דעות

כך נראים 13 מיליארד השקלים החסרים למערכת הבריאות

המחדל של האוצר בפיתוח תשתיות מערכת הבריאות מקבל כמדי חורף פנים מוחשיות: מושתל הכליה השוכב ליד השירותים, האשה שחיכתה שעה וחצי באמבולנס

הגענו לתקופה הזו בשנה. בהודו יש מונסונים, בסהרה סופות חול, על פלורידה מאיימים ההוריקנים, ואצלנו נפתחות המיטות במסדרון, ליד השירותים. מה לעשות - החורף הגיע.

כמדי שנה אנו חווים את המחדל של האוצר בפיתוח תשתיות מערכת הבריאות. המספרים היבשים המתפרסמים באביב ובקיץ מטעם ה-OECD, על 1.89 מיטות ל-1,000 נפש, על תפוסה ממוצעת שנתית של 99%, מקבלים פתאום פנים מוחשיות - מושתל הכליה השוכב ליד השירותים ולא התקלח שלושה ימים; האשה הזקנה שהמתינה שעה וחצי באמבולנס שפינה אותה לבית החולים כי לא היתה מיטה פנויה בחדר המיון; החולה ששהה במיון 32 שעות והלך הביתה כלעומת שבא.

אני קורא למפלגות השונות: בואו והשמיעו לנו כיצד אתן מתכוונות לתקן את המחדל המתמשך והמייאש

ייחסתי את המחדל למשרד האוצר, שכן משרד הבריאות דווקא נערך וצפה את פני הבאות. בשנת 2005 פרסם משרד הבריאות תכנית רב שנתית (מאורע חריג במקומותינו), המעריכה שעד 2015 יהיה צורך בתוספת של 3,000 מיטות אשפוז, ועד 2020 בתוספת של 5,000 מיטות אשפוז.

בפועל, למעט החלטת הממשלה בפברואר 2011, בעקבות בג"צ שהגישה ההסתדרות הרפואית, על תוספת של 960 מיטות עד 2017, לא קרה דבר. הפער זועק לנו כמדי שנה מכותרות העיתונים.

מאחר ואנו נמצאים טרם בחירות, אני קורא למפלגות השונות, בנאיביות אופטימית, להבטיח לנו שינוי. כשעוסקים במערכת הבריאות אין ימין ואין שמאל, אין חרדים ואין חילונים, אין יהודים ואין ערבים.

הפעם עלינו להצביע בעבור מי שיבטיח לנו, שבחורף הבא לא נשכב מושפלים במסדרון

בואו השמיעו לנו איך אתם מתכוונים לתקן את המחדל המתמשך והמייאש.

ועדת גרמן מיפתה לנו את הפערים: 13 מיליארדי שקלים שיאפשרו תוספת מיטות כלליות, מיטות טיפול נמרץ, מיטות בפגיות. 13 מיליארדי שקלים שיאפשרו עדכון שנתי לסל התרופות והטכנולוגיות לצורך הוספת תרופות מצילות חיים, וטכנולוגיות זמינות המגיעות לנו. 13 מיליארדי שקלים שיאפשרו למערכת הבריאות להתרחב בהתאם לגידול באוכלוסיה ולהתכונן להזדקנותה המהירה. 13 מיליארדי שקלים שיאפשרו לקופות החולים ולבתי החולים למחוק את גירעונותיהם.

הפעם עלינו להצביע בעבור מי שיבטיח לנו, שבחורף הבא לא נשכב מושפלים במסדרון.

* המאמר פורסם לראשונה בעיתון "הארץ"

נושאים קשורים:  דעות,  בחירות,  מערכת הבריאות,  גירעון,  תפוסה,  אשפוז,  חורף,  תחלואה
תגובות
אנונימי/ת
09.02.2015, 22:46

הכל בסדר. מה לגבי כסף שהולך לפך בגלל בדיקות מיותרות? מה עם ים של ניתוחים פלסטיים וכוסמטיים שמביאים ים של כסף לכל מיני בתי חולים פרטיים. מה עם הרופאים שאסור להם לעבוד מותר מ 7 או 8 שעות במשמרת אבל אחר כך ממשיכים בפרטי? מה עם הרופאים שממשיכים לעבוד בבוקר בפרטי אחרי ליל תורנות? הכל כסף. למה לא עושים כל הניתוחים אצלו בבתי החולים הציבוריים? ואז תגלו לא רק שלא חסר כסף, יש אפילו יותר מדי. אולי. רק שאם הניהול הוא לא תקין, הכסף הולך לביזבוז כמו מים. יותר קל להתבכיין, נכון?

11.02.2015, 08:29

למה האנונימיות?
תחלואי מערכת הבריאות רבים, ויש ביקורת על אספקטים דונים. אבל מאז 1996, יש גזילה מכוונת של משאבים המסתכמת בהערכה זהירה ב-13 מיליארד ש״ח, ובהערכה לא סהירה ב-20 מיליארד ש״ח., ולזה צריך להתייחס, ואת זה צריך לתקן.