פרוזק

פרוזאק עשוי להאיץ את השיקום הגופני לאחר שבץ

תוצאות ההערכה שנעשתה בתום 90 יום של טיפול הראו שבקבוצה שנטלה פלואוקסין היה השיפור המוטורי גדול יותר

22.01.2011, 20:20

במחקר שבוצע לאחרונה בטולוז נבדקה ההשפעה של פלואוקסטין (פרוזאק) על ההחלמה המוטורית לאחר שבץ לב.

במחקר השתתפו 118 חולים מתשעה מרכזים רפואיים ברחבי צרפת. כל החולים עברו שבץ איסכמי ולאחריו סבלו משיתוק או מחולשה באחד מצידי הגוף. החולים שהשתתפו בניסוי היו בגילאים 18 עד 85 שנים, ותוצאות המבדקים המוטוריים שלהם טרם הטיפול (FMMS) היו 55 או פחות.

קבוצת הניסוי קיבלה כדור של 20 מ"ג פלואוקסין פעם ביום, במשך שלושה חודשים. קבוצת הביקורת קיבלה פלסבו. הטיפול החל 5 – 10 ימים לאחר השבץ. 113 מ-118 החולים שהצטרפו לניסוי השתתפו בו עד סופו, 57 מקבוצת הניסוי ו-56 מקבוצת הביקורת.

המשתתפים עצמם וכן הגורמים הרפואיים והסיעודיים שטיפלו בהם העריכו את התוצאות. תוצאות ההערכה שנעשתה בתום 90 יום של טיפול הראו שבקבוצה שנטלה פלואוקסין היה השיפור המוטורי גדול יותר מאשר בקבוצת הביקורת. במדד FMMS נצפה בקבוצה שנטלה את התרופה שיפור ממוצע של 34 נקודות (95% מהמשתתפים בטווח 29.7 – 38.4) בקבוצה שנטלה פלואוקסין לעומת 24.3 נקודות (טווח 19.9 – 28.7) בקבוצה שלא נטלה את התרופה. המשמעות המעשית של הבדלים אלה היא מידה רבה יותר של עצמאות בקרב החולים שנטלו פלואוקסין.

לא נבדקה השפעת התרופה לאורך זמן, וכמו-כן לא נבדקו השפעות על תפקודים אחרים (קוגניטיביים, סנסורים). לא נבדקה השפעה בקרב חולים שהשבץ שעברו היה בעקבות קרע בכלי דם.

המנגנון שבאמצעותו משפיע נוגד הדיכאון על ההחלמה לא נבחן. האם ההשפעה היא משנית להשפעה על דיכאון, האם ההשפעה מתווכת על-ידי השפעה על מערכת העצבים או האם יש לתרופה נוגדת הדיכאון השפעות אחרות, בלתי-תלויות שתורמות להחלמה משבץ. אחד הפרמטרים שלא נבדקו, וממילא לא שמיש לתקון סטטיסטי של התוצאות, היא רמת העיסוק של המחלימים בפעילות גופנית. השפעה נוגדת דיכאון עשויה להביא לכך שהמטופלים יעסקו יותר בספורט, וזה כשלעצמו יכול לתרום להחלמה.

מקור:

Chollet F. et al., Lancet Neurol. 2011: Fluoxetine for motor recovery after acute ischaemic stroke (FLAME): a randomised placebo-controlled trial.

נושאים קשורים:  פרוזק,  שיקום לב,  שבץ,  מחקרים
תגובות