כימותרפיה

פגיעה בפוריות האישה בעקבות כימותרפיה – לא רק הפסקת מחזור הווסת

במחקר רטרוספקטיבי נמצא שגם נשים שאצלן נמשך מחזור הווסת לאחר הטיפול עלולות לסבול מאי-פוריות או ממנופאוזה מוקדמת

06.09.2011, 11:34

במחקר רטרוספקטיבי שנערך ב-UCSF נבדקה ההשפעה של כימותרפיה על פוריות האישה. מחקרים קודמים התמקדו בבחינה של ההפסקה או ההמשכיות של מחזור הווסת מייד לאחר הטיפול. במחקר הנוכחי בחנו החוקרים הפסקה של מחזור הווסת מייד לאחר הטיפול, אי-פוריות (חוסר-יכולת להתעבר) ומנופאוזה מוקדמת (לפני גיל ארבעים וחמש). החוקרים גם בחנו את ההשפעה של גיל האישה בשלב הטיפול על התוצאות. במחקר השתתפו 621 נשים, שגילן 18–40 שנה, ואשר טופלו בטיפול כימותרפי בלבד כנגד לימפומה ע"ש הודג'קין (HD), לימפומה שאינה הודג'קין (NHL), סרטן השד (BC) או סרטן המעי (GI).

להלן תוצאות המחקר:

הפסקה מיידית של מחזור הווסת: 8% מן החולות ב-HD;י10% מן החולות ב-NHL;י 9% מן החולות ב-BC;י5% מן החולות ב-GI. ככל שהגיל שבו טופלה האישה היה מבוגר יותר, כך אחוז הנשים שדיווחו על הפסקת מחזור הווסת היה גבוה יותר.

חוסר פוריות (בקרב הנשים שאצלן נמשך מחזור הווסת): לפחות 40% בגיל 35 שנים. בקרב חולות ב-HDD או ב-BC עלה האחוז משמעותית עם הגיל.

מנופאוזה מוקדמת: לפחות 25% בגיל 30. בקרב חולות ב-HD, ב-NHL או ב-GI, עלה האחוז משמעותית ככל שהאבחנה התקבלה בגיל צעיר יותר.

הפגיעה בפוריות האישה כתוצאה מכימותרפיה רחבה יותר מהפסקת מחזור הווסת המיידית. גם נשים שאצלן נמשך מחזור הווסת לאחר הטיפול עלולות לסבול מאי-פוריות או ממנופאוזה מוקדמת. נראה שהטיפול משפיע על השחלות באופן שמקטין את "חלון הפוריות" של האישה.

ערכה: ד"ר דורית שנון

מקור:

Acute ovarian failure underestimates age-specific reproductive impairment for young women undergoing chemotherapy for cancer: Letourneau J.M. et al., Cancer 2011 Aug 17 doi: 10.1002/cncr.26403. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  כימותרפיה,  פוריות האישה,  סרטן שד,  הפסקת וסת,  מנופאוזה,  סרטן המעי,  אי-פוריות,  מחקרים,  לימפומה מסוג הודג'קין
תגובות