חדשות

המלצות חדשות בארה"ב: בדיקות לאיתור "זיקה" בכל תרומות הדם במדינה

ההמלצות החדשות מרחיבות משמעותית את היקף הבדיקות, שהיו מוגבלות עד כה לאזורים מסוימים בדרום-מזרח ארה"ב ובאיים מסוימים; "יש עדיין מידה רבה של אי-ודאות לגבי התנהגותו, מקורו וטבעו של נגיף ה'זיקה'"

בדיקות דם (צילום: אילוסטרציה)

מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) פירסם בסוף השבוע המלצות חדשות לכל גורמי הרפואה בארה"ב, לפיהן יש לבצע בדיקות לזיהוי נגיף ה"זיקה" בכל תרומות הדם ומרכיביהן בארה"ב, כאמצעי בטיחותי נוסף נגד התפשטות הנגיף.

ד"ר פיטר מרקס, מנהל מרכז המחקר וההערכה הביולוגית ב-FDA, מסר כי "יש עדיין מידה רבה של אי-ודאות לגבי התנהגותו, מקורו וטבעו של נגיף ה'זיקה' וכן דרכי ההעברה וההדבקה שלו".

לדבריו, מסיבה זאת הורה ה-FDA על נקיטת אמצעי זהירות מוגברים נוספים בכל רחבי ארה"ב ובאיים המצויים תחת ריבונותה. הבדיקות מיועדות לכל מלאי מנות הדם ומרכיביו ויש לבצען לפני כל עירוי. ב-16 בפברואר המליץ ה-FDA על בדיקות כאלו רק באזורים שבהם הוכחה ואושרה פעילות הנגיף. עתה מדובר בהרחבה משמעותית של ההנחיות.

היום דווח ב-Ynet, כי מנהלת שירותי הדם של מד"א, פרופ’ אילת שינער, מסרה כי מד"א ישקול לבצע בדיקות לאיתור נגיף הזיקה במנות הדם ובמוצריו – כפי שהמליצו הרשויות בארה"ב. נכון להיום, שירותי הדם בישראל קבעו כי מי שהיה במדינה נגועה בנגיף ה"זיקה" או שקיימו יחסי מין עם מי שהיה במדינה נגועה ב"זיקה" ב-3 החודשים האחרונים לפני התרומה, יצטרך להמתין 4 שבועות לפני שיוכל לתרום.

בתוך כך נמסר, כי גברים מסוגלים להפיץ את הנגיף במגע מיני גם כאשר אין הם מציגים תסמינים אופייניים של הידבקותם בזיקה. על כך דווח בחוזר השבועי של המרכז למניעת ולבקרת מחלות בארה"ב (CDC). הממצאים מסתמכים על מחקר ראשוני שנעשה במרילנד. מידע נוסף הראה שהנגיף נותר באיבר המין הנשי זמן רב לאחר ההדבקה ועשוי לעבור במהלך יחסי מין, ימים ואולי אף כמה שבועות לאחר שהתרחשה ההדבקה.

בסוף השבוע דווח, כי כי בפורטו-ריקו שבעה אנשים פיתחו בעקבות הידבקות בנגיף את ביטוייה של התסמונת הנוירולוגית גייאן-בארה, ועוד שבעה נדבקו בזיהום זיקה ופיתחו תסמונות נוירולוגיות אחרות.

בסוף השבוע הודיעה הונג-קונג על מקרה ראשון של אדם שנדבק בזיקה שנתגלה בתחומה. במיאמי נולדה תינוקת הנושאת את הנגיף לאחר שנחשפה לו ברחם האם. האם נדבקה בחודש השלישי להריון. התינוקת אינה סובלת ממיקרוצפליה אבל יש לה נזק קל בעין אחת והצד הימני של גופה נוקשה. סריקת מוח שנעשתה לה גילתה הסתיידות והצטלקות והרופאים סבורים שיש חשש שבעתיד היא תסבול מהתקפי עווית או כפיון.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  בדיקות דם,  ארה"ב,  FDA,  CDC
תגובות