אריה גמליאל

"השאיפה היחידה שלי היא להמשיך לרוץ ככל שהגוף ירשה"

אריה גמליאל, בן 53, לשעבר אלוף ישראל בריצות ארוכות, מספר על שגרת הריצה שלו ומעניק כמה טיפים מנסיונו הארוך למי שמעוניין לרוץ ולהתאמן בגיל מבוגר

רופאי משפחה הם כתובת ראשונית להתייעצויות מטופלים בנושאים כגון באיזו פעילות גופנית לעסוק, במיוחד בגיל מבוגר. אלא שמעטים הרופאים שיכולים לתת עצות מעשיות ומדוקדקות כמו ספורטאי-עבר מצטיין כאריה גמליאל, שהיה אלוף ישראל בריצות ארוכות ועד לא מכבר החזיק בשיא אליפויות של 30 במספר.

אריה גמליאל (יח"צ)

אריה גמליאל (יח"צ)

בגיל 53 גמליאל כבר איננו משתתף בתחרויות אבל מקפיד לרוץ 5 פעמים בשבוע, 12 ק"מ בכל פעם. בקיץ הוא מוריד את המינון ל-4-3 פעמים בשבוע.

"אימצתי אורח חיים שאולי יחשב סגפני, ו'משעמם'", אומר גמליאל, בשיחה עם "דוקטורס אונלי", אבל זה עושה לי רק טוב. אינני עושה 'טסטים' על הגוף שלי, נמנע מלהעביר אותו זעזועים פיזיים ופיזיולוגיים, לא מנסה אפילו להתקרב לקצה גבול היכולת במאמץ הגופני, ומשתדל כמה שניתן לא להיות עצבני, כי הגוף דורש רוגע".

גמליאל, קניין ציוד כושר וספורט לרשת חנויות ספורט ("זו בעיקר עבודה משרדית"), איננו צורך אלכוהול ואיננו מעשן. משתדל לישון 7-6 שעות בלילה ובסופי שבוע גם ישן בצהריים. מקפיד להישאר במשקל גוף קבוע (52-50 ק"ג, גובהו 1.65 מטר). את הארוחות הוא אוכל בשעות קבועות ונמנע מנשנושים ומעוגות קרם ושוקולד. הוא מרבה בשתיית מים ותה ירוק. אחת לשנה הוא עובר בדיקות-סקר, פוקד רופא-משפחה ולעתים גם רופא-ספורט מומחה.

את הריצות היומיות הוא עורך בין 6:30 ל-7 בבוקר "כי אז הגוף מוכן פיסית ונפשית לפעילות שבעיקרה היא כייפית". לאחר יום עבודה, לדבריו, "לפעילות הגופנית אין שום ערך". אחת לחודשיים-שלושה הוא מחליף את נעלי הריצה. לאחר הפעילות הוא שותה כמות מוגברת של מים (4-2 כוסות) בחצי שעה, וממשיך לשתות גם לאחר מכן כדי להחזיר נוזלים לגוף.

"מאחר שכבר חציתי את גיל ה-50 ואני כבר למעלה מ-40 שנה באתלטיקה, הגעתי מזמן להכרה שלא אוכל, גם אינני מתיימר, לחזור על הישגי. אני יודע את מקומי והשאיפה היחידה שלי היא להמשיך לרוץ, ככל שרק הגוף ירשה. הריצה נותנת פורקן נפשי ופיזיולוגי. אני רץ לבד ולא מתפתה לרוץ בקבוצה ועם חברים שמנסים לאתגר האחד את השני בקצבים ובמהירויות, מה שרק מוביל לפציעות. אני מכיר את הגוף שלי ושם גבולות".

מי שרוצה בגיל מבוגר לעסוק בפעילות גופנית חייב, מציין גמליאל, לקבל תוכנית מפורטת ממדריך ספורט מקצועי. זו צריכה להיות תוכנית עבודה רגועה, הדרגתית, ויש להימצא במעקב צמוד של המומחה. גם נעלי ספורט וביגוד יש לרכוש אצל אנשי מקצוע ולא להסתמך על מידע משיחות סלון או מהאינטרנט. "מדריך חייב לראות אותך, ולא - תזיק לעצמך".

נושאים קשורים:  אריה גמליאל,  רופא משפחה
תגובות
בנעים
06.07.2011, 21:19

כל הכבוד גמליאל..!!!