חדשות

הוצגה הרפורמה בטיפול הסיעודי; יו"ר הר"י: להשקיע בדור חדש של רופאים גריאטריים

לדברי ד"ר ליאוניד אידלמן בכנס שנערך אתמול בכנסת בנושא הביטוח הסיעודי, "זה עולם הולך ונעלם, יש פחות ופחות רופאים שמצטרפים כמומחים לתחום המקצועי הזה"; ליצמן איים לפרוש מהממשלה אם הרפורמה לא תאושר

סגן שר הבריאות ליצמן. צילום: פלאש 90

בישראל כיום יש כ-200 אלף קשישים סיעודיים והצפי הוא שבשנים הקרובות מספרם של בני ה-75 ומעלה שיצטרכו טיפול סיעודי יגדל ב-30-20 אלף בכל שנה. מבין מדינות ה-OECD, ישראל היא המדינה עם שיעור הסיעודיים בבית ובאשפוז הגבוה ביותר – כ-21.5% מכלל הקשישים. פרטים אלו נמסרו אתמול (ג') בכנס מיוחד שקיימה בכנסת השדולה למען הביטוח הסיעודי.

סמנכ"ל תכנון ואסטרטגיה במשרד הבריאות, ניר קידר, הציג בכנס את עיקרי הרפורמה, שיזם שר הבריאות יעקב ליצמן. לפי הצגת הדברים, המשרד ויתר על הכוונה להעביר את כל הטיפול בביטוחים הסיעודיים לקופות החולים אך מתכוון להגמיש את מבחני ההכנסה לשם קבלת טיפול סיעודי.

מנכ"ל הביטוח הלאומי: "אנחנו מציעים לבטל את מבחני התלות החל מגיל מסוים"

הרפורמה מתוכננת, בין השאר, להבטיח כיסוי בהיקף ראוי ליותר מבוטחי הביטוח הסיעודי למשך יותר שנים, להגביר את יעילות המערך הסיעודי, להקטין את הנטל על משקי הבית, לאחד את הטיפול המבוזר כיום בין כמה גופים ממשלתיים ולבצע תכנון והיערכות ארוכי טווח בתחום.

השר ליצמן חזר והדגיש בעת שהציג את "הגרסה המרוככת" מעט לתכנית הרפורמה המקורית שלו מהתקופה בה כיהן כסגן שר הבריאות, כי לא יוותר על קידומה. "המצב שבו המדינה לוקחת כסף מבני משפחה כדי לממן את הסיעוד ליקירם הוא שוד", אמר. הוא הוסיף: "לא אהסס להביא למשבר קואליציוני, אם הרפורמה בביטוח הסיעודי הציבורי לא תבוצע. הרפורמה תביא לצדק חברתי לאזרחי ישראל ותוביל לביטוח סיעוד ציבורי משופר לכלל האוכלוסייה".

ליצמן אמר אתמול: "לצערי מדינת ישראל מזניחה כיום את הקשישים והזקנים שיש צורך במענה סיעודי עבורם. יש לשים קץ למצב הקשה והסבוך שבו נמצא מערך שירותי הסיעוד בישראל. המצב הנוכחי מקשה על הנזקקים לשירותי סיעוד ועל בני משפחותיהם. את העוול הזה יש לתקן".

עוד אמר השר: "הרפורמה נועדה להרחיב את הזכאות לטיפול סיעודי רפואי לקשישים בכל שכבות האוכלוסייה ולצמצם את הביורוקרטיה הקיימת בטיפול בקשיש, במסגרתו הטיפול נעשה בידי 6 משרדי ממשלה בנוסף לגופים אחרים. יש לשפר את איכות הטיפול הרפואי-סיעודי, תוך יצירת רצף טיפולי במסגרת אחת".

ההוצאה הלאומית לסיעוד בישראל מסתכמת ב-13 מיליארד שקל בשנה, מהם 6 מיליארד שקלים כהוצאה פרטית של משקי הבית על רכישת ביטוחים, שירותי סיעוד וציוד.

עוד נמסר אתמול בכנס, כי כמחצית מהפניות לביטוח הלאומי – כ-16 אלף בשנה – נדחות. מנכ"ל הביטוח הלאומי, שלמה מור יוסף, אמר כי "האתגר הוא בשינוי המדיניות. אנחנו כבר שנים אומרים שצריך לנקוט כמה צעדים, להשקיע יותר בנושא הזה, להוסיף דרגות סיעוד בעיקר במקרים חמורים, להקל במבחני ההכנסה. מבחינת הביטוח הלאומי, גמלת סיעוד איננה גמלה לעניים, אלא היא גמלה ביטוחית. אנחנו מציעים לבטל את מבחני התלות החל מגיל מסוים".

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר בכנס כי "יש להשקיע בבניית דור חדש של רופאים גריאטריים. זה עולם הולך ונעלם, יש פחות ופחות רופאים שמצטרפים כמומחים לתחום המקצועי הזה – והטיפול בבעיה זאת הוא חלק מההתארגנות הלאומית למצב החדש של גל ההזדקנות".

נושאים קשורים:  חדשות,  ביטוח סיעודי,  טיפול סיעודי,  רפורמה,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  ביטוח לאומי,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות