חדשות

ועדת השרים לחקיקה אישרה הצעת חוק נגד פרסום סיגריות וטבק

הצעת החוק בעניין, שהגיש ח"כ איתן כבל, אוסרת את הפרסום מלבד בעיתונות המודפסת, וכוללת איסור על דוכנים, פעילות שיווקית, תוכן שיווקי ופרסום באינטרט

בניין הכנסת בירושלים (צילום: אילוסטרציה)

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (א') את הצעת החוק האוסרת "פרסום ממכר סיגריות ומוצרי טבק". התמיכה הממשלתית בחוק היא במסגרת פשרה עם ח"כ יהודה גליק, שדרש להפסיק מכירת סיגריות למי שהם מתחת לגיל 21. במסגרת הפשרה, הביעה הממשלה תמיכה בהצעת החוק נגד פרסום סיגריות של ח"כ איתן כבל. "העישון הוא גורם המוות מספר 1 בישראל ממנו מתים מדי שנה אלפי אנשים. חברות הטבק אולי יפסידו כסף - אבל הציבור ירוויח", אמר גליק עם האישור.

כעת מקודמת הצעת החוק לקראת עלייתה לקריאה טרומית, בזמן הקרוב.

הצעת החוק אוסרת פרסומת למוצרי טבק במטרה להקטין את חשיפת הציבור למוצרים אלה הגורמים לתחלואה, נכות ואף מוות. "האיסור על פרסומת חשוב במיוחד כדי להגן על נוער וצעירים מפני השפעותיה של הפרסומת, המייצרת תדמית חיובית ומושכת לעישון", נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק.

עוד נאמר בדברי ההסבר לחוק, כי הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק שנחקקה בשנת 1983, קובעת מספר מגבלות על הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק. אלא שמאז חקיקת החוק, לפני למעלה מ-30 שנה, חלו תמורות בעולם ביחס לעישון ולשימוש במוצרי טבק. ב-2003 חתמה מדינת ישראל על אמנת המסגרת לפיקוח על טבק (Framework Convention on Tobacco Controlי– FCTC) ובאוגוסט 2005 אשררה אותה.

סעיף 13(1) לאמנה קובע כי המדינות החתומות על האמנה מכירות באיסור מקיף על פרסומת, קידום מכירות ומתן חסות כדי לצמצם את הצריכה של מוצרי טבק. סעיף 13(2) לאמנה קובע שעל מדינה החברה באמנה לקבוע, בהתחשב בחוקתה או עקרונותיה החוקתיים, איסור מקיף על כל פרסומת למוצרי טבק, קידום מכירות ומתן חסות.

מדינות רבות בעולם מיישמות מחויבות זו בחקיקה – ביניהן: בריטניה, צרפת, צ'כיה, דנמרק, אוסטרליה, בלגיה, פינלנד, אירלנד, איטליה, הולנד, ניו-זילנד, נורבגיה, פולין, פורטוגל, סלובניה, ספרד ושוודיה. בהן חל איסור על פרסומת בעיתונות, בשלטי חוצות, במתן חסויות ובחלק מהן אף מוטלים איסורים נוספים. סקירה בנושא הזה הוכנה במרכז המחקר והמידע של הכנסת בנובמבר 2010.

עוד נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק שאושרה, כי איסור על פרסומת למוצרי טבק אמנם פוגע בחופש העיסוק ובחופש הביטוי של חברות הטבק, אך בהתחשב בנזקים הכבדים לבריאות הציבור וההשלכות של נזקים אלה, האיסור הכללי המוצע על פרסומת מסוג זה והמגבלות שיוטלו על שיווק מוצרי טבק, הם מידתיים.

"יובהר כי על מנת להימנע מפגיעה בעיסוק של חברות הטבק מעבר לנדרש, לא מוצע איסור מוחלט של פרסומת למוצרי טבק אלא מוצע להתיר מספר מצומצם של ערוצי פרסומת הממוקדים בציבור המעשנים בלבד, כלומר אלו שייחשפו לפרסומת באופן רצוני".

ח"כ גליק ציין כי הצעת החוק "היא חלק אינטגרלי ביישום החלטת הממשלה מספר 3247 מיום 29.5.2011 - ובהתבסס על המלצות הוועדה הציבורית למניעת נזקי עישון מיום 18.1.2011 - שבה הוטל על שר הבריאות לחוקק חוק להגבלת הפרסום לממכר סיגריות וטבק".

"מוצר עישון", עליו יחול החוק, יכלול את כל סוגיהם של חומרי העישון, לרבות טבק ואחרים ממקור צמחי וכן כלל המוצרים המשמשים לעישונם. האיסורים חלים מעתה גם על כל מוצרי העישון ובכלל זה גם אלו שאינם מכילים טבק ועל אביזרים הנדרשים לעישון.

נושאים קשורים:  חדשות,  הצעת חוק,  עישון,  סיגריות,  ח"כ איתן כבל,  ועדת השרים לענייני חקיקה
תגובות