חדשות

הממשלה אישרה תכנית פעולה לאומית שתבחן את השפעת הסביבה על בריאות הציבור

במסגרת התוכנית יוקם צוות בין משרדי משותף למשרדי הבריאות והגנת הסביבה שיפרסם דו"ח בנושא; לפי הערכות המשרד כ-1,600 בני אדם מתים בישראל מדי שנה כתוצאה מזיהום סביבתי; ליצמן: "המדינה לוקחת אחריות להשפעת הסביבה על הבריאות שלנו"

זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: אילוסטרציה)

על רקע ביקורת ציבורית בנוגע לזיהום האוויר במפרץ חיפה, ואזהרות מדענים כי לתופעה יש קשר לתחלואה עודפת של ילדים ומבוגרים באזור, אישרה הממשלה תכנית פעולה לאומית לבחינת הקשר בין מפגעים סביבתיים לבין בריאות הציבור. את ההצעה, שאושרה אתמול (יום א') הגישו במשותף השר להגנת הסביבה אבי גבאי ושר הבריאות יעקב ליצמן.

לפי הודעת משרד הבריאות, התכנית תכלול זיהוי, הערכה, מניעה והפחתה של מפגעים סביבתיים הגורמים נזק בריאותי. המשרד הבהיר, כי היא יוצאת לדרך בעקבות תכנית הפעולה הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה, "שחידדה את הצורך בתכנית רחבה כלל ארצית שתבחן את הקשר בין בריאות לסביבה".

זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: אילוסטרציה)

זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: אילוסטרציה)

השר להגנת הסביבה: "צמצום זיהום האוויר הוא המשימה החשובה ביותר שלנו והתכנית תאפשר לנו למקד ולתעדף את הפעילות הסביבתית"

על-פי הערכות משרד הבריאות, יותר מ-1,600 בני אדם בישראל מתים מדי שנה בשל זיהום אוויר. שר הבריאות ליצמן אמר, כי משמעות ההחלטה היא ש"המדינה לוקחת אחריות להשפעת הסביבה על הבריאות שלנו. אני בטוח שהודות לשיתוף הפעולה ההדוק בין המשרדים, נדע להגן על הציבור ולמנוע תחלואה סביבתית".

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, הוסיף "צמצום זיהום האוויר הוא המשימה החשובה ביותר שלנו והתכנית תאפשר לנו למקד ולתעדף את הפעילות הסביבתית בהתאם לסיכונים הבריאותיים".

תכנית הפעולה הלאומית, כך נמסר ממשרד הבריאות, תכלול ניתוח מעמיק של כל הגורמים הסביבתיים המשפיעים על בריאות האדם וכוללים, בין היתר: פליטות אוויר מתעשייה ומתחבורה, איכות מי השתייה והמזון, חשיפה לכימיקלים ובכלל זה לחומרי הדברה ולמזיקים, חשיפה לסוגים שונים של קרינה, שימוש במוצרי צריכה, וכן תנאי מחייה וסביבת עבודה.

בהודעת המשרד נמסר, כי בעשורים האחרונים נרשמה התקדמות משמעותית בהפחתת מפגעים סביבתיים בישראל, כאשר השיקולים השונים שנלקחו בחשבון לשם קביעת מדיניות הטיפול במפגעים, כללו, בין היתר, גם שיקולים בריאותיים. אולם, הבעיה בטיפול עד כה, נאמר, היא ש"הטיפול במפגעים הסביבתיים וצמצום השפעתם השלילית על הבריאות מתבצע באופן ספציפי, ביחס לכל מזהם בנפרד, מבלי שיש התייחסות כוללת לקשר בין מפגעים לבריאות הציבור".

"משום כך", נכתב בהודעת המשרד, "חסר מידע מקיף בהיבטים שונים, כמו מהי ההשפעה של חשיפה כרונית למזהמים ברמות שונות, מהי ההשפעה המשולבת של מכלול המזהמים, וכן לגבי ההשפעה על קבוצות סיכון באוכלוסייה הרגישות במיוחד למפגעים סביבתיים כמו ילדים, נשים בהריון וקשישים".

באופן מעשי, המשרד הודיע כי יוקם צוות עבודה בין-משרדי שיגבש את התכנית. דו"ח הצוות יועבר לאישור הממשלה, לאחר אישור השר להגנת הסביבה ושר הבריאות. במסגרת התכנית יאספו המשרדים מידע לגבי ההשפעה של מפגעים סביבתיים על בריאות הציבור, יזהו ויישמו מנגנונים להפחתת התחלואה והתמותה הנגרמות כתוצאה מחשיפה למפגעים סביבתיים, יבוצע זיהוי של איומים סביבתיים חדשים, ייבחן ההיבט הכלכלי הכרוך בפעולות הנדרשות להפחתת הזיהום על הבריאות ועל הסביבה וכן יקבעו דרכי הנגשה של הציבור למידע בכל הנושאים הנוגעים לחשיפות סביבתיות בעלות פוטנציאל לנזק בריאותי.

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית בירך על החלטת הממשלה. ד"ר חגי לוין, מזכיר האיגוד, אמר: "אנו מקווים שתהליך זה יושלם בהקדם ויוביל לחיזוק הטמעת שיקולים בריאותיים וסביבתיים בתהליכי קבלת ההחלטות בישראל, לטובת שמירה על בריאות הציבור בארץ.

"בריאותם של 100% מתושבי המדינה מושפעת מהסביבה. אנו מבקשים בשם הציבור להקצות את המשאבים הנדרשים לשם הבטחת סביבה בריאה. אנו ממליצים לבצע תסקירי השפעה על הבריאות בטרם קבלת החלטות בעלות השפעה והרות גורל על בריאות הציבור, כדוגמת הסוגיות שנמצאות על סדר היום הציבורי כמו מכרה הפוספטים בשדה בריר, הרחבת המפעלים התעשייתיים בחיפה ומתווה הגז.

"כמו כן, אנו קוראים ליושב ראש צוות העבודה לשתף בצוות מומחים בבריאות וסביבה מהאקדמיה ומגופים ציבוריים וממליצים לבחון גם תנאים סביבתיים אשר יכולים לתרום לקידום בריאות האדם ולא רק את אלו שגורמים לנזקים לבריאות".

נושאים קשורים:  חדשות,  החלטת ממשלה,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  השר להגנת הסביבה אבי גבאי,  זיהום אוויר,  זיהום סביבתי,  צוות בין-משרדי,  דו"ח
תגובות
22.03.2016, 05:58

שלום רב,, נשמעת כתוכנית מאוד מעניינת,, יש לי מספר שאלות ורצון לתרום בעניין הנל באזור מגוריי,, למי ניתן לפנות?? איך אוכל לתקשר עם הגוף הנ״ל ?? מישהו יכול לכוון?
נא להחזיר לי תשובה למייל:
[email protected]
תודה