חדשות

הצעת החוק האוסרת פרסום מוצרי טבק אושרה בקריאה טרומית בכנסת

הצעת החוק מאפשרת פרסום בהגבלות מסוימות בעיתונות, אך אוסרת על דוכני שיווק או על פרסום באינטרנט של מוצרי טבק

עישון (shutterstock)

הצעת החוק האוסרת לפרסם מוצרי טבק וסיגריות אושרה אתמול (ד') בקריאה טרומית בכנסת. ההסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן בירכו על ההחלטה.

התמיכה הממשלתית בחוק, שגם אושר קודם לכן בוועדת השרים לחקיקה, באה בעקבות סיכום שהשיג ח"כ יהודה גליק במהלך המשא ומתן סביב "חוק המרכולים". גליק דרש שהממשלה תפעל כמו יתר מדינות העולם למגר את התופעה הקטלנית של העישון. "העישון הוא גורם המוות מספר 1 בישראל. מעישון מתים מדי שנה אלפי אנשים. חברות הטבק יפסידו כסף בעקבות החוק - אבל הציבור ירוויח", אמר.

הפשרה כללה אימוץ של חוק שיזם ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), האוסר פרסום מוצרי טבק ברוב המדיות, מלבד העיתונות המודפסת.  במהלך המשבר הקואליציוני על רקע ההצבעה על "חוק המרכולים", בתחילת השבוע, התעקש שוב ח"כ גליק (ליכוד) כי לא יצביע עם הקואליציה כל עוד הממשלה לא תנקוט בצעד משמעותי לצמצום נגע העישון. בעקבות הודעתו, הסכימה הממשלה לתמוך בחוק לאיסור הפרסום לסיגריות ומוצרי טבק.

החוק יאסור באופן כללי את הפרסומת למוצרי טבק, במטרה להקטין את חשיפת הציבור למוצרים אלה, "הגורמים למוות, תחלואה ונכות", כפי שהדגיש יוזמו.

"איסור מקיף על פרסומת בנושא הזה חשובה במיוחד על מנת להגן על ילדים וצעירים מהשפעותיה של פרסומת, המייצרת תדמית חיובית ומושכת לעישון".

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק", שנחקק בשנת 1983, קבע מגבלות על הפרסומת והשיווק של מוצרים אלו. אלא שמאז חקיקתו, חלו תמורות בעולם ביחס לעישון ולשימוש במוצרי טבק.

בשנת 2003 חתמה מדינת ישראל על אמנת המסגרת לפיקוח על טבק (Framework Convention on Tobacco Control – FCTC) ובאוגוסט 2005 אשררה אותה. סעיף 13(1) לאמנה קובע כי המדינות החברות באמנה הבינלאומית מכירות באיסור מקיף על פרסומת, קידום מכירות ומתן חסות שיצמצמו את הצריכה של מוצרי טבק.

סעיף 13(2) לאמנה קובע כי על מדינה החברה באמנה לקבוע, בהתחשב בחוקתה או עקרונותיה החוקתיים, איסור מקיף על כל פרסומת למוצרי טבק, קידום מכירות ומתן חסות. מדינות רבות בעולם מיישמות מחויבות זו בחקיקה שלהן - ביניהן, בריטניה, צרפת, צ'כיה, דנמרק, אוסטרליה, בלגיה, פינלנד, אירלנד, איטליה, הולנד, ניו-זילנד, נורבגיה, פולין, פורטוגל, סלובניה, ספרד ושוודיה. במדינות אלה חל איסור על פרסומת בעיתונות, בשלטי חוץ, במתן חסויות ובחלק מהן אף איסורים נוספים, כמפורט בסקירה משווה שנערכה במרכז המחקר והמידע של הכנסת והופץ לח"כים בנובמבר 2010.

עוד נכתב בדברי ההסבר לחוק כי איסור על פרסומת למוצרי טבק אמנם פוגע בחופש העיסוק ובחופש הביטוי של חברות הטבק, אך בהתחשב בנזקים הכבדים לבריאות הציבור וההשלכות של נזקים אלו, הרי שהאיסור הכללי המוצע על פרסומת ומגבלות על שיווק מוצרי טבק, הם מידתיים. "יובהר, שכדי להימנע מפגיעה בעיסוק של חברות הטבק מעבר לנדרש, לא מוצע בחוק איסור מוחלט של פרסומת למוצרי טבק, אלא מוצע להתיר מספר מצומצם של ערוצי פרסומת, ממוקדים בציבור המעשנים בלבד, והם ייחשפו לפרסומת באופן רצוני".

הצעת החוק היא למעשה חלק אינטגרלי של יישום החלטת ממשלה מספר 3247 מיום 29.5.2011, שבין היתר קבעה, כי בהתבסס על המלצות הוועדה הציבורית למניעת נזקי עישון מיום 18.1.2011, מוטל על שר הבריאות לחוקק חוק להגבלת הפרסום לממכר סיגריות וטבק.

"מוצר עישון", כפי שנכתב בהצע החוק, הם כל סוגיהם של חומרי העישון, לרבות טבק וחומרים אחרים ממקור צמחי וכן מוצרים המשמשים לעישונם. בהתאם לכך, האיסורים החלים היום על מוצר טבק יחולו מעתה והלאה גם על מוצרי עישון נוספים, אלו שאינם מכילים טבק.

ח"כ כבל אמר: כמעשן כבד לשעבר, אני מרגיש שליחות אמתית בכך שהבאתי לשנות את החוק ולהציל את אלו שנדמה להם שהם מבינים את המשמעותיות של העישון. המאבק על ביטול הפרסום למוצרי טבק, באינטרנט וברשתות החברתיות, מכוון לדור הצעיר אלו הצורכים את רוב המידע שלהם דרך פלטפורמות אלו".ח"כ גליק, הוסיף: "אני מקווה שבעקבות החוק יבואו עוד רבים עד למיגור מגפת העישון".

איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל של הסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן מיהרו לברך על החלטת הכנסת לאשר ברוב גדול, בקריאה טרומית, את הצעת החוק. בהודעה לתקשורת שפרסמו נאמר: "זוהי שעתה היפה של כנסת ישראל שהתאחדה היום על מנת לתמוך בהצעת החוק שתציל חייהם של ישראלים רבים ותגן עליהם מפני חברות הטבק המנסות לגייס קהלים חדשים לאוכלוסיית המעשנים, ובמיוחד צעירים. התמכרות לעישון – מסוכנת. גורמת למותם של 8000 ישראלים מדי שנה.

"אנו קוראים לכנסת להשלים את תהליכי חקיקת החוק בדחיפות ובהמשך להרחיב את החוק גם על איסור הפרסומת בעיתונות המודפסת.

"במקביל יש להשלים בהקדם צעדים חיוניים, מוכחים, נוספים: השוואת המס על כל מוצרי הטבק, הרחבת איסור העישון במקומות ציבוריים, העלאת גיל איסור מכירת הסיגריות לגיל 21 והעלאת מחיר הסיגריות - צעדים שהוכחו כיעילה, בהפחתת שיעורי העישון, מניעת התחלת עישון וצמצום פערים".

נושאים קשורים:  חדשות,  הצעת חוק,  טבק,  מוצרי טבק,  עישון,  פרסום,  עיתונות,  ח"כ יהודה גליק
תגובות