דעות

רופא או לא רופא, המנהל האמיתי של מערכת הבריאות הוא הגירעון

גירעונות תקציביים מנהלים בצורה כוחנית את מערכת הבריאות, ועל פיהם יישק דבר, לא אחת, גם במחיר פגיעה קשה ומודעת בציבור המטופלים.

למרות הניסיונות להכחיש או להסוות זאת, רבים במערכת הבריאות יעידו בחדרי חדרים כי צדק השופט מזוז כשאמר כי ניהול הוא "עקב האכילס" של מערכת הבריאות. הערה זו נאמרה במהלך דיון משפטי שהתפתח בשנה האחרונה סביב השאלה אם מי שאינו רופא יכול לנהל בית חולים ממשלתי. הדיון המשפטי הזה צפוי להגיע לשיאו בשבועות הקרובים, כשבג"ץ יפרסם את החלטתו.

ואולם, הדיון בסוגיה של מינוי מנהל בית חולים מגלם בתוכו בעיות הרבה יותר שורשיות ודרמטיות מאיוש משרת ניהול זו או אחרת. למשל, מי מנהל את מערכת הבריאות, ומי מתווה את מדיניות הבריאות הלאומית?

"לא ניתן להתעלם מהעובדה ששנים ארוכות משרד הבריאות חטא לתפקידו כמתווה מדיניות וכרגולטור"

המנהל האמיתי של מערכת הבריאות הוא לא אחר מאשר הגירעון התקציבי, בעוד שאת מדיניות הבריאות מתווה השיקול הכלכלי. גירעונות עתק מאיימים על האיתנות הפיננסית של מרבית השחקנים במערכת הבריאות. גירעונות תקציביים מנהלים בצורה כוחנית את מערכת הבריאות, ועל פיהם יישק דבר, לא אחת, גם במחיר פגיעה קשה ומודעת בציבור המטופלים.

במידה רבה, הגירעון התקציבי הפך להיות גם המנהל הכללי של מערכת הבריאות, וגם הכלי ניהולי המרכזי בתחום הבריאות.

ואם לא די בכך, במציאות של ניהול במשטר של תת־תקצוב קיצוני, לא ניתן להתעלם מהעובדה ששנים ארוכות משרד הבריאות חטא לתפקידו כמתווה מדיניות וכרגולטור. במקום שלספינת הענק שנקראת מערכת הבריאות יהיה רב חובל אחד שיידע לנווט ולהשיט את המערכת בבטחה בים האתגרים, נדמה כי בהגה אוחזים גורמים רבים, שכל אחד מהם מנסה למשוך לכיוון שלו, בעוד ספינת הבריאות מסתחררת במערבולת אין סופית: מערבולת שמעצם טיבה וטבעה מגבילה את יכולתה של המערכת להתמודד עם אתגרי ההווה והעתיד, שוחקת את התפקוד של מערכת הבריאות, ומובילה לדעיכתה.

"נדמה כי משרד הבריאות הפקיר את ניהול ההתמחויות לכוחות השוק ולאינטרסים השונים"

כך לדוגמה, אחד הביטויים המובהקים להיעדר ניהול בראייה לאומית ארוכת טווח הוא זמני ההמתנה הארוכים והבלתי סבירים לרופאים מומחים במגוון התמחויות ותתי-התמחויות, כמו גם פערים בלתי הגיוניים בזמני המתנה בין אזורים שונים בארץ.

תכנון וניהול צריכים להיעשות בהתאם לצורכיה המתפתחים של האוכלוסייה. במידה רבה, במקום לקבוע יעדים וכפועל יוצא מכך לייצר מערך תמריצים (כלכליים, מקצועיים וחברתיים), שיובילו להשגת היעד, נדמה כי משרד הבריאות הפקיר את ניהול ההתמחויות לכוחות השוק ולאינטרסים השונים. התנהלות רגולטורית זו אינה עולה בקנה אחד עם טובת הציבור ובריאותו.

אולי זה לא נוח ולפעמים גם קשה, אבל משרד הבריאות חייב לנהל ולא להתנהל.

* המאמר פורסם לראשונה באתר "דה מרקר"

נושאים קשורים:  דעות,  מערכת הבריאות,  ניהול מערכת הבריאות,  גירעון,  רפואה פרטית,  רפואה ציבורית,  ניהול
תגובות
אנונימי/ת
23.02.2017, 10:38

כמו שאמרת הגירעון התקציבי הוא המנהל, אך זה נעשה באופן מכוון כדי לרסן את הוצאות הבריאות. אם זה טוב או רע אפשר להתווכח, אבל מה שברור שהקברניטים מודעים היטב למחיר הכרוך בזה, ועדיין מחליטים לנקוט במדיניות הזאת.
אם למערכת חשוב יותר שההוצאה הלאומית לבריאות כאחוז מהתמ"ג לא תעלה, מאשר רווחתם של האזרחים- הרי שהמטרה מושגת והניהול מתבצע היטב.

אנונימי/ת
24.02.2017, 10:53

איישטיין כתב ש״חוסר שפיות אי כאשר אתה עושה כל הזמן אותו הדבר ומצפה לתוצאות שונות״.
בתי החולים והמערכת כולה מנוהלת ע״י אותם אנשים כבר שנים רבות. לא מוכנים לשנות כלום, לא מוכנים לעזוב...איך הדברים יכולים להשתפר? מה קשור התקציב, עם כל הבעיות שלו, עם המנהלים פותחים כל הברזים לדברים מיותרים? בוכים על עוד ועוד מיטות בזמן שהמגמה העולמית היא להפוך את בתי החולים למרכזי אישפוס יום למקסימום. האישפוז יישאר אך ורק למקרים המסובכים, בדומה לטיפול נמרץ. אנחנו מנוהלים ע״י עוורים וחירשים, מנותקים מהמציאות. בלי קשר עם האנשים בשטח, בלי חזון, בלי תקווה. חונקים המערכת וזורקים אבק בעיני משרד באוצר והציבור הרחב. מנהל משרד הבריאות לא צריך, חייב ליות כלכלן אמיץ, צעיר. כנה״ל גם מנהל בית חולים. בן כמה ד״ר אידלמן? בן כמה שר הבריאות? בן כמה רוטשטיין? אוד מעת נחפס מנהלים בבתי אבות!!! די, די, די, די,די, די, די!!!!!!!!

אנונימי/ת
24.02.2017, 11:42

מאמר צודק מאין כמוהו

האם מודעים ה"קברניטים" למצב הרה-האסון שנוצר ?
?? או אולי הם, קרוביהם ועוזריהם כלל אינם חשופים לכך אישית
הרי "אליטה" זו נהנית בקביעות "מתנאים מיוחדים" (הנקראת "פרוטקציה" בלע'ז) ואינה נחשפת כלל למציאות שאליה נקלע "החולה הפשוט".
להלן מספר נתונים סטטיסטיים (ממשלתיים רשמיים) להמחשת ההסבר ל"קריסה" :

אוכלוסית ישראל (במליון) : 1985 - 4.3, 2015 - 8.4, גידול ב- 96%
מיטות אישפוז כלליות (באלפים) 1985 - 12.2, 2015 - 15.5, גידול ב- 27%
תקן מיטות ל-1000 נפש 1985 - 2.8 , 2015 - 1.83, ירידה ב-35%
הערה : 4.6 הינו היום התקן הממוצע במדינות ה- או.אי.סי.די.

אילו תקן המיטות היה נשמר לאורך השנים עד הלום , בעת שאוכלוסית ישראל הוכפלה,
היו היום במערכת 23,700 מיטות, כלומר נוצר חסר של 8,200 מיטות !
משמעותו :
חסר של כ- 13 בתי חולים בגודל בינוני ובפיזור פריפרי הולם !
מוסדות אשפוז אלה היו מעסיקים לצורך הפעלתם אלפי רופאים, אחיות, טכנאים וכו'.
ואז:
!""בעית התורים" הבלתי אנושית לא היתה "נוצרת
תמונת "הזקנה בפרוזדור" לא היתה "מתרחשת"!

לכן,
יש לקרוא לממשלה : - ראשה , וצמד השרים אוצר-בריאות : "החליפו את הדיסקט!!"
כאימרתו של יו'ר ועדת העבודה,הרווחה, והבריאות, ח'כ אלי אלאלוף מעל בימת הכנסת !.
עובדות סטטיסטיות-מחרידות אלה מעולם לא נחשפו להמוני האזרחים, אלא טושטשו !
מידי פעם הופיעו כותרות מבטיחות, שמעולם לא מומשו במלואן, בהעדר תיקצוב הולם ליישומן!

ראוי שתתעורר מחאת ההמונים כדוגמת "מחאת הקוטג'" הידועה, ואף ביתר חומרה!
כפי שקרה בסיפור העממי הידוע "בגדי המלך החדשים" :
שיקום הנער/האזרח התמים ויזעק את זעקתו המרה : "המלך עירום"!

בכל הכבוד, פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
24.02.2017, 12:55

TLDR

לעו'ד עדי ניב-יגודה,
אתה צודק בקביעתך!
כבר אמרו כמוך מספר אישי ציבור (מבקר המדינה, נגידת בנק ישראל ולאחרונה גם ח'כ אלי אלאלוף יו'ר ועדת עבודה,רווחה, בריאות, מעל בימת הכנסת לצמד אוצר-בריאות : "נכשלתם לאורך שנים בניהול ! "
"החליפו דיסקט"!
המערכת חסרה לחלוטין "מדיניות בריאות ממלכתית" ארוכת טווח רב שנים עם קביעת יעדים ברי השגה ומועדם , ותיקצוב ההולם את יישומם.!
לפני 30 שנה (1985) הציב ה- WHO מטרה מרחיקת לכת : "בריאות לכל בשנת 2000"!
כשנתבקשתי ב- 1986 לקבל על עצמי את תפקיד מנכ'ל משרד הבריאות. התניתי זאת ובכתב,שעקר עיסוקי כמנכ'ל יהיה קודש לתכנון ארוך טווח זה , תוך הסתייעות בגורם האירופאי של ה- WHO,(האיזור אשר אליו אנו משתייכים).
משהחלתי לעסוק בזאת , נתקלתי בסרוב ה"קברניטים" לאפשר את פעילותי בנידון, כך שבתום שנה לכהונתי הודעתי: חפשו מנכ'ל אחר!
כיום, המערכת ממשיכה בפתרונות חלקיים של "טלאי על גבי טלאי", ותכנון ארוך טווח שלה אינו אפילו באופק!
וכפי שהנך מציין : "משרד הבריאות חייב לנהל ולא להתנהל"!!
מתי יבינו זאת ה"קברניטים"???
בכל הכבוד הראוי, פרופ' תיאו דב גולן.

25.02.2017, 22:36

הכותב מחטיא את המטרה.
הנושא שהוטל לפתחו של בית המשפט הוא: האם ניהול בית חולים יכול להינתן בידי אדם שאינו רופא? חבל להסיט את הדיון בשאלה חשובה זו.
חוליי מערכת הבריאות אינם תירוץ לניהול כושל. שאלת משרד הבריאות כרגולטור או מנהל היא סוגיה חשובה אבל אינה רלבנטית להצלחה-כישלון של מנהל במערכת הבריאות.
עובדה- מערכות רבות בארץ ובעולם מתנהלות בתנאים של תת-תקצוב וחסר אמצעים. ניהול בית חולים אינו רק הצלחה כלכלית- הוא התמודדות עם אתגרים בתחום השירות המקצועי והאנושי, ניהול לוגיסטי (כן, בתנאי חסר), הקמת צוות ניהולי טוב ונאמן, יחס הוגן לצוותים הרפואיים-פארא-רפואיים-מינהל ומשק, אקדמיה, הוראה, מחקר, יחסי ציבור והשגת תרומות.
נכון שזה אתגר קשה ומורכב אבל מנהלים רבים- כולם רופאים- הוכיחו שהם מסוגלים לכך.