חדשות

ליצמן לא יוכל להמשיך לכהן כסגן שר הבריאות; בג"צ העניק לו חודשיים להתמנות לשר או לפרוש

הרכב של חמישה שופטי בג"צ דחה את המתווה שהגישה המדינה, לגבי החלוקה בעבודה בין ראש הממשלה שהוא שר הבריאות בפועל לבין סגן השר יעקב ליצמן; הערכה: האדמו"ר מגור יורה לליצמן לקבל על עצמו לראשונה את תפקיד שר הבריאות

ליצמן על המחסור במכשירי MRI. "בכלל לא צריך לקבל אישורים ממשרד האוצר על זה" (צילום: אילוסטרציה)

הרכב של חמישה שופטי בג"צ, בראשות נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, פסק אתמול (יום ב') כי ח"כ יעקב ליצמן ("יהדות התורה") איננו יכול להמשיך ולכהן כסגן שר הבריאות במעמד של שר; לפי פסיקת בג"צ, על ליצמן להפסיק את כהונתו בתוך 60 יום, או להתמנות לשר הבריאות, תפקיד שהוא ממלא בפועל. השופטים הרחיבו וקבעו כי הגדרת התפקיד "סגן שר במעמד שר" איננה חוקית.

השופטים הדגישו, כי אין מניעה שליצמן ימשיך לכהן כסגן שר הבריאות, אבל לא במעמד שר, או לחילופין שיתמנה כשר, מאחר שלא יתכן שבראש משרד הבריאות לא יעמוד שר במשרה מלאה. בכך קיבל בג"צ את עתירת מפלגת "יש עתיד" בנושא. נציגת המדינה הודתה במהלך הדיון כי להחלטה השלכות לא רק על התיק הזה, מאחר שראש הממשלה מכהן גם כשר במשרדים נוספים, בהם החוץ והתקשורת.

פסק הדין: "עשייתו של ליצמן כסגן שר מתאימה למעמד של שרוּת, והכהונה של שר – ראויה לו"

בפסק הדין נכתב, כי ליצמן יוכל להתמנות לשר הבריאות "אם יתמלאו התנאים הקונסטיטוציוניים הנדרשים לכך, שהרי עשייתו כסגן שר מתאימה למעמד של שרוּת, והכהונה של שר – ראויה לו". השופט אליקים רובינשטיין, שכתב את פסק הדין, פירט: "מוסד 'סגן השר במעמד שר" אין לו תוקף, וככל שנהגו בו – חלף מן העולם ללא שוב".

"נשגב מבינתנו מדוע לא עשה הרב ליצמן עתה מעשה וגאל את העתירה המביכה מן הצורך בהכרעה, וזאת על ידי הצטרפות לממשלה כשר ובא לבריאות העם גואל", כתב רובינשטיין.

לפי פסק הדין, ליצמן לא יוכל להישאר בתפקידו כסגן שר, מאחר שיהיה בכך "הגחכה מובהקת של הנושא, שהרי אין סיכוי שבעולם שבתנאים הקיימים של ההסכם הקואליציוני, מעמד יהדות התורה, מעמד הרב ליצמן במשרד והיותו הכתובת האמתית לכמעט הכול, והיעדרו של שר מכהן בפועל כשהשר הוא ראש הממשלה אשר ידיו מלאות עבודה – יהא צל צלו של קשר בין כוונת המחוקק במינוי סגני שרים לבין המציאות במשרד הבריאות".

פסק הדין ניתן בניגוד לדעת הנשיאה מרים נאור. היא טענה כי יש לאפשר לליצמן לכהן בתפקיד סגן שר "רגיל". "אם חבר הכנסת ליצמן יבחר באופציה זאת ", כתבה נאור בפסק הדין, "העין הציבורית תפקח עליו לבל יהיה סגן שר במעמד מיוחד". אלא שעמדה זאת לא זכתה לרוב. השופטים האחרים שכיהנו בהרכב היו סלים ג'ובראן, ניל הנדל וחנן מלצר.

בתגובה להחלטת בג"צ, אמר יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד: "אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט, שקיבל את העתירה והודיע כי בראש משרד הבריאות צריך לעמוד שר במשרה מלאה. האינטרס הציבורי ניצח את האינטרס הפוליטי.  בג"ץ הודיע היום לממשלת ישראל שנגמרה תקופת הקומבינה הפוליטית. לאזרחי ישראל מגיע שר בריאות במשרה מלאה. מערכת הבריאות היא אחת המערכות הסבוכות והבעייתיות ביותר שיש במדינת ישראל ומגיע לה שר שיוכל למלא את התפקיד עם כל הסמכויות והאחריות הנדרשת משר במדינת ישראל. כמובן שלא מדובר במלחמה נגד החרדים, אלא נגד תרבות הקומבינות והג'ובים".

ההערכה היא שהאדמו"ר מגור יורה לליצמן ליטול על עצמו באופן חריג את תפקיד השר ולהוסיף לכהן במשרד הבריאות

"מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל" – הגוף הפוסק העליון במפלגת יהדות התורה, אמורה לדון בהחלטת בג"צ ואתמול (א') היתה הערכה כי לא תהיה ברירה אלא להסכים לכך שליצמן יכהן כשר, ויהיה לכן שותף בהחלטות הממשלה כשאר השרים. ההערכה היא שהאדמו"ר מגור יורה לליצמן ליטול על עצמו באופן חריג את תפקיד השר ולהוסיף לכהן במשרד הבריאות.

חברי המפלגה הקפידו עד כה שלא לכהן כשרים, משום שרצו להימנע משותפות עם המדינה ועם המפלגות הציוניות המובילות אותה. לפי רובינשטיין, בעתירה דומה בקדנציה הקודמת של ליצמן כסגן שר בריאות, אותה הגישה ההסתדרות הרפואית בישראל, הובהר כי "מועצת גדולי התורה לא קיבלה בעבר ובהווה החלטה האוסרת על מי מחברי אגודת ישראל לכהן כשר בממשלה'". לכן, לדעתו של רובינשטיין, אין מניעה לכך שליצמן יצטרף לממשלה כשר לכל דבר.

עוד נכתב בפסק הדין, כי "המתווה המיוחד שהציגו מאז הגשת העתירה ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם ליצמן עצמו באישור היועץ המשפטי לממשלה - דינו להתבטל, משום שהוא מקבע את מעמדו של ליצמן כסגן שר במעמד שר, על אף שמדובר במעמד בלתי חוקי. המתווה נועד כולו אך ורק בשביל להתמודד עם העתירה לבג״צ, ולא בניסיון לתקן באמת את סדרי עבודת הממשלה".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  סגן שר הבריאות,  בג"צ,  השופט אליקים רובינשטיין,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות
אנונימי/ת
23.08.2015, 22:23

בושה שרק עתה מצאו לנכון להפסיק את הבדיחה העצובה הזאת. אדם שמכהן בממשלת ישראל בתפקיד שר ולא מוכן להקרא שר כי הוא לא מוכן ״לשתף פעולה עם הממשלה הציונית״? ובמה זה שונה מחנין זועבי שמתנגדת לממשלה הציונית אבל אין לה בעיה לקבל ממנה משכורת ולהשתמש בה כפלטפורמה לדעותיה? הרי זו ליצנות.
(ולא שאני משווה בין העבודה הקשה והמסורה של השר ליצמן לחרחור הריב והמלחמות של זועבי, אבל הרעיון הכללי דומה. אם אתה לא רוצה להיות חבר במועדון, אל תצטרף אליו).

אנונימי/ת
24.08.2015, 19:21

Health Ministry without real minister, Hadassah without clear Manager, long live the improvisation.