דעות

שבועת הרופא והדוגמה של המרפאה הציבורית בדרום תל אביב

פליטים, מסתננים, שוהים בלתי חוקיים? לפני הכל מדובר בבני אדם השוהים במדינתנו וזקוקים לטיפול רפואי

בימים אלה מתחוללת סערה ציבורית ואף ניתן להרחיב זאת לסערה פוליטית, משפטית, חברתית ותרבותית בנושא מבקשי המקלט בארצנו. הסוגיה היא מורכבת ובעלת רבדים שונים בהשפעותיה על החברה הישראלית, אך דווקא בזמן זה הייתי רוצה לספר לכם על מקום ייחודי הפועל בתחנה המרכזית בדרום תל אביב - המרפאה הציבורית.

המרפאה הציבורית היא המרפאה היחידה מסוגה שמעניקה שירות רפואי לקהילת מבקשי המקלט המתגוררת בישראל. המרפאת הוקמה בשנת 2008 על ידי משרד הבריאות וכעת פועלת בשיתוף פעולה עם ארגון "טרם" ומספקת טיפול רפואי ליותר מ-3,500 מטופלים בחודש ומעל 40,000 מטופלים בשנה. שירותי המרפאה כוללים חדר מיון לילדים ומבוגרים, מרפאות שיניים ומרפאות מומחים.

הקשר שלי עם המרפאה החל בשנת 2016, כאשר מנהל המרפאה אוראל בן ארי פנה למחלקתי בבקשה לסייע בהקמת מרפאת עיניים התנדבותית שתפעל במסגרת המרפאת הציבורית. כבר מההתחלה התאהבתי ברעיון לעסוק בפעילות התנדבותית שתעזור ותתמוך באוכלוסיית מבקשי המקלט בישראל, מיד וללא לאות נרתמנו למטרה וכיום, כעבור שנתיים, מרפאת מומחים בתחום העיניים פועלת באופן רציף במסגרת המרפאה הציבורית.

אני, יחד עם ד"ר אייל כהן ורופאים מתנדבים נוספים ממחלקתי, לוקחים חלק בפעילות התנדבותית זו ומקיימים ימי מרפאה מרוכזים שבהם אנו מעניקים שירות רפואי בתחום העיניים במרפאה. כמו כן מיסדנו הסכם עם בית החולים איכילוב המאפשר לנו לבצע ניתוחים דחופים למבקשי המקלט ללא עלות.

במהלך השנתיים הללו למדתי להכיר לעמוק את אוכלוסיית מבקשי המקלט בישראל, יש כאלה המכנים אותם פליטים, מסתננים, שוהים בלתי חוקיים. ההגדרה איננה חשובה: צריך לזכור בראש ובראשונה כי מדובר בבני אדם אשר שוהים כעת במדינתנו ולעתים זקוקים לטיפול רפואי. מבחינתי, המרפאת הציבורית מגדירה אותנו כבני אדם ומהווה סמל לאנושיות שעליה כולנו חונכנו. אני שמחה לקחת חלק בפרויקט זה ומקווה שנמשיך נקיים את שבועת הרופא ולעזור לכל אדם באשר הוא.

נושאים קשורים:  דעות,  שירותי רפואה לפליטים,  המרפאה הציבורית בדרום תל אביב,  שבועת הרופא,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
08.04.2018, 20:36

כן ירבו רופאים כמוך, חבל שרוב העם שלנו חושב ופועל הפוך

אנונימי/ת
13.04.2018, 11:37

קודם כל רוב העם לא חושב הפוך. אפשר לתמוך בגירוש המסתננים (לא פליטים) מישראל, ועדיין לתמוך במתן טיפול רפואי כל עוד הם כאן. הן למענם והן לטובת האוכלוסיה הכללית (עקב השלכות הנוגעות לבריאות הציבור).
שנית- גם אם נגיד רוב העם חושב הפוך, צריך לתת גם את הכבוד הראוי לרצון רוב העם. בכל זאת, פירוש המילה דמוקרטיה היא שלטון העם, ולא לנקוט בגישה המתנשאת שהמיעוט יודע יותר טוב מהעם מה העם רוצה.

בניגוד למה שנכתב זו איננה המרפאה היחידה. ישנה המרפאה של רופאים לזכויות אדם ביפו שפועלת כבר שנים רבות, הרבה לפני המרפאה בתחנה המרכזית, ופועלת לשירות אותן אוכלוסיות בדיוק.

09.04.2018, 19:35

כל הכבוד, בהחלט כן ירבו

אני שמח להווכח מידי פעם מחדש , כי ישנם בינינו הפועלים ברוח "שבועת הרופא",
כן ירבו !
פעילות הרופא הינה שליחות מקודשת של "הצלת חיים", לעתים התנדבותית , ולכך יש לחנך את תלמידינו !
פרופ' תיאו דב גולן..

אנונימי/ת
10.04.2018, 00:42

הייתי שמח אף יותר אילו את ורופאי מחלקתך הייתם מבצעים את אותה פעילות התנדבותית גם בפריפריה של מדינת ישראל, ולתושבי מדינת ישראל.
נכון. זה פחות מתוקשר ופחות מחמיא לאגו.

10.04.2018, 15:55

כל הכבוד על פעילותכם למען הפליטים

אנונימי/ת
13.04.2018, 17:39

היא כבר התנדבה לעזור לפליטים/מבקשי עבודה.. במקום להשיא עצות לאחרים, קום אתה ותתנדב בפריפריה!

אנונימי/ת
13.04.2018, 17:39

היא כבר התנדבה לעזור לפליטים/מבקשי עבודה.. במקום להשיא עצות לאחרים, קום אתה ותתנדב בפריפריה!

14.04.2018, 11:39

כל הכבוד על ההענות והתרומה החשובה לאנשים. בני אדם.

אנונימי/ת
18.04.2018, 10:20

הרשו לי לומר דברים שיפריעו לכת הפוליטיקלי קורקט: כל מסתנן/שוהה בלתי חוקי מחפש דרכים להשאר באמריקה הקטנה של המזרח התיכון (20000 קמ"ר!) . כל שוהה שיזכה בתעודת תושבות יתחיל לחפור איך להביא את בן/בת זוגו. הם בעלי פריון נכבד ויש כבר אלפים רבים של ילדים שלהם הממלאים גני ילדים ובתי ספר. יש להם ים של קרובי משפחה באפריקה המחכים בכליון עיניים לתקדימים משפטיים שיאפשרו להם להתאזרח בישראל. פוליטיקאים מסוג מסויים כבר מריחים מצביעים שיעזרו להם להשאר בג'וב הנקרא חבר כנסת. כמה שיהיה להם יותר נוח ככה יקשה עלינו להפטר מהם.

אנונימי/ת
18.04.2018, 11:25

אנונימי 10:20 - אתה בטוח שעכשיו לא 1936 ואין לך שום קשר עם מפלגה מסוימת שחבריה לובשים מדים חומים?

אנונימי/ת
18.04.2018, 11:30

ויקיפדיה: "במרחב המחיה הגרמני, יבוצע דילול אוכלוסין של רוב האוכלוסייה הסלאבית באמצעות הפצת מחלות ומגיפות, הרעבה, יצירת תנאי תברואה ירודים, וגם השמדה אקטיבית.[24] הנותרים, עשרות מיליונים במספר, ישמשו כעָבדי האומה הגרמנית ויהוו מקור לכוח אדם זול עבורה. שטחי הרייך עצמו, יטוהרו לחלוטין מאוכלוסייה סלאבית, וכלל שטחי השלטון הגרמני - הרייך ומרחב המחיה, יטוהרו מיהודים וצוענים (ראו: הפתרון הסופי).[24][29] "....