היפראקטיביות

הפרעת קשב וריכוז במבוגרים: מתילפנידאט משפיע על מבנה המוח?

בבדיקות MRI עוקבות לא נרשמה השפעה ברת משמעות של טיפול במתילפנידאט במשך שנה על מבנה המוח של מבוגרים עם ADHD, פרט לשינוי קל בנפח החומר האפור במוחון

08.11.2016, 14:40
הדמיית MRI של המוח (צילום: אילוסטרציה)

במספר מחקרים בבעלי חיים עלה החשש כי טיפול ממושך במתילפנידאט עלול לגרום לשינויים מוחיים בלתי הפיכים. חוקרים מאוניברסיטת פריבורג בגרמניה ביקשו לבדוק האם הדברים נכונים גם בבני אדם באמצעות בדיקות הדמיה עוקבות של מטופלים שנטלו מתילפנידאט במשך שנה. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The Journal of Psychiatry & Neuroscience.

במחקר מבוקר וכפול סמיות נכללו 131 משתתפים מבוגרים עם ADHD. כל הנחקרים עברו בדיקת MRI מח בכניסתם למחקר ובהמשך הוקצו לשתי עוקבות עם חפיפה חלקית ביניהן. בעוקבה הראשונה 54 מטופלים קיבלו מתילפנידאט ו 44 אינבו, כל משתתפי הקבוצה הזו עברו בדיקת MRI שלושה חודשים לאחר ההקצאה. בעוקבה השניה 37 מטופלים קיבלו מתילפנידאט ו 29 פלצבו ומשתתפי קבוצה זו עברו הדמיה מוחית באמצעות תהודה מגנטית שנה לאחר ההקצאה. בניתוח התוצאות לא זוהו שינויים מוחיים ברי משמעותית במי מהקבוצות, בפרט לא אותר כל איבוד נפח מהותי כפי שנצפה בבעלי חיים, עם זאת נרשמה מגמת הגדלה קלה, בלתי מובהקת וחסרת ביטוי קליני של נפח החומר האפור במוחון.

החוקרים מסכמים כי לא נרשמה כל השפעה ברת משמעות של טיפול במתילפנידאט במשך שנה על מבני המוח של מטופלים מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז, פרט לשינוי קל ובלתי מובהק בנפח החומר האפור במוחון. על פניו דומה כי החששות שעלו במחקרים בבעלי חיים לא מצאו אחיזה בעבודה בבני אדם, אולם מסקנות מוצקות יותר ניתן יהיה להסיק רק ממעקב ארוך שנים.

מקור:

J Psychiatry Neurosci. 2016 Aug 30;41(6):150320. doi: 10.1503/jpn.150320. [Epub ahead of print]
The effect of methylphenidate intake on brain structure in adults with ADHD in a placebo-controlled randomized trial.
Tebartz van Elst L1, Maier S1, Klöppel S1, Graf E1, Killius C1, Rump M1, Sobanski E1, Ebert D1, Berger M1, Warnke A1, Matthies S1, Perlov E1, Philipsen A1.

נושאים קשורים:  היפראקטיביות,  מתילפנידאט,  ריטלין,  ADHD,  החומר האפור,  מוחון,  מחקרים,  הפרעות קשב וריכוז
תגובות