משפט

בית המשפט: פרטי משתתף בניסוי רפואי ייחשפו רק לאחר הסכמה בכתב

חולה לב שהשתתף בניסוי רפואי זכה בפיצויים לאחר שבית המשפט קבע כי פרטיותו הופרה ופרטיו האישיים פורסמו מבלי שנתן לכך את הסכמתו

פסק-דין

פסק-דין

מטופל שהשתתף בניסוי רפואי ופרטיו פורסמו מבלי שנתן לכך את הסכמתו, יפוצה ב-60 אלף שקל לאחר שתבע את שירותי בריאות כללית בטענה שפגעו בפרטיותו. כך קבע לאחרונה בית משפט השלום בהרצליה. עוד נקבע כי ניתן יהיה לחשוף בכלי התקשורת פרטים אישיים של משתתף בניסוי רק לאחר שקיבל הסבר ונתן את הסכמתו בכתב.

התובע היה חולה לב וסבל במשך שנים רבות ממחלת לב איסכמית. במהלך ביקורת שגרתית אצל קרדיולוג, נחשף לניסוי חדשני שנערך בחולי לב באמצעות השתלת גנים. הניסוי נועד לגרום להצמחת כלי דם חליפיים, שיאפשרו אספקת דם טרייה ללב, תוך עקיפת כלי הדם הסתומים חלקית. הדרך להגיע לתוצאה זו היתה הזרקת וירוס שיישא עליו גנים ייעודיים, מסוג הידוע כ-(VEGF (Vascular Endolathelital Growth Factor. הוירוס, הידוע כ-Adenovirus, אמור להדביק אזורים בלב בגנים שהוא נושא עליו, ובכך לגרום לגוף לעודד צמיחת כלי דם חדשים באזורי ההדבקה.

התובע למד על פרטי הניסוי, חתם על טופס הסכמה להשתתף בו והובטח לו לשמור את פרטיו בסודיות. בהמשך הוא עבר ניתוח לב, יומיים לאחר אשפוזו שוחרר לביתו וחש בשיפור ניכר עד כדי שהפסיק לקחת את התרופה שנהג לקחת, וזאת על דעת עצמו מבלי שידע ומבלי שרופאיו ידעו כי בעצם הוא נכלל בקבוצת הביקורת וקיבל "פלצבו", וייתכן ותחושתו הטובה לאחר הניתוח לא היתה אלא תופעת "אפקט הפלצבו". לאחר שדיווח המטופל לרופאיו על תחושתו הטובה זומנה מסיבת עיתונאים בה דווח על הניסוי.

במסיבת העיתונאים נחשף המטופל, הוזמן לעלות לבמה ולהיחשף בפני כל נציגי התקשורת. אירוע זה גרם ל"רעש" תקשורתי ניכר עד כי המטופל נאלץ להתגורר זמנית בבית אחיו. הקופה טענה כי המטופל הביע הסכמה מלאה ומראש להשתתף באופן פעיל במסיבת העיתונאים.

השופטת אירית מני-גור פסקה כי לו רצתה הקופה לקבל הסכמת המטופל מראש, היה עליה לעשות כן בכתב ולאחר הסבר מפורט במה הדברים כרוכים, ייתכן אף שהיה צריך בליווי פסיכולוג או איש מקצוע אחר שיבהיר למטופל את השלכות הפרסום על חייו הפרטיים.

לאור ההבטחה הנחרצת תוך הסתמכות על אמנת הלסינקי לשמור על סודיות מובטחת באשר לפרטי המטופל, השופטת קבעה כי ויתור על אותה סודיות יש לעשות בזהירות, בכובד ראש, ובכתב ופסקה לו פיצויים בסך כ-60,000 שקל.

נושאים קשורים:  משפט,  ניסוי רפואי,  פרטיות,  פלצבו
תגובות
אדוארד
07.07.2011, 18:25

עוד אחד שגזר קופונים מקופה ציבורית על כלום!