חדשות

חדר הניתוח העתידי: רובוטים, ניתוחי ועידה וניתוחים מרחוק

במרכז הרפואי בחיפה ייערך כנס מיוחד על חדר הניתוח העתידי שאליו יגיעו רופאים אורחים מחו"ל ומומחים אחרים בתחום הטכנולוגי. כבר היום כ-80% מניתוחי הערמונית בארה"ב מבוצעים כיום בידי רובוט

במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה יתקיים מחר (יום ד') כנס מיוחד על הנושא "חדר הניתוח בשנת 2030". בכינוס יוצגו כמה מהטכנולוגיות החדשות שיידרשו בעוד 20 שנה לצורך תפקידו ופעילותו של המנתח. יטלו חלק בכנס רופאים, מהנדסים, אדריכלים ואנשי ביו-טק מובילים מהארץ ומהעולם.

20110517_רמבם 3

חדר הניתוח ברמב"ם, בסוף שנות ה-30 (אז שימש כבית חולים ממשלתי בריטי) צילום: דוברות רמב"ם

אורחים בולטים: פרופסור  דן בן חמו, ראש מחלקת הרדמה בבית החולים Kremlin Bicetre בפריז, שירצה על תחום ההרדמה בחדר הניתוחים העתידי. פרופסור אנדראס מלצר, ראש המכון לרפואה, מדע וטכנולוגיה בסקוטלנד שירצה על מכשירי הדימות בניתוח הזעיר פולשני והבלתי פולשני. פרופסור נעמי ביטרמן מהפקולטה לארכיטקטורה בטכניון, המתמחה בעיצוב חדרי ניתוח שתרצה על  עיצוב חדר הניתוח העתידי ועל מכשור אל-חוטי פורץ דרך שישפר את יעילות העבודה. ד"ר אלון וולף, מנהל המעבדה לביו-רובוטיקה וביומכניקה בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, ירצה על הקשר שבין הרופא, המכשיר והחולה ועל התפתחויות בתחום הרובוטיקה. פרופסור יורם קלוגר, מנהל המערך הכירורגי ברמב"ם, ירצה על מקומו של המנתח בעידן הטכנולוגיה והרובוטיקה. לכנס גם מגיע ד"ר בנגט נילסן, בכיר מחטיבת הבריאות של ענק הטכנולוגיה האמריקאי GE,  יצרנית מכשירי CT ו MRI .

הניתוח הקלאסי של המאה ה-20. המנתח מעל המנותח עם סכין. צילום: פיוטר פליטר

הניתוח הקלאסי של המאה ה-20. המנתח מעל המנותח עם סכין. צילום: פיוטר פליטר

מנהל רמב"ם, פרופסור רפי ביאר, ציין כי בעתיד המנתח יוכל לבצע את עבודתו מכל מקום בעולם. "הוא ישתמש ברובוט כשלוחה של ידיו ויבצע את הניתוח מרחוק. הטכנולוגיה תאפשר ניתוח-ועידה, בהשתתפות כמה כירורגים ממדינות שונות, לפתרון בעיות שעלולות לצוץ להתייעצות או ללימוד".

כ-80% מניתוחי הערמונית בארה"ב מבוצעים כיום בידי רובוט, כמו גם מרבית הניתוחים הגניקולוגיים האונקולוגיים והאור-גניקולוגיים "אנו צופים", אמר פרופסור ביאר, "כי בעתיד הרובוט ישתלב בניתוחים נוספים ויגיע לאזורים נוספים בגוף האדם".

ניתוח רובוטי ברמב"ם. צילום" אדוארד קפארוב

ניתוח רובוטי ברמב"ם. צילום" אדוארד קפארוב

ד"ר פיליפ אבקסיס, מרדים בכיר ברמב"ם, וממארגני הכנס הוסיף: "אין זה מקרי שהיוזמה לכנס שיעסוק בחדר הניתוח העתידי הגיעה מרופאים מרדימים. בעוד 20 שנה יהיו פה יותר רובוטים מרופאים. את הניתוח בחיפה יעשה מנתח שיושב בסין. אך מרדימים תמיד יצטרכו להיות נוכחים בחדר הניתוח, גם בשנת 2030".

פרופסור קלוגר הביע דאגה: "למרות יתרונות הרובוטים המנתחים, התפשטותם בחדרי הניתוח עלולה להכחיד את הידע והמיומנויות להם זקוק הכירורג. הדור החדש של הרופאים המנתחים גדל כבר בסביבה ממוכנת. הפילוסופיה הרפואית החדשה עלולה לשנות את המציאות הטיפולית בעתיד".

סרטון ניתוח רובוטי ברמב"ם (יח"צ רמב"ם):

נושאים קשורים:  חדשות,  CT,  MRI,  כירורגיה,  פרופסור רפי ביאר,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  פרופ' יורם קלוגר
תגובות
וילי ברלה
22.05.2011, 18:01

שלום עמיתים
עכשיו אני מבין מדוע בני רוצה ללמוד רובוטיקה!?!
להיות קרוב לרפואה ולהתפרנס כמו מהנדס!
"סתם רופא במערכת"