חדשות

מחקר איתר חלבון המעורב בתהליך מותם של תאי כליה בגיל מבוגר

לדברי החוקרים, ככל שבני האדם מזדקנים, כך פוחתת אצל לא מעט מהם יכולת יצור החלבון אלפא E-catenin, שקשור למותם של תאי הכליות

תאי כליה (צילום: אילוסטרציה)

ההתקדמות ברפואה מאפשרת את הארכת תוחלת החיים, אך זו כרוכה בבעיות רפואיות הכרוכות בתהליך ההזדקנות. עם השנים, איברים שונים בגוף, כמו הכליות, נעשים רגישים לפגיעות ויכולתם לתיקון עצמי פוחתת.

מחקר חדש שנעשה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מיזורי בארה"ב, ושפורסם השבוע בכתב העת הבינלאומי Apoptosis, איתר חלבון שחוסר בו גורם לתאי הכליה למות, מה שמביא את הכליות לנטייה מוגברת להינזק. הממצאים עשויים להוביל לטיפול תרופתי לשם שיפור תפקוד הכליות אצל מבוגרים וקשישים.

פרופסור אלן פאריש (Alan Parrish), מומחה ומרצה לפרמקולוגיה רפואית ופיזיולוגיה באוניברסיטת מיזורי, שהוא מחבר-שותף של המאמר, הדגיש כי באופן רגיל יש לכליה יכולת לתיקון עצמי. אבל ככל שבני האדם מזדקנים, כך פוחתת אצל לא מעט מהם יכולת יצור החלבון אלפא E-catenin.

הממצאים עשויים להוביל לטיפול תרופתי לשם שיפור תפקוד הכליות אצל מבוגרים וקשישים

"כאשר חלבון זה איננו מיוצר, תאים בתוך הכליה עוברים סוג לא טיפוסי של 'התאבדות תאית' (אפופטוזיס). זה מה שגורם לתאי הכליה למות במספרים גדלים והולכים – מה שמביא את האיבר לכדי סיכון לנזקי כליה אקוטיים", אמר.

לדבריו, "חלבוני Catenin משמשים בכמה תפקודים בתא, כמו שמירה ותחזוקה שוטפת של צורת התא. חלבונים אלו מווסתים גם את מהירות ההתרבות של התאים. כאשר חלבון ממשפחה זאת חדל להתקיים, התאים גדלים במהירות רבה יותר – תהליך שמוביל להתגברות היצירה של תאי כליה. זה אות (סיגנל) לתא לפיו מתרחש תהליך הרסני של יצור תאים ללא ויסות ובקרה – מה שגורם לאפופטוזיס לא מבוקר. כאשר יותר מדי תאים מבצעים הרס עצמי רצוף, נוצר איום על המשך חיי הכליה ושינוי לרעה בתפקודה".

הוא הוסיף: "עדיין איננו יודעים מדוע גוף שמזדקן איננו מייצר מספיק מסוג החלבון הזה. אך גילינו כי היעדר החלבון הנ"ל הוא בגדר 'מסר תקשורתי', איתות לכך שהנה עומד להתרחש הרס עצמי".

החוקרים מקווים, שבהמשך עבודתם יוכלו גם למצוא דרך להתערבות רפואית-פרמקולוגית בהעברת המסר התקשורתי – או למנוע את אובדן החלבון או לספק תחליף לו.

לתמצית המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  כליות,  תוחלת חיים,  תיקון עצמי,  מוות תאי,  אפופטוזיס
תגובות