהפרעות תנועה בישראל של מרכז המידע והמחקר של הכנסת (ממ"מ) - ליחצו כאן.

נושאים קשורים:  פרקינסון,  יום הפרקינסון,  הפרעות תנועה,  חדשות,  עמותת הפרקינסון בישראל
תגובות