TELEMEDICINE

iPHONE בשירות רפואת העיניים

iPHONE ככלי עזר ב-telemedicine ברפואת עיניים

29.07.2012, 15:08

השימוש הנרחב בטלפונים חכמים כיום מאפשר לנצלם לצורכי רפואה בשיטת telemedicine. ברפואת עיניים נעשה שימוש בטלפונים חכמים לצורך בדיקת חדות ראייה ותיעוד מסמכי בדיקות למשל. אולם לא נעשה עדיין שימוש במכשירים אלו לצורך הערכה סיסטמטית מרחוק (telemedicine) של תמונות קליניות, כפי שנעשה ברדיולוגיה ודרמטולוגיה. במחקר זה הושוו תמונות צבע של פונדוס המוצגות על מסך iPHONE לעומת מסך מחשב שולחני נייח.

אייפון (אילוסטרציה)

אייפון (אילוסטרציה)

350 חולים הסובלים מכאבי ראש, מחסר נוירולוגי פוקאלי, משינויים בראייה או מלחץ דם דיאסטולי של מעל 120 מ"מ כספית, גויסו למחקר שכותרתו Fundus Photography vs Ophthalmoscopy Trial Outcomes in the Emergency Department (FOTO-ED). תמונות לא סטריוסקופיות, ללא הרחבת אישונים של הפונדוס נלקחו באמצעות מצלמה מסוג Kowa α-D camera. כל התמונות נשמרו כ-JPEG. התמונות הוצגו על מסך מחשב ודורגו על ידי שני נוירואופטלמולוגים באמצעות סרגל דירוג המורכב מ-5 נקודות. כ-6 שבועות לאחר הסקירה הראשונה בדקו שני נוירואופטלמולוגים כ-100 מהתמונות (נבחרו באקראי) על גבי מסך iPHONE 3G. רמות ההגדלה היו נתונות לשינוי גם במסך המחשב וגם בטלפון החכם. כשנה לאחר מכן אחד הנוירואופטלמולוגים בחן שוב את אותן 100 תמונות על גבי iPHONE.

100 התמונות שנצפו על מסך המחשב דורגו לפי איכות התמונה באופן הבא: 31 תמונות היו בדירוג 1 (בלתי מספק לצורכי אבחון); 19 תמונות היו בדירוג 2; 13 תמונות היו בדירוג 3; 16 תמונות היו בדירוג 4 ו-21 תמונות היו בדירוג 5 (איכות אידיאלית). לא נמצאו הבדלים באיכות התמונות עם או ללא פתולוגיות. רמת ההסכמה של שני הסוקרים ברמת intrareviewer ו-interreviewer הייתה גבוהה בבדיקות על מסך המחשב ובבדיקות באמצעות ה-iPHONE. הסכמה גבוהה הושגה גם עבור אותו הבודק בהשוואה בין הבדיקה על המחשב לזו שב-iPHONE. שני הסוקרים העריכו את התמונות ב-iPHONE כטובות יותר מאשר על מסך המחשב.

החוקרים הסיקו כי למכשיר ה-iPHONE פוטנציאל לשמש ככלי עזר חשוב ב-telemedicine.

ערך: ד"ר דידי פביאן

מקור:

Nonmydriatic Digital Ocular Fundus Photography on the iPhone 3G: The FOTO-ED Study. Lamirel C. et al. , Arch Ophthalmol. 2012 Jul 1;130(7):939-40.

נושאים קשורים:  TELEMEDICINE,  טלפון חכם,  iPHONE,  מחקרים
תגובות