ethics

חשיפה: כך פועל "צבא סופרי הצללים הסודי" של חברות התרופות הגדולות

ה"גרדיאן" הבריטי פירסם תחקיר החושף את סוכנויות התכנון והפרסום המשפיעות על פרסומי מחקרים קליניים בכתבי העת המובילים בעולם. הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של "הביצה הטובענית שבה אי אפשר עוד להאמין לשום דבר"

היומון הבריטי "גרדיאן" פירסם בסוף השבוע האחרון מאמר תחת הכותרת: "כיצד טקטיקות יחסי-ציבור של חברות תרופות, יוצרות הטיה בהצגת התוצאות של מחקרים רפואיים".

על פי המאמר, חברות התרופות, שרווחיהן או הפסדיהן הכספיים, תלויים בתכניהם של מאמרים מדעיים, השיגו אחיזה חזקה לגבי מה שנכתב על אודות התרופות שלהן, בכתבי העת הרפואיים, אחיזה שהתרחבה והתהדקה עוד יותר, בשנים האחרונות. הדבר נעשה עתה דרך "סוכנויות לתכנון פרסום" – זרוע משנית ונסתרת, לדברי ה"גרדיאן", של תעשיית התרופות שממדיה התנפחו בשנים האחרונות ועתה הן מהוות מנוף-מרכזי, גורם מפתח, במנגנון המסחרי-שיווקי שתכליתו למכור תרופות. חברות תכנון הפרסום מתוגמלות כספית על מנת לבצע אסטרטגיות בפרסום משפיע וברמות גבוהות, לשם קידום מכירות של תרופות ספציפיות.

"יעדי המטרה שלהן הם המוסדות האקדמיים רבי-ההשפעה ביותר, כדי לגייס שם מחברי-מאמרים, או כאלו שינסחו את המאמרים כך שיבטיחו שיכללו בהם מסרים ברורים ביותר שגם יספקו הבחנה ובידול למותגים –  וכמובן כדי שהמאמרים יופיעו בכתבי העת היוקרתיים ביותר". החברות מגייסות לשם כך - "שמות" מובילים בתחום. על פי מחבר המאמר ב"גארדיאן", במשך חודשים ארוכים הוא ניסה לברר פרטים לגבי חברות תכנון הפרסום הללו, ומצא כי כיום פועלות לפחות 250 חברות שונות מסוג זה המעורבות בתכנון פרסומים בתחום הקליני, במיוחד עבור תעשיית התרופות. רבות מהחברות פועלות בבריטניה וגם בחוף המזרחי של ארה"ב - במיוחד בפנסילבניה וניו-ג'רסי. העיסוק כולו  פועל ומבוצע תחת מעטה חשאיות.

הסוכנויות לתכנון פרסום מציעות את שירותיהן לחברות תרופות "כדי לייצר (עבורן) תוכן מדעי שיתמוך במסרים שלהן עבור לקוחותיהן", כפי שהציגה את עצמה חברה אחת. חברה אחרת תיארה את פעולתה כ"היתוך ושילוב בין ראיות עם השראה מבריקה".

חברת Scientific Therapeutics Information מניו-ג'רסי,  שסייעה בזמנו ל"מרק" לקדם את Vioxx דרך סידרה של מאמרים חיוביים בכתבי עת רפואיים, הכחישה, לפנייתו של כתב ה"גארדיאן",  העסקת 'סופרי-צללים' במובן הזה ועל-פי הגדרתם המקובלת. "יתכן שכתבנו מאמר אבל האנשים שעמם אנחנו עובדים, צריכים להעניק תרומה משלהם ולאשר אותו", צוטט נשיא החברה.

"תעשיית התרופות גדלה חרף המעורבות התמידית שלה בסדרה של שערוריות הנוגעות לסופרי-צללים רפואיים", מצויין במאמר ב"גארדיאן". ד"ר למון מק'הנרי מומחה לאתיקה רפואית באוניברסיטת קליפורניה אמר "שהחברות מצאו דרכים יותר מתוחכמות כדי להסתיר את הפעילויות שלהן. יש צבא שלם של כותבי-צללים. זוהי ביצה אפיסטמולוגית טובענית שבה אי אפשר עוד להאמין לשום דבר".

המאמר ב"גארדיאן"

נושאים קשורים:  ethics,  אתיקה רפואית,  חברות תרופות
תגובות