סרטן

בתאים סרטניים יש ביטוי יתר של מקטעי DNA שלא מקודדים לחלבונים

בגידולי לבלב נמצאה עלייה ברמות של מולקולות RNA שמשועתקות מ-satellite repeats. העלייה בביטוי נצפתה כבר בשלבים מוקדמים של התפתחות הסרטן וזוהתה גם בחתכים מביופסיה

24.01.2011, 23:57

חוקרים בבית-הספר לרפואה של הרווארד השוו, באמצעות (next-generation sequencing NGS), בין הביטוי של קטעי DNA שלא מקודדים לחלבונים (satellite repeats) בתאים נורמליים לבין ביטויים בתאים סרטניים. בעבר התמקדו השוואות כאלה במולקולות RNA שמקודדות לחלבונים. במחקר הנוכחי נבדקו כלל מולקולות ה-RNA בתאים.

בשמונה מתוך עשרה גידולי לבלב של עכברים שנבדקו נמצאה עלייה ניכרת בביטוי של מקטעי DNA אלה. בתאים הסרטניים היתה רמתם גבוהה פי ארבעים מאשר בתאים הנורמליים. תוצאות דומות נצפו גם בכל הגידולים של לבלב (חמישה עשר) שמקורם הומני אשר נבדקו בניסוי.

בתאמה לעלייה ברמת הביטוי של מקטעי DNA שלא מקודדים לחלבונים, נמצאה עלייה ברמת הביטוי של הרטרו-טרנספוזון LIN-1 וכן שינויים בביטוי של גנים שקשורים לפונקציות נוירו-אנדוקריניות ואשר מצויים בסמיכות לעותקים של הטרנספוזון.

החוקרים הצליחו לזהות את ביטוי היתר של מולקולות אלה גם בחתכי רקמה שנלקחו לביופסיה. ביטוי היתר נצפה כבר בשלבים מוקדמים של התפתחות הסרטן. לפיכך, יכולות בדיקות כאלה לסייע בזיהוי תאים סרטניים בביופסיה.

עלייה בביטוי מקטעי ה-DNA שלא מקודדים לגנים נמצאה גם בסוגים אחרים של סרטן: ערמונית, שחלות, ריאה, מעי וכליה.

המטרה של החוקרים היא לפתח שיטה לזיהוי ביטוי יתר של מקטעי ה-RNA האלה בדם בעזרת שבב CTC, שלוכד את התאים הסרטניים שנמצאים בדם (Circulating Tumor Cells), ובוחן את הביטוי של ה-DNA שלהם.

מקור:
Ting D.T. et al., Science 2011: Aberrant Overexpression of Satellite Repeats in Pancreatic and Other Epithelial Cancers.

נושאים קשורים:  סרטן,  גסטרואנטרולוגיה,  גנטיקה,  פתולוגיה,  מחקרים
תגובות