חדשות

חוקרים מהדסה ומהאוניברסיטה העברית גילו את המנגנון שאחראי ליצירת תאי ביתא בלבלב

בדיווח לכתב העת המדעי Cell Metabolism נמסר כי הגילוי ישמש לפיתוח תרופות לשיקום תפקוד תאי הביתא אצל חולי סוכרת

צוות חוקרים מהמרכז הרפואי הדסה בירושלים והמכון למחקר רפואי באוניברסיטה העברית סיפר לכתב העת Cell Metabolism כי גילה את מנגנון המפתח שאחראי ליצירת תאי הביתא מייצרי האינסולין בלבלב. החוקרים מסרו כי הגילוי עשוי להביא לכך שיימצאו דרכים חדשות לשקם או להגביר את תפקוד תאי הביתא בקרב חולי סוכרת נעורים או סוכרת סוג 2.

מראה מיקרוסקופי של איי לנגרהנס ברקמת הלבלב (אילוסטרציה)

מראה מיקרוסקופי של איי לנגרהנס ברקמת הלבלב (אילוסטרציה)

את המחקר ערכו פרופסור יובל דור (האוניברסיטה העברית) ופרופסור בנימין גלזר (הדסה) בשיתוף חוקרים מאוניברסיטאות בארה"ב. פרופסור דור מסר: "עבודתנו הראתה שכאשר רמת הגלוקוז בדם עולה – נגרמת חלוקה של תאי ביתא, אך המפתח לפעולה הזאת איננו הגלוקוז שבדם באופן ישיר, אלא קצב הפירוק שלו בתוך תאי ביתא. הפירוק נשלט בידי האנזים גלוקוקינאז. האנזים יכול לשמש מטרה לפיתוח תרופות שיגבירו את קצב יצירת תאי הביתא. מכיוון שתרופות המפעילות את הגלוקוקינאז נמצאות עתה בפיתוח קליני, הדרך ליישום התגלית עשויה להיות קצרה יותר".

החוקרים השתמשו במודל מעבדה (עכברים) של מערכת גנטית כדי להרוס 80 אחוז מהתאים מייצרי האינסולין בלבלב של עכברים בוגרים וכך גרמו להם לסוכרת. העכברים הסוכרתיים בעלי רמת הגלוקוז הגבוהה בדם יצרו מספר גדול יותר של תאי ביתא חדשים בהשוואה לעכברי הביקורת הבריאים. הממצא רמז כי גלוקוז עשוי למלא תפקיד מפתח בהתחדשות תאי ביתא וכי הגלוקוקינאז ממלא תפקיד מרכזי בתהליך ההתחדשות של תאים אלו. בעבודת המחקר לקחו חלק הדוקטורנטים שי פורת ונועה ויינברג-כורם. היא מומנה בתמיכת קרן המחקר לסוכרת נעורים.

למקור בכתב העת Cell Metabolism

נושאים קשורים:  חדשות,  אנדוקרינולוגיה,  סוכרת סוג 2,  המרכז הרפואי "הדסה",  תאי ביתא,  האוניברסיטה העברית
תגובות