הפרעת קשב

נפח החומר האפור בילדים עם ADHD גדול יותר באזורים המוטוריים

מחקר שהשווה בין סריקות MRI של ילדים עם ADHD ללא טיפול תרופתי לילדים ללא ADHD מצא, כי נפח החומר האפור היה גדול יותר באזורים המוטוריים העיקרי והמשלים במוחם של ילדים עם ADHD

סריקת MRI של המוח (צילום: אילוסטרציה)
סריקת MRI של המוח (צילום: אילוסטרציה)

החומר האפור במוח מורכב ברובו מגופי תאי עצב, אשר מעבדים את קלט המידע החושי. מספר מחקרים דיווחו, כי הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (attention deficit/hyperactivity disorder – ADHD) קשורה לירידה בנפח החומר באפור במוח, בעוד שמחקרים אחרים דיווחו כי אין הבדלים בנפח החומר האפור בין נבדקים עם ADHD לביקורת, ואחרים דיווחו על נפח גדול יותר של חומר אפור בקרב נבדקים עם ADHD לעומת ביקורת.

ממצאים סותרים אלו הציעו, כי ירידה בנפח החומר האפור אינה ממצא אוניברסלי ב-ADHD וכי יש צורך במחקרים נוספים על מנת לתאר בדיוק רב את טווחי השונות בנפח החומר האפור.

המחקר הנוכחי בוצע על מנת לזהות שינויים בחומר האפור בקרב ילדים עם ADHD בעזרת תבניות המיועדות לילדים. 19 ילדים עם ADHD שאינם נוטלים טיפול תרופתי ו-18 ילדים ללא ADHD (ביקורת), כולם בגילאי 7-14, עברו סריקות דימות תהודה מגנטית (MRI).

בהשוואה לביקורת, נבדקים עם ADHD היו עם נפח גדול יותר של חומר אפור, בפרט באזור המוטורי העיקרי, הממוקם בבליטה הקדם-מרכזית (precentral) וקשור לתנועות רצוניות, ובאזור המוטורי המשלים (supplementary), אשר מעורב בתכנון ובביצוע תנועות מורכבות הכוללות רצף של תנועות.

זאת ועוד, נצפו יחסים חיוביים בין נפח החומר האפור באזורים אלו לבין ציונים במדדי ADHD.

החוקרים מציינים, כי למרות ממצאי המחקר החד-משמעיים, עדיין יש צורך במחקרים נוספים כדי לחשוף את המשמעות הקלינית והפתו-פיזיולוגית של עלייה בנפח החומר האפור באזורים המוטוריים על רקע ADHD.

מקור:
Bernis Sutcubasi Kaya, Baris Metin, Zeynep Cubukcuoglu Tas, Ayse Buyukaslan,Aysegul Soysal, Deniz Hatiloglu, and Nevzat Tarhan; Gray Matter Increase in Motor Cortex in Pediatric ADHD: A Voxel-Based Morphometry Study; Journal of Attention Disorders 1087054716659139, first published on July 28, 2016 as doi:10.1177/1087054716659139

נושאים קשורים:  הפרעת קשב,  ריכוז והיפראקטיביות,  ADHD,  חומר אפור,  השפעת ADHD על מבנה המוח,  אזור מוטורי קדם-מרכזי,  אזור מוטורי משלים,  מחקרים
תגובות