יותר רופאים שטסים היום ברחבי העולם כנוסעים רגילים - לכנסים, לאירועים מקצועיים ולחופשות – מוצאים עצמם לפתע פתאום נקראים להושיט מתוך רצון-טוב עזרה רפואית לצוות המטוס שלהם, עבור נוסע שחש ברע. התופעה נמצאת בקו עליה דיווח השבוע "ניו-יורק טיימס".
על-פי נתוני חברת MedAire המסייעת, מייעצת ומדריכה דיילים ואנשי צוות בנושאי בריאות ורפואה בטיסה, עבור יותר מ-60 חברות תעופה בכל העולם, בשנה שעברה התרחשו 442 אירועים בריאות חמורים דיים כדי שיחייבו הסטת מטוסים מנתיבם ונחיתות ביניים בנמלי תעופה כדי להחיש נוסעים לבתי חולים. 94 נוסעים מתו בטיסות. בסך הכול התרחשו בטיסות אזרחיות כ-19 אלף אירועי-חירום שבהם רופאים חשו לעזרת נוסעים.
התופעה של קריאה להגשת עזרה רפואית בהתנדבות, מרופא שבמקרה נמצא על סיפון המטוס כנוסע רגיל – יוצרת לא מעט אתגרים מקצועיים לרופאים. הם מוצאים עצמם לפתע נקראים לטפל באדם זר להם שההיסטוריה הרפואית שלו אינה ידועה להם, לעתים קרובות גם לסייע בבעיה רפואית שכלל איננה בתחום ההתמחות של אותו רופא המוזעק לעזרה, ללא ציוד מתאים או עם ציוד מוגבל.
"בעיות בריאות של נוסעים בטיסה נעשות יותר-ויותר לעניין שיש לעסוק בו – גם משום שתוחלת החיים גדלה, יותר אנשים מבוגרים טסים היום ולרבים מהם בעיות רפואיות שלא קשורות לאירועי פתע וחירום שמתרחשים בעת הטיסה" כך הסביר ד"ר פאולו אלווז סגן נשיא MedAire. החברה מספקת לצוות במטוס יעוץ רפואי דרך ערוץ תקשורת ייעודי לרופאים שעל הקרקע, בעת הטיסה עצמה.
בכתבת "ניו-יורק טיימס" תיארו רופאים אירועים שהיו עדים להם או שהיו מעורבים במתן עזרה לנוסעים בטיסות.
ד"ר פיטר פריד, פסיכיאטר ממנהטן נקרא לסייע לנוסעת שנתקפה בהתקף כפיון ופרכוסים – עד שאיבדה את ההכרה. ד"ר פריד תיאר התנהלות לא ראויה בטיפול בבעיה, כאשר קברניט המטוס לא אפשר לו לקיים ישירות שיחת רדיו עם נוירולוג ונאסר עליו להיכנס לתא הטייס "מסיבות אבטחה".
מנהל התעופה FAA מחייב אנשי צוות בכל חברות התעופה האמריקניות לעבור הכשרה והשתלמויות בהגשת עזרה ראשונה וגם שבכל מטוס תהיה ערכת חירום רפואית כולל דפיברילטור אוטומטי. בדיקת תוכנן של הערכות העלתה כי יש ביניהן שונות ואין סטנדרט מחייב. "לעתים מקבלים רושם שהערכה היא בית חולים קטן בקופסה – ולעתים היא אוסף מקרי של תרופות ומכשור-עזר שנאסף מכל הבא ליד" התבטא ד"ר פול אברמסון, רופא משפחה מסן-פרנסיסקו. הוא הדגים: בערכה אחת הייתה תמיסה מלחית לעירוי במקרה של התייבשות שהספיקה לתינוק - ולא לגבר במשקל 100 ק"ג...
ה-JAMA התייחס לנושא הזה לא מכבר ותבע שהערכות במטוסים יכילו גם כפפות לטקס ומעל לכל לחייב דיווח מצד כל החברות על אירועים בטיסות. ד"ר אברמסון סיפר כי כאשר הוא יוצא לטיסה, הוא מצטייד בעצמו באנטיהיסטמינים, פרדניזון, תרופות הרגעה, משככי כאב ובכרטיס הטיסה שלו מופיעה תמיד המלה "ד"ר" כדי שהצוות ידע עליו ויוכל לבקש עזרתו "למקרה שנרדמתי במושב שלי".