אומגה 3

שמן דגים עלול לפגוע ביעילות של כימותרפיה

טיפול בציספלטין גרם לתאים אנדוגניים להפריש חומצות שומן שבכמויות מזעריות גוננו על הגידול מפני קשת של חומרים כימותרפיוטיים. חומצות שומן אלה מצויות בשמן דגים

19.09.2011, 17:01

במחקר שנערך במרכז הרפואי האוניברסיטאי של אוטרכט, נבחנו בעכברים שטופלו בציספלטין מנגנונים שקשורים בהתפתחות של עמידות גידולים לכימותרפיה. נמצא שתאי-גזע מזנכימליים אנדוגניים משופעלים במהלך הטיפול ומפרישים פקטורים שמגוננים על הגידול מפני קשת של חומרים שמשמשים בכימותרפיה.

שמן דגים (אילוסטרציה)

שמן דגים (אילוסטרציה)

החוקרים בחנו את פרופיל המטבוליטים שמופרשים על-ידי התאים וזיהו שתי חומצות-שומן רב-בלתי-רוויות שמושרות על-ידי פלטינום – 12-oxo-5,8,10-heptadecatrienoic acidי(KHT) ו- hexadeca-4,7,10,13-tetraenoic acidי(16:4(n-3)) – ואשר בכמויות מזעריות משרות עמידות כנגד קשת חומרים כימותרפיוטיים.

חסימה של אנזימים מרכזיים שמעורבים בייצור של חומצות-שומן אלה – האנזים ציקלואוקסיגנאז-1 (COX-1) והאנזים תרומבוקסאן-סינתאז – מנעה את השראת העמידות על-ידי תאי-הגזע המזנכימליים. מקובל לחשוב ששינויים בתאי הגידול אחראים ליצירת העמידות לכימותרפיה. המחקר מלמד על מעורבות של התאים האנדוגניים, שמפרישים לדם חומרים שחוסמים את ההשפעה של חומרים כימותרפיוטיים.

התפקיד שממלאים בכך תאי-הגזע המזנכימליים מצביע על מנגנון שיכול לסייע להגברת היעילות של כימותרפיה. חומצות השומן שמשרות עמידות הן חומצות שומן שמצויות בכמה סוגים של שמן דגים וגם בכמה מיצויים של אצות. מומלץ שחולים שמטופלים בכימותרפיה לא ייטלו שמן דגים.

ערכה: ד"ר דורית שנון

מקור:

Mesenchymal Stem Cells Induce Resistance to Chemotherapy through the Release of Platinum-Induced Fatty Acids: Roodhart J.M.L. et al., Cancer Cell, Volume 20, Issue 3, 370-383, 13 September 2011 10.1016/j.ccr.2011.08.010

נושאים קשורים:  אומגה 3,  חומצות שומן אומגה 3,  כימותרפיה,  מלחי פלטינום,  שמן דגים,  מחקרים
תגובות